Filterrör till luft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #16
    jo det är sant har man det hemma kan man resonera så.
    Men har man lokal och hyffsd värme ingår så blir driftskostnaden för hög m,an vill ju vara snäll mot hyresvärden
    JAg räknade ca 30 pumphuvuden med en gensomsnits effekt på 20w så tar dte dubbelt så mycket sommin sidokanalare

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #17
      Pigge,
      jag kan plocka med olika modeller av filtret på något möte - inga problem. Säg bara ifrån ett tag innan. Nya lokalen är annars inte igång ÄN, men vi jobbar på det. Nu har vi kört fast lite, men det löser sig till helgen. Tror jag. Ska fan vara vatten i det innan december är slut!!

      Pumphuvuden i varje kar låter dels dyrt i inköp och dels dyrt i drift (om man har fristående lokal. Klurar också på om det är mer "krångel" med dem, med rengöring, eventuella driftstopp unt so weiter. Inget jag hade valt som standardlösning till vår lokal i vart fall. Nå. Luftflödet torde i vart fall inte påverkas nämnvärt av rördiametern, däremot vattenflödet, dvs cirkulationen i karet totalt. Teoretiskt är det väl så att ju smalare rör desto mer luft går det att pressa in - i extremfallet så mycket luft att det inte kommer med något vatten?! Något större rördiameter borde därmed ge bättre cirkulation i karet, som jag ser det.

      Någon däremot?

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #18
        Du har nog helt rätt i det Patrik

        Jag testade häromdagen min nyköpta auktions-kompressor, och i 16mm rör blir det snabbt "mättat" på luft medan 20mm verkar passa utmärkt för 80-litersburkar.
        Tony Englund

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #19
          Frågade en odlare och dom hade ca 20-25mm i mindre kar och dubbla 32mm i större karen.

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

            #20
            Ursprungligen postat av Tony
            Ja, har man alldeles för mycket fritid kan man ju göra så, annars kan man köpa de färdiga böjarna för någon tia styck
            Jo det är ju ett alternativ om man bara ska ha några, eller man har gott om pengar.

            När man böjer rör själv så får man det som man vill, vilket kan vara struligt med färdiga böjar.

            Funderar på en sak...
            Köper ni toapapper på rulle, eller har ni hittat någon som säljer färdigavrivet?? Menar, det sparar man ju tid på.... []

            //Calle
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            • Peter_F
              Användare
              • January 2004
              • 172

              #21
              Ursprungligen postat av calle-hallabro
              ...

              Funderar på en sak...
              Köper ni toapapper på rulle, eller har ni hittat någon som säljer färdigavrivet?? Menar, det sparar man ju tid på.... []

              //Calle
              Våtservetter kanske?
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #22
                ja vill man har mer flöde utav vattnet så ta grövre elrör t.ex 40mm och två luftslangar ivarje elrör då får man ett rätt så bra vattenflöde.janne

                Kommentar

                • calle-hallabro
                  Användare
                  • July 2005
                  • 303

                  #23
                  Ursprungligen postat av Peter_F
                  Våtservetter kanske?
                  Ja det är ju ett alternativ,, som man har till bäbisar! []

                  //Calle
                  **********
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

                    #24
                    fundera på dubbla 32mm rör med en till 2 slangar i varje rör.
                    För att kanske kunna ersätta med pumphuvuden när ekonomin är där den borde vara.

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #25
                      Har nu kört mina filter i 2veckor men hyffsat resultat.
                      Men jag märker att det blir mat liggandes på botten som inte åker in i filtret.
                      Har provat med att sätta längre rör så att luften får längre färdväg men det har inte hjälpt
                      Kör inte mer än 30kar på sidokanalaren och den ska klara det dubbla.
                      Frågan är om det funkar med dubbla slangar i varje rör eller omman får leva med det.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #26
                        Sug upp överbliven mat i stället, eller mata mindre. Det man vill med filtermattorna är att få ett biologiskt filter för att omvandla de "osynliga" ämnena, inte att sätta en massa mat i dem. Testa också med två slangar och se vad som händer. Har även märkt att om man har nät för röröppningen för att inte firrarna ska simma in, så kan det påverka flödet rätt bra. Naturligtvis påverkar också djupet man sätter slangarna på. Fläkten borde kunna driva fler kar, helt klart. Kollat för läckor?

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

                          #27
                          Japp läckor är genom sökt hella rörstammen är 50m och har 50mm rör.
                          Lägsta karet står 2,3m nedanför stammledningen.
                          Jag mata inte så hårt så nä men lite foder rester borde dom ta.
                          Blir ner till att testa dubbla slangar och se vad som händer.
                          Jag har utblåset halva övanför vattnet fungera bäst så och det är bra snurr på ytvattnet

                          Kommentar

                          • 56ovwal
                            Användare
                            • March 2004
                            • 664

                            #28
                            Inte för att jag tror att du är lika dum som jag var när jag satte igång min sidkanalare första gången, men ändå.
                            Sidkanalaren var en 3-fas el-motor och en kondensator av rätt storlek hade inhandlats för ombyggnad till 2-fas / 220V. Rördragning i taket runt i den lilla lokalen ( 12m2 ) med 40mm el-rör, pluggad i änden och luftslangar till respektive akvarium. Kopplade in sidkanalaren till vägguttaget och det började genast bubbla i karen. Men inte i alla och där det bubblade var det med tvekan. Kom fram till efter lite tänkande att om jag drog upp luftslangarna så de inte gick så djupt under vattnet så fungerade det. Var ändå lite besviken på den dyra pumpen. Tog upp problemet med ortens ena akvariehandlare och han löste problemet på bråkdelen av en sekund. - Du har kopplat faserna fel ! OK, tillbaks till lokalen och av med sladdarna, bytte plats på dem och sen kopplade jag in den till vägguttaget igen. Och j-vlar vilket liv det blev i lokalen !! Nu höll vattnet på att blåsa ur karen.
                            Förstår än idag inte hur det gick till, men som jag fattade det snurrade själva fläkten/propellern på fel håll. Det kom alltså mycket luft, men med minsta belastning orkade den inte.
                            Nyss nämnde akvariehandlare berättade senare att han gjort något liknande själv. Han hade kopplat rätt, men glömt plugga änden på röret.....
                            God Jul !
                            Pigge
                            Bygger ny akvarielokal:
                            http://ovwali.blogg.se/
                            Uppdaterad:2011-12-23

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

                              #29
                              Nej det tror jag inte för det är bra fart men det dra inte in skiten i filtret.
                              Har provat med dubbla slangar ner i rören.
                              Omsättningen på vattnet ökad men inte draget genom filtret.
                              Men i morgon blir det dubbla slangar i alla karen ändå.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...