pH sjunker

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davide
    Användare
    • December 2003
    • 335

pH sjunker

Hej Hej...

Har sedan jag installerade min pH-controller haft ett stabild pH värde mellan 6.5-6.6.

Satt och tittade i akvariumet och kom på att det var länge sedan jag såg att det pytsade ut CO2... Så jag kolladed i bänken fär att se om tuben var slut. Fick då se att kontrollern visade att det var pH 5.9! Mätte pH-värdet "manuellt" för att testa så att controllern inte visade fel. Det gjorde den inte.

Vad kan nu detta bero på? Och hur fixar jag det?

Den enda förändringen jag gjort är att jag skaffat en L200 den senaste veckorna. Har svårt att tro att den ska vara boven. Möjligen att den skulle vara en extrem träkäkare så att han käkar fram nytt trä som släpper ut humusämnen. Men detta tror jag inte själv på. Framförallt eftersom jag redan har ganska många L-malar i karet. Bland annat en royalpleco som käkar en hel del trä.

Hur ska det åtgärdas då?
    Har funderat lite på bikarbonat, men blev lite osäker på om jag kan få problem med ammoniak då jag tillsätter Nitrat (KNO3)... hmmm....
    Vid vattenbyte stiger pH-värdet med 0.5, men sjunker därefter sakta igen...

Övrig fakta:
    400L, 30 grader, CO2, PMDD, MYCKET växter, hytsat ljus.
    Diskus + L-malar

Har KH 3 i kranen. Hade dock varit intresant att vet vad jag har i karet kanske, men slut testvätska...

Någon som har förslag, tankar?
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Det första jag tänker på är att din controller behöver kalibreras.....Men det har du kanske redan gjort?

Sedan är det vanligt att vattenverken micklar med vattnet, ring och kolla om de har förändrat något den senaste tiden.

Det är alltid bättre att höja ph genom att byta mycket vatten, då sköljer du också ut eventuella organiskt bundna näringämnen.

Om du blir tvungen att tillsätta bikarbonat så måste du byta vatten sammtidigt. Det är amonium som finns i vattnet efter fiskarna som kan bli dödligt giftigt amoniak. Amonium är det gott om i ditt kar om ph värdet stämmer. Kno3 påverkar inte överhuvudtaget hur mycket amoniak du får utan endast amoniumhalten.

Men börja med att kalibrera controllern, jag tror att felet ligger däri.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• davide
      Användare
      • December 2003
      • 335

Ursprungligen postat av tropfrog
      Det första jag tänker på är att din controller behöver kalibreras.....Men det har du kanske redan gjort?
      Nope, jag har inte kallibrerat den. D.v.s. kollat på 2 punkter... Men jag har ju testat med vanligt "dropptest" och då stämde det låga pH-värdet.

Sedan är det vanligt att vattenverken micklar med vattnet, ring och kolla om de har förändrat något den senaste tiden.
      Sant, men jag tycker att övriga föreningsmedlemmar borde ha märkt av det också... Men jag kan ju kolla...

Det är alltid bättre att höja ph genom att byta mycket vatten, då sköljer du också ut eventuella organiskt bundna näringämnen.
      OK, ska göra det.

Om du blir tvungen att tillsätta bikarbonat så måste du byta vatten sammtidigt. Det är amonium som finns i vattnet efter fiskarna som kan bli dödligt giftigt amoniak. Amonium är det gott om i ditt kar om ph värdet stämmer. Kno3 påverkar inte överhuvudtaget hur mycket amoniak du får utan endast amoniumhalten.
      Ok, väntar med bikarbonaten...

På zoopet trode de att det kunde bero på för mycket CO2.
      Har änvänt ytterfiltret som reaktor. ska rengöra det nu för att kontrollera att det inte är någon CO2 ficka i det. Om så är fallet så borde ju karet få CO2 utan att kontrollern släpper ifrån sig det.
      MVH David

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Om karbonaten inte har förbrukats så beror det låga ph på co2....Visst. Men man kan knappast ha så mycket co2 i ytterfiltret att controllern håller stängd dagar i sträck.

Om ph sänkningen beror på co2 så borde du se tecken på syrebrist hos dina fiskar.

Du måste helt enkelt kalibrera controllern och skaffa dig ett kh test för att konstatera vad som är fel, då slipper du spekulera.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• davide
          Användare
          • December 2003
          • 335

OK. Fixat.

Controllern visade 0,1 fel...
          KH däremot var på 0!

Förslag på åtgärder?
          MVH David

Kommentar

• davide
            Användare
            • December 2003
            • 335

Kan tillägga att karen som jag bytte vatten i samtidigt har normalt KH
            MVH David

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1836

Mät kh i kranen.
              MVH
              Magnus

Kommentar

• davide
                Användare
                • December 2003
                • 335

Normalt. Vi har ju dock lågt KH här i Umeå. 3-4.
                MVH David

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1836

Ahh, då har du fått en buffertkrasch. Sånt kan hända när filterna arbetar hårt och vattenbytena har varit otillräckliga.

Byt ordentligt med vatten ett par gånger den kommande veckan, städa gärna upp dietrus ordentligt också. Om du inte får upp kh så blir du tvungen att tvätta en del av filtret också, men avvakta det.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• davide
                    Användare
                    • December 2003
                    • 335

OK...
                    Byter ju ändå 50% 1 gång i veckan... Ska testa byta var tredje dag ett tag så ska jag se om det hjälper...

Kan skriva i tråden sedan och berätta hur det gått...
                    MVH David

Kommentar

• davide
                      Användare
                      • December 2003
                      • 335

Håvade just upp en ganska stor L264 som var rejält uppsvullen om magen.

Ska jag se detta som en konsekvens, orsak eller bara slump?
                      MVH David

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1836

Pendlande ph är inte bra för djuren. Om det pågått under längre tid eller svänger väldigt mycket kan det visst ta ihjäl dina fiskar.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Med L-malen skulle jag säga att det troligen är slumpen, möjligen konsekvens. Ingen orsak i allafall. Pendlande pH är i vart fall inte bra, om det är stora svängningar.

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• davide
                            Användare
                            • December 2003
                            • 335

mm... Pendlande pH vet jag ju är dåligt, dödande. Bara lite fundersam varför helt plötsligt vattenbytena som jag nu gör ör för lite. Gör dem lika ofta nu som när diskusarna var på uppväxt (fick mer mat), och då har jag aldrig haft dessa problem.

Varför jag undrade om det kan vara en orsak är att malen borde belasta filtrena?
                            MVH David

Kommentar

Arbetssätt...