I naturen sa lever de i stor utstrackning mellan skalen (eller snarare, de graver gangar i den mineraliserade botten mellan skalen) sa stenar i skalstorlek duger det ocksa. De kommer fixa gangsystem mellan dem med.
Val av snäcklekare
Kollaps
X
-
-
Snor tråden lite, hoppas det är ok.
Håller som bäst på att koppa in mina första snäcklekare. En grupp på 5 st Similis blev det. Fick med 12 snäckskal (han hade int fler men blev iafall "äkta" neo-skal), vad jag läst här så är det inte fel med fler skal, hur många skulle ni rekommendera?
Vad rekommenderar ni för mat, kör pellets 1 gång per dag 5 dagar i veckan + räkmix övriga 2 dagar till mina malawi, funkar det med samma mat till Similisarna?Mvh
Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening
Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)Kommentar
-
Jag fick ju rekommendation att ha trettio skal till sju individer. Borde det inte rent logiskt vara ganska lagom för dig med 22-23 stycken då?
Nu har jag fått i mina. Jag släppte i två förmodade hanar och fem förmodade honor (efter storleken) men har efter två timmar fortfarande bara sett sex. De sex kom fram efter några minuter och har konsekvent hållt sig till snäckområdet som är ungefär 50x30.
Här kommer en dålig bild. Jag är kass på att fotografera i akvarium och plåtade med en Canon Ixus. Men i alla fall min första bild!
Fortsättning följer. [:-)]Senast redigerad av Per B; 15 December 2005, 22:04.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Alltså, jag vet inte hur många skal som behövs räknat per individ. Har sett rekommendationer kring det, men minns inte vad som rekommenderas. Jag vet dock att beteendet blir roligare ju fler skal det är.
Per,
helt ok bild!! Mer bilder från egna kar i den stilen!!
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
hur går det med multisarna Per? Har alla synts till än? Tycker också att bilden är helt okMvh FredrikKommentar
-
Tack Fredrik.
Jodå, den sjunde kom fram efter några timmar. Första dagen var den näst största hanen helt dominerande och körde hela tiden med den större hanen. Men redan dag två (igår) var förhållandet det omvända. De har en väldigt trevlig stil när de "bråkar". De reser alla fenor och spänner upp gällocken och gör skenattacker med "låtsasbett" men det går inte längre än så. Den ena glider undan fem-tio centimeter och så är det lugnt igen någon minut. De mindre som jag tror är honor småbråkar hela tiden och då brukar någon hane gå emellan.
Jag tycker mig se att framförallt två honor har valt ut varsin hane och försöker tala om för dem att de har ett alldeles extra trevligt snäckskal som är väl värt ett besök. Än så länge håller hanarna på sig! Förmodligen håller de på principen "aldrig på första träffen". ;-)
pH 8,0 - kH 13 och gH 12. Ingen nitrit. 26,5 grader i karet. Märks det vad nybörjaraktigt, nervöst vetenskaplig jag försöker vara? []
Imorgon blir det vattenbyte och på onsdag får de sällskap av tjugo stycken Maswor.
Här är en av de två kärlekskranka honorna som föser iväg minstingen i gänget.Senast redigerad av Per B; 17 December 2005, 13:10.mvh Per
-
Ja foto helt OK. Intressant om snäcklekare. Och till fotonördar, lär och se vad en som en amatörbild kan ge oss nybörjare. mvh. JouniKommentar
-
Idag kom jag hem efter några dagars besök i Stockholm. Jag observerade att den något förtryckte multifasciatushanen nu hade blivit dominerande och hade färgat ut och fått fina ränder. Nyss upptäckte jag dessutom fyra små (3 mm tror jag) yngel titta ut från en snäcka. Väldigt små men ingen gulesäck. De noppade lite på snäckan men höll sig precis vid kanten till ingången. Rörde jag mig lite så kastade de sig in i skydd.
Trevligt! []mvh Per
Kommentar