Xenotilapia vs. Callochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • February 2005
    • 445

    Xenotilapia vs. Callochromis

    Har renoverat mitt 900-liters kar och avlägsnat en BTN. Karet är nyligen i drift igen och nu med alla yta som blev över har vi inrett med mycket stora stenar och några mindre, alla i ett sammanhängande röse. Längst till höger har vi planterat ett snår av vallisneria där snäcklekare kommer att husera, och "mellan" vallisneriasnåret och röset finns en yta med små, små stenar och sand.

    Tanken är att skaffa en ny art jag aldrig haft innan, och jag har fastnat för två st. Den ena är Xenotilapia, och den andra är Callochromis. Min fråga är alltså vilken av dessa arter som är lämpligast till inredningen beskriven ovan. Hur är fiskarna i beteendet? En del tuffa medinvånare kommer nog att införskaffas, eventuellt mbunas (tycker inte om att blanda, men brorsan tvingar mig haha!). Konkurrerar de med snäcklekarna (multisar, ca 15-20 st)?

    Info mottages tacksamt.
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Mbunas ihop med Challochromis eller Xenotilapia? Aldrig!
    Vem är starkast, du eller din bror?
    Sandciklider bör nog ha en stor yta av sand så de kan "böka" i sanden.
    Senast redigerad av Wilhelm; 08 December 2005, 14:25. Anledning: felstavning
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • March 2004
      • 664

      #3
      Tycker nog du ska ta ett allvarligt snack med din brorsa.....
      Jag upplever nog Callochromis som tuffare än Xenotilapia. De går säkert båda utmärkt tillsammans med snäckisar. Med Mbunas mer tveksamt. Som sagt, brorsan......
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        #4
        callochromis funkar bra med tropheus så ifall du har mbunas istället så ser ja inga problem med det, ja skulle nog undvika melanochromis och tropheops, xenotilapia har mer milda arter men spilopterus har ja för mej är ganska tuff.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Sandciklider hade jag inte kört med vuxna Mbunas öht, om sandcikliderna inte är fullvuxna och Mbunas är yngel (den kombon funkar med Callochromis stappersii i allafall, men är inte tänkt att vara permanent). Upplever också Callochromis som tuffare än Xenotilapias. Callochromis är också rätt aggro inbördes, så skaffa dig fler än du tänkt dig. Xenotilapia varierar hur de vill gå, en del trivs parvis, andra i flock.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Alexander Wiberg
            Användare
            • February 2005
            • 445

            #6
            Min glädje över att blanda malawi med tanganyika är inte heller stor. Men får man med sig en entusiast/finansiär så kan jag tänka mig att göra undantag. Roligare att dela glädjen med någon.

            Wilhelm: Kan du utveckla ditt "aldrig". Är inne på specmats funderingar, då Tropheus och mbunas beteende påminner en hel del om varandra.

            Det finns sand över så det räcker i karet.
            A.Wiberg (alex83)

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #7
              Callochromis kanske, xenotilapia direkt avråder jag dig från att ha med mbunas.

              Jag har X.spilopterus, de pallar inte med Tropheusars stirrande, hade ett pare med 30st Tropheus moorii och de fick flytta till mitt 720 med featherfins efter en månad.

              Callochromis funkar med Tropheus, alltså bör de funka med mbunas. Men det kan gå åt skogen det med. Skaffa i så fall de tuffare callochromisarna, macrops är nog att rekommendera. Och låt callochromisen vara betydligt större än mbunasen till att börja med så att det är de som dominerar akvariet.

              Men min tanke när det gäller callochromis/xenotliapia är att inte blanda dem med mbunas, det går nog åt skogen förr eller senare. Antingen kör du renodlat mbunas/malawi akvarium eller så kör du ett tanganyikaakvarium, xenotilapia + leptosoma och snäcklekare (eftersom du har ett 900l skulle jag prova på hästnosar också).

              Vill du prova med sandciklidr med mbunas och känner dig "tvungen", Callochromis macrops och sen mbunas som inte tar för sig allt för mycket. Kanske kan fungera.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Alexander Wiberg
                Användare
                • February 2005
                • 445

                #8
                Tack för svaren. Synd med xenotilapian, var grymt sugen på den.
                Jonas: Vad tror du om enantopius?
                A.Wiberg (alex83)

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  #9
                  inom mbunas varierar aggressiviteten ganska mycket och ifall ja skulle blanda så kan ja tänka mej arter som de flesta labidochromis, cynotilapia och labeotropheus går bort, inom pseudotropheus så blir det acei och zebra komplexet-lite osäkert med zebra men det är nog dessa, de populära ps arterna som saulosi,elongatus komplexet och demasoni är direkt olämpliga, som sagts tidigare är tropheops och melanochromis uteslutet.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

                    #10
                    Enantiopus skall gå helt ensamma på botten. Ett gäng leptosomor kan man ha med dem. Enantiopus är hyperkänsliga ifall de inte får dominera, och är fortfarande ganska känsliga när de väl dominerar. Absolut en fisk där fingertoppskänsla och försiktighet är ett måste.

                    Absolut ingen fisk att blanda med mbunas.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Alexander Wiberg
                      Användare
                      • February 2005
                      • 445

                      #11
                      Jag avstår samtliga tre arter. Tack för infon.

                      mvh Alexander
                      A.Wiberg (alex83)

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av Alexander Wiberg

                        Wilhelm: Kan du utveckla ditt "aldrig". Är inne på specmats funderingar, då Tropheus och mbunas beteende påminner en hel del om varandra.
                        Jag skulle aldrig blanda malawi och tanganyjka, även om de skulle vara sams. Men det är ju klart om man måste, så går det väl.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          #13
                          frågan var vilka sandciklider som var kompatibla med mbunas och enligt min erfarenhet finns det nåra arter som bör gå utmärkt tillsammans,det är ju dessutom 900 liter..
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...