Grupp eller par?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_mull
    Användare
    • November 2005
    • 60

    Grupp eller par?

    Har bestämt mig för att satsa på Lamprologus stappersi i ett av mina små kar. Frågorna jag har nu är: Ska jag hålla dem i en mindre grupp eller bara ett par? Hur inreder jag ett 100-literskar för att få det att funka och för att de ska leka?

    //Danne
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • February 2005
    • 445

    #2
    Skaffa en hane och 3-4 honor, så får du antingen ett par eller så leker hanen av flera honor. Är lite osäker på om denna snäcklekare är harem- eller parbildande. Stappersi är ganska fredlig vad jag vet, så du behöver nog inte göra alltför många avgränsningar i akvariet, som t.ex. stenar, växter etc. Dock är det viktigt att ha rikligt med skal. Till 5 st snäcklekare skulle jag minst ha 30 skal.

    Antingen kan du enbart ha stappersi, annars kan du säkert hålla dem sällskap med t.ex. några jullar eftersom du har 100 liter.
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Både par och harem funkar. Mina VF kör harem när de får chansen, tror de är harem-lekande i naturen. Två hannar rekommenderar jag dock inte i ett kar på 100 liter. Mina två kunde inte ens hålla sams på 600-liter. Honorna hade hyfsat stora revir inom hannens revir, men med bra avgränsningar är det inget problem. Svårt att se skillnad på könen, och jag vet inte hur en grupp som växt upp tillsammans funkar (men lär få veta inom snar framtid!!).

      Inred med många snäckskal, som Alexander rekommenderar. Jag hade halva botten täckt av snäckskal när jag körde mina i stora karet. Skoj att se hur de möblerar om. Fin sand (kring en mm) utan skarpa kanter rekommenderas - de gillar att gräva och kan även gömma sig i sanden om det är verklig fara å färde. Avgränsa lagom stora revir (ca 20x20 cm eller något större) med några stenar.

      Bygger du ett röse längs bakkanten/sidan av karet kan du säkerligen hålla jullar tillsammans med dem också. Mina har även gått finfint med Cyps, men 100-liter är i minsta laget för Cyps. Generellt är stappersin oskygg, men håller du Jullar kan de vara lite trixigare. Inte helt biotopriktigt, men en ytlevande stimfisk kan locka fram även dem. Synodontis petricola funkar också fint med dem, men det blir lite "gruff" när petricolan kommer in på reviret. Inga skador i allafall.

      Sköter du dem som många andra ciklider, med regelbundna vattenbyten och varierande kost leker de utan problem. Mina honor "bytte" yngel med varandra - också skoj att kika på.

      Hilsen och lycka till!!

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...