Leca + spån = ställning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • February 2005
    • 135

Leca + spån = ställning

Jag vet att detta är ett uttjatat ämne, men för mitt parkettgolvs skull frågar jag ändå.

Har köpt ett aluramskar (1230x360x300) som ska stå på lecablock och träskiva i mitt vardagsrum. Mina frågor är:

1. Har tänkt mig två lecablock (590x190x250) på högkant under skivan (1235+365). Hur bör jag placera dessa... ute i kanterna, nån decimeter in från varje kant eller ännu längre in?

2. Eller är det kanske ett krav att hela skivan ligger på block och jag därför bör bygga en murliknande konstruktion?

3. Är spån eller konstr. plywood bäst?

4. Bör jag ha frigolit el. dyl mellan skiva och kar eller är det bäst om ramen vilar direkt på skivan?
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

"the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • Peter_F
    Användare
    • January 2004
    • 172

Jag kör med leca+bänkskiva till mitt 720 alukar. För att skydda parkett har jag sågat till basplattor av plywood som är 2cm större runt om, än lecablocket. Mellan "fundamenten" och bänkskivan har jag lagt 5mm tjock frigolit som precis täcker lecablocket. För att slippa smulningsrisk mellan skivan och blocken.
    Bänkskivan är gjord av 30mm stavlimmad ek, avsett för diskbänk och liknande. Den var faktiskt billigare än både byggplywood och spånskiva.

Jag vågade inte chansa med endast två belastningspunkter. Ditt kar är ännu längre....
    Ramkar ska vila direkt på plant/hårt underlag.

Mvh
    Peter
    Senast redigerad av Peter_F; 13 December 2005, 14:10.
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• terpentin
      Användare
      • February 2005
      • 135

Ursprungligen postat av Peter_F
      Jag kör med leca+bänkskiva till mitt 720 alukar. För att skydda parkett har jag sågat till basplattor av plywood som är 2cm större runt om, än lecablocket. Mellan "fundamenten" och bänkskivan har jag lagt 5mm tjock frigolit som precis täcker lecablocket. För att slippa smulningsrisk mellan skivan och blocken.
      Bänkskivan är gjord av 30mm stavlimmad ek, avsett för diskbänk och liknande. Den var faktiskt billigare än både byggplywood och spånskiva.

Jag vågade inte chansa med endast två belastningspunkter. Ditt kar är ännu längre....
      Ramkar ska vila direkt på plant/hårt underlag.

Mvh
      Peter
      oj... nejnej... jag skrev i millimeter där uppe... mitt kar är bara 123cm... antar att ditt är 2m. räknar med en vikt på strax under 200kg när det är igång.

finns det någon risk att skivan bågnar eller liknande när endast kanterna belastas av akvariet iom att det bara vilar på aluramen? jag har ju tänkt att lecablocken endast ska bära skivan på två punker á 19x25cm (lxb) och skivan är ju 36cm bred.

hade bara tänkt ha tillskuren dörrmatta el. likn. under blocken, men det kanske är klokt att ha "träfötter".

Kommentar

• Peter_F
        Användare
        • January 2004
        • 172

My bad...

I och med att vikten inte är nämnvärt hög blir det knappt någon belastning på golvet (0,21kg/cm²). Jag har drygt 70cm fritt/glugg med 300kg sten i karet. Du får 80-85cm om du ställer blocken längst ut mot kanterna.

Inga problem som jag ser det. Viktigt är att allting är i våg när det väl är fyllt & klart.

//Peter

Kommentar

• terpentin
          Användare
          • February 2005
          • 135

My bad...

I och med att vikten inte är nämnvärt hög blir det knappt någon belastning på golvet (0,21kg/cm²). Jag har drygt 70cm fritt/glugg med 300kg sten i karet. Du får 80-85cm om du ställer blocken längst ut mot kanterna.

Inga problem som jag ser det. Viktigt är att allting är i våg när det väl är fyllt & klart.

//Peter
          ledsen om det blir tjatigt nu...

om det går bra så vill jag helst inte ha blocken ända ut i kanterna... just där jag ska ha karet skulle det vara både mer praktiskt och snyggare att ställa blocken med ca 50cm mellanrum så det blir lite piedestalvibbar över det. problemet är ju då att all belastning ligger på skivan där den inte vilar på något. 22mm golvspån borde ju hålla ändå, men jag vill vara säker.

Kommentar

• Peter_F
            Användare
            • January 2004
            • 172

Förutsatt att skivan är helt plan och i våg, så belastas hela ställningen ganska jämnt. Självklart kan du sätta blocken närmre varandra. Det jag försökte få fram var att inte ha blocken för långt ifrån varandra...(I ditt fall är det dock inte något problem)

Är spånskivan helt obehandlad? Såna är väl ganska känsliga för vatten?

Kommentar

• terpentin
              Användare
              • February 2005
              • 135

Förutsatt att skivan är helt plan och i våg, så belastas hela ställningen ganska jämnt. Självklart kan du sätta blocken närmre varandra. Det jag försökte få fram var att inte ha blocken för långt ifrån varandra...(I ditt fall är det dock inte något problem)

Är spånskivan helt obehandlad? Såna är väl ganska känsliga för vatten?
              tänkte lacka, betsa eller nåt innan. frågar i fackhandeln vad som är lämpligast. olja borde funka också.

då blir det alltså:

akvarium
              spånskiva
              frigolit
              lecablock
              filttyg eller liknande
              golv

Kommentar

• Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

Slabbar du mkt med vatten är spånskiva inget bra alternativ, skulle fixa någon plywood som tål vatten bra( sån där brun fungerar nog bra, kan ej namnet på den).

Mvh/ BB

Kommentar

• terpentin
                  Användare
                  • February 2005
                  • 135

jag frågar folket på beijers bygg när jag beställer så får vi se... eftersom det bara rör som om en halv kvadratmeter behöver jag inte bry mig om priset.

meddelar här vad de sa sen... och om de ansåg det vara nödvändigt med impregneringsolja eller vad det nu heter.

Kommentar

• Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

"fixa någon plywood som tål vatten bra( sån där brun fungerar nog bra, kan ej namnet"

Formplywood eller om den kanske kan kallas marinplywood, vattentålig men inte billig!
                    Kanske ett alternativ om du skulle kunna få tag på en "stuvbit", annars är nog en belagd bänkskiva ett bättre alternativ, annars lacka, helst tre ggr eller mer.
                    Senast redigerad av Karon; 13 December 2005, 22:25.

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Kolla på Ikea´s fyndavdelning. Där kan man hitta lämpliga "stuvbitar" i form av dörrar eller bänkskivor som lätt kan kapas till önskat mått
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• terpentin
                        Användare
                        • February 2005
                        • 135

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Kolla på Ikea´s fyndavdelning. Där kan man hitta lämpliga "stuvbitar" i form av dörrar eller bänkskivor som lätt kan kapas till önskat mått
                        tanken har slagit mig, men jag äger varken såg eller arbetsutrymme.

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Tänkte inte på det! Men från Ikea är det inte långt till COOP där kan du låna en såg och såga av en bit. De har en "arbetsbänk" utanför vid fiskbilen [:-S]
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• terpentin
                            Användare
                            • February 2005
                            • 135

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Tänkte inte på det! Men från Ikea är det inte långt till COOP där kan du låna en såg och såga av en bit. De har en "arbetsbänk" utanför vid fiskbilen [:-S]
                            haha... skulle ju se snyggt ut... stå och kämpa med 50kg stavlimmad ekskiva eller nåt. nja... 21mm plywood borde vara bland det starkaste som finns tillgängligt i aktuellt format... iaf i standardsortimentet. måste jag slänga på lite kladd må det vara hänt

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Ett annat tips är att man limmar på en "plastmatta " på spånskivan, så kan man spilla hur mycket vatten som helst utan att det gör nåt.
                              mvh Wilhelm

Kommentar

Arbetssätt...