Mjukare vatten i Uppsala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • May 2005
    • 204

    Mjukare vatten i Uppsala

    Bor i Uppsala och har fått reda på att kommunen investerat i en anläggning som syftar till att sänka hårheten på vattnet, vilket skulle ske under nästa år. Har bara Tanganyika i akvariet eftersom de skall trivas i det hårda vattnet som finns i Uppsala. Nu talas det om att det skall sänkas till hälften, alltså hamna kring 7-9 på skalan. De som simmar i akvarierna nu är prinsessor (Olivaceus), multisar och ocellatus. De verkar ha trivts alldeles utmärkt i det vattnet som vi har, ingen sjukdom, lekvilliga etc. Men vad kommer hända nu när vattnet skall bli mjukare? Kommer de klara det? vad gör ni för att höja hårdheten? och finns det några nackdelar med att höja hårdheten?

    Undrar en lätt orolig Peter
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Då får du göra som alla oss stackare med mjukt kranvatten, tillsätta bikarbonat. Det är inte större ingrepp och kostar inte speciellt många kronor per kar och vecka.
    Tony Englund

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Håll koll på NÄR övergången sker, och meddela detta till alla akvarister i Uppsala!! Läge att dra ihop en infokväll med vattenverket, kanske? De gjorde samma sak här i Malmö för många år sedan, och det var många ciklider som strök med då. Blev en störtflod av klagomål och jag undrar om det inte kom skadeståndskrav till kommunen från enskilda akvarister också. Efter det fick Malmös akvarieföreningar en inbjudan om info kring förändringarna. För egen del strök inga firrar med, men nog märktes förändringarna i karen - växterna funkade annorlunda efter det.

      Tar man det lugnt med vattenbytena i övergången och tillsätter bikarbonat så borde det inte vara några problem. Förmodlingen inga problem att köra med enbart kranvattnet heller. Själva omställningen kan dock vara tuff.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Magnus W
        Användare
        • April 2003
        • 101

        #4
        Uppsala Vatten gav ut en infofolder förra året. Eftersom jag är en prylhamster så har jag sparat foldern. Så här skrev dom om hur avhärdningen skulle gå till:
        "Det nya vattenverkets centrala del består av höga cylindrar där det hårda vattnet pumpas in i botten. Det uppåtriktade vattenflödet gör att den sand som finns i cylindern lyfts och fluidiseras. En tillsats av alkali (kalciumhydroxid) ger pH-höjning och sanden med sin stora aktiva yta fungerar som kristallisationskärnor för kalk (kalciumkarbonat). Ur cylindrarnas topp rinner ett mjukare vatten. Magnesiumjonerna och en del av kalciumjonerna blir kvar i vattnet, vilket får en hårdhet av cirka 7-8 tyska hårdhetsgrader (°dH). De bildade kalkkornen blir en användbar restprodukt."
        -- MW

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Magnus,
          det är så de gör med Malmövattnet också numera. För vattenverket är vattnet perfekt - högt pH med hyfsat mjukt. Minskar slitaget på många "maskiner" som kaffebryggare, tvättmaskiner unt so weiter. Vattnet blir dock "onaturligt" - man hittar sällan vatten i naturen som har högt pH och ett KH kring 5-6. Karbonatsystemet är lite satt ur spel. Har länge försökt klura ut hur jag ska sänka pH i ett sådant vatten utan att påverka KH. Om jag greppat det rätt så är hydroxidjonerna problemet, de höjer bara pH utan att ge någon bufferteffekt i vattnet. Har ännu inte kommit på någon smidig variant att göra detta.

          Well - håll koll på när förändringen sker och ta det lilla lugna med vattenbytena en period.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • May 2005
            • 204

            #6
            Ja, får försöka klura ut när det skall ske. Verkar inte vara fastslaget än, bara att det sker någon gång under 2006 vad jag förstår....Skulle vara skönt att veta ett mer exakt datum. Känns jävla trist bara, då vattnet funkat så bra här, men, men, det är väl bara att gilla läget.

            Hälsar Peter

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • May 2005
              • 204

              #7
              Parameter Ny kvalitet Nuvarande kvalitet
              Alkalinitet ca 120-150 mg/l ca 280 mg/l
              Hårdhet, total ca 8 odH ca 16 odH
              Kalcium ca 30-40 mg/l ca 90 mg/l
              pH ca 8,1 ca 7,4


              Så här ser tydligen målsättningen ut när vattenverket genomfört sina förändringar under 2006 i Uppsala.

              Är ej riktigt hemma på alla parametrar rörande vatten, vilket späder på oron för den omställning som skall ske. I denna tabell undrar jag främst kring detta med Alkalinitet och Kalcium. Är detta något som man skall "bry" sig om?

              Hälsar Peter

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Ursprungligen postat av Pejan
                Men vad kommer hända nu när vattnet skall bli mjukare? Kommer de klara det? vad gör ni för att höja hårdheten? och finns det några nackdelar med att höja hårdheten?
                1) Ingenting.
                2) Ja.
                3) Ingenting.
                4) Nej.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Mike,
                  jag är inte enig i det med tanke på hur många ciklider som strök med i Malmö när de ändrade vattenvärdena. Jag är långtifrån klar över exakt vad som påverkade - de kan ju ha haft i mer klor under bytet för att bara ta ett exempel. Många ciklider strök med i allafall.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Kalle-El
                    Användare
                    • August 2005
                    • 255

                    #10
                    Efter att ha pluggat i Uppsala i 5 år kan jag bara säga äntligen gör de något åt vattnet. Tror inte jag smakat mer vedervärdigt vatten någonstans i hela Sverige.

                    Tror inte jag drack många liter vatten under de åren jag var där uppe så mycket kan jag säga.

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Mike,
                      jag är inte enig i det med tanke på hur många ciklider som strök med i Malmö när de ändrade vattenvärdena.
                      Det berodde iaf garanterat inte på att hårdheten ändrades. En snabb sänkning av total salthalt i vattnet kan dock döda, liksom en klorpuls, eller om vattenverket missar med doseringen av kalciumhydroxid och skickar pH upp mot 11.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Nej, jag tycker också fiskarna bårde klara av själva hårdhetssänkningen utan problem. Vid en sådan här förändring är det ändå många saker som kan ändras, och facit med många döda firrar i Malmö finns ju redan. Tycker det är klokt att ta det lugnt med vattenbytena ett tag när det väl är dags.

                        Nu när vattnet är stabilt här i Malmö är det inga problem, jag byter som jag gjorde tidigare med kallvatten direkt från kranen i många kar. Med en liten tillsats av bikarbonat blir vattnet perfekt för Tanganyika.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Pejan
                          Användare
                          • May 2005
                          • 204

                          #13
                          För kännedom:



                          I oktober sattes det nya vattenverket i Bäcklösa i drift. På onsdag är det Gränbys tur. Än så länge rinner det hårda vattnet i Uppsalabornas kranar, men i början på mars påbörjas processen med mjukgörning.

                          - Vi genomför mjukgörningen stegvis, säger Annila Bexelius, uppdragschef vid kommunens va- och avfallskontor.
                          I vattenverken i Bäcklösa och Gränby har ny teknik för avhärdning installeras. Det hårda och kalkhaltiga råvattnet från Uppsalaåsen kommer att omvandlas till så kallat medelhårt vatten.

                          Tar över
                          Verken, som började byggas 2003/2004, ska på sikt ta över vattenförsörjningen från huvudvattenverket vid Galgbacken, som tidigare har stått för det mesta av Uppsalas vattenförsörjning.
                          - Vi har satt onsdag som preliminärt startdatum för Gränby. Driften ska successivt ställas om och i februari beräknar vi kunna stänga Galgbacken, säger Annila Bexelius.
                          Där saknar man nämligen det mjukgörningssystem som finns i Gränby och Bäcklösa.
                          - Men Galgbacken ska stå som reserv, säger Thord Falk, projektledare på Uppsalas va- och avfallskontor.
                          Han visar runt i Gränby vattenverk, där fem höga behållare ska mjukgöra vattnet. Detta sker genom att behållarna delvis fylls med finkornig sand. Dessutom tillsätts alkali, som ger vattnet ett högre pH-värde. Det högre pH-värdet får i sin tur kalken i vattnet att fällas ut på sandkornen, vilket gör vattnet mjukare. Med jämna mellanrum pumpas de kalkbelagda sandkornen ut och ersätts med ny sand.

                          Rening
                          Än så länge kommer man dock att nöja sig med rening av vattnet. Mjukgörningen får komma i gång när man ser att allt fungerar som det ska.
                          Annila Bexelius berättar att konsumenterna till en början kan upptäcka att vattnet från Gränby är en aning grumligt. Detta är övergående och beror på att strömningarna ändrar riktning i ledningarna. Manganpartiklar från rörens insidor kan slitas loss och följa med.
                          - Men det är inte farligt alls. Risken är inte så stor heller. Då vi satte i gång Bäcklösa märktes inga missfärgningar alls.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Manganpartiklar? Om det finns risk för att sådana kan komma ut i större mängder borde det komma järnpartiklar också. Det mesta av både mangan och järn försvinner iof vid processen verken kör med, men klokt att ta det lite lugnt vid vattenbytena - ffa till räkor.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...