Filtrering/vattenbyte i butik/lokal..?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • February 2004
    • 390

Filtrering/vattenbyte i butik/lokal..?

Är det någon som vet var man kan hitta info om hur man lämpligast löser problemen med filtrering och vattenbyten i en odlingslokal/butik..?
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Smidigast är ju att ha filtermatta i varje kar och sedan driva det med luft
    Vattenbyte kan man ju köra automatiskt med droppknappar som ger mellan 4-8-12liter timmen.
    Men då msåte man ha varje akvarium borrat så överskottsvattnet åker ut i avloppet.
    På så vis gör det inget om det blir sjukdom i något kar.
    Men kan även köra allt på ett centralfilter men då får alla kar sjukdom om det händer något.

Kommentar

• H2O
      Användare
      • December 2003
      • 138

Då det i lokalen oftast inte spelar någon roll om pumparna låter lite kan man försöka kolla i de större byggvaruhusen efter dammprodukter på höst rea.

Dessa har ofta rejäla filter med som kostar bra mycket mindre än vanliga lösningar.

Vattenbyte per automatik är inte dumt alls, dock en nackdel. Man kan blir lite slö och glömma att dammsuga botten då och då.

Jag tycker du skall borra alternativ kolla in Malawi-Jannes lösning.
      På detta sätt kan man med enkelhet sätta i en på fyllnads slang medans man dammsugar botten och ändå vara säkert på att inte fylla på för mycket.

En sakt till som är mycket viktig nämligen att det är varmhyra och att vatten ingår
      Magister Mundi sum!

Kommentar

• Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

Hej!
        Jag undrar om det är till lokal eller butik du vill ha tips. Om/när jag startar en egen butik kommer jag inte använda alls samma lösningar som jag har i min odlingslokal. I en butik ska det (enligt mej) vara smidigt, lättjobbat och framförallt snyggt. I en odlingslokal ska det vara billigt =)

I butik skulle jag satsat på filterhörnor och ytavrinning samt halvautomatiska vattenbyten. (Måste vrida på en kran).

Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Björn varför inte droppknappar med med automatventil som sköter delvattenbyte.
          Sedan så slamsuger man bottnen en gång i veckan.
          Akvastabil kör med en filtrering på hela anläggnig och deras lösningar är snygga är bara ett 50mm rör upp i karet det är vad man se.
          Själv tycker jag en lokal kan både vara snygg och billig det är ju lite skoj att titta på hyffsade kar

Kommentar

• Pangaea
            Användare
            • February 2004
            • 390

Ursprungligen postat av Björn
            Hej!
            Jag undrar om det är till lokal eller butik du vill ha tips. Om/när jag startar en egen butik kommer jag inte använda alls samma lösningar som jag har i min odlingslokal. I en butik ska det (enligt mej) vara smidigt, lättjobbat och framförallt snyggt. I en odlingslokal ska det vara billigt =)

I butik skulle jag satsat på filterhörnor och ytavrinning samt halvautomatiska vattenbyten. (Måste vrida på en kran).

Mvh
            Björn
            Tjaa... till att börja med blir det nog "bara" en odlingslokal... och om det blir något mer än det får väl framtiden utvisa... men vad är då en billig och lämplig lösning i en lokal enligt dig..?

Ursprungligen postat av bmwpower
            Björn varför inte droppknappar med med automatventil som sköter delvattenbyte.
            Sedan så slamsuger man bottnen en gång i veckan.
            Akvastabil kör med en filtrering på hela anläggnig och deras lösningar är snygga är bara ett 50mm rör upp i karet det är vad man se.
            Själv tycker jag en lokal kan både vara snygg och billig det är ju lite skoj att titta på hyffsade kar
            Droppknappar..?

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Droppknapp:

Det kommer en artikel om automatiskt vattenbytssystem med droppknappar i Ciklidbladet nästa år.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

jag såg att ni nämde mitt vattenbytarsystem i tråden, jag har nu kört det i ca 3år med mina vattenlås som jag använder så att man slipper borra i karen.
                det har fungerat alldeles utmärkt, jag har aldrig slamsugit sanden på dom här 3 åren jag har aldrg förstått varför man ska göra det om man sköter sina vattenbyte.
                mvh malawijannehttp://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839
                Senast redigerad av malawijanne; 10 December 2005, 10:46.

Kommentar

• Pangaea
                  Användare
                  • February 2004
                  • 390

Ursprungligen postat av malawijanne
                  jag såg att ni nämde mitt vattenbytarsystem i tråden, jag har nu kört det i ca 3år med mina vattenlås som jag använder så att man slipper borra i karen.
                  det har fungerat alldeles utmärkt, jag har aldrig slamsugit sanden på dom här 3 åren jag har aldrg förstått varför man ska göra det om man sköter sina vattenbyte.
                  mvh malawijanne
                  Det låter intressant... Finns det möjlighet att få veta lite mer i detalj hur det fungerar..?

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

jag har lagt ut lite bilder på mitt vattenbytarsystem och vattenlåsen, som man använder så att man slipper att borra i karen, under teknik på medlemmarnas bilder.
                    mvh janne

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Jag är ganska trög när det gäller sådana där finesser så jag kan inte räkna ut hur det fungerar genom att se på bilderna. Men varför inte skriva en artikel till CB om ditt vattenbytarsystem, Janne?! Jag vill gärna se det i nästa CB...hehe...;-)
                      Senast redigerad av StefanL; 10 December 2005, 03:09.

Kommentar

• Björn
                        Användare
                        • April 2002
                        • 787

Lennie: Anledningen till varför jag inte tänkt ha droppnipplar är dels att jag inte vet så mycket om hur de fungerar, dels för att jag tycker att det skulle räcka med halvautomatiska vattenbyten. Har man konstant vattenpåfyllning i ett kar och ett täckglas kommer snett (händer allt för ofta i butik) så kan det bli en hel del vatten på golvet. 12 liter per timme, från lördag eftermiddag till måndag morgon..

Men visst, det finns säkert fler finurliga lösningar som jag inte funderat ut ännu. I nuläget finns det bara en luddig skiss på hur Skånes bästa zoobutik skulle kunna se ut. Om det blir verklighet (om ett par år) så ska skissen naturligtvis finslipas =)

Mvh
                        Björn
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

Så fungera det inte riktigt Björn.
                          Vattnet kan aldrig rinna utanför akvariumet om du ha borrat det och ha avrinningsröret ca 1cm från kanten.
                          Sedan så ställer man en timer som går kanske 2gånger om dagen och 2 timmar utgången

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

ja tyvärr stefan så är jag lika dålig på att få ihop en artikel som du är trög kanske
                            janne

Kommentar

• Pangaea
                              Användare
                              • February 2004
                              • 390

Hehe... jag är nog dessvärre lika "trög" som Stefan... Man kanske blir tvungen att göra ett studiebesök hemma hos dig Janne, för att se hur allt fungerar..?

Min zoon

/Magnus

Kommentar

Arbetssätt...