Synpunkter Ciklidbladet 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Synpunkter Ciklidbladet 2005

Då vill jag som vanligt få in lite synpunkter på årets Ciklidblad inför arbetet med nästa årgång. Vad är bra och vad kan bli bättre?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

kanske lite tester ang nya produkter?

klart bra/Intressant att få kunna ställa frågor till expeterna, kanske inom olika områden .ca/sa malawi o tang.

kanske "hemma hos" reportage från olika butiker, ställer gärna upp på att ta de 3 butikerna som finns här istan.

kommer inte på mer ljust nu.

Kommentar

• Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

kanske "hemma hos" reportage från olika butiker, ställer gärna upp på att ta de 3 butikerna som finns här istan.
      På vägen kan du väl komma förbi oss o intervjua!

Vi bjuder på bulle!
      Mvh Alex

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Jag skulle gärna se att det kom in fler artiklar från "professionella" inom hobbyn, dvs kända namn som håller föredrag och som vanligen skriver artiklar. Kanske kan man samarbeta med , förslagsvis, Tropical Fish Hobbyist på något sätt och utbyta artiklar?

För övrigt så gillar jag förslaget om att man har "hemma hos"-reportage från butiker i Sverige.

En artikelserie som tar ifrån artiklar skrivna i tidigare CB? "Arkivets guldkorn"? Det skulle nog bidra till att fler letar sig till artikelarkivet här på ciklid.se samt kanske ge en bredare kunskap om hobbyn i stort.

Ciklidbladet 2005 tycker jag har varit mycket bra och gett många timmar av läsning. Intressant och lärorikt...
        Senast redigerad av StefanL; 07 December 2005, 21:01.

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Jag skulle gärna se att det kom in fler artiklar från "professionella" inom hobbyn, dvs kända namn som håller föredrag och som vanligen skriver artiklar. Kanske kan man samarbeta med , förslagsvis, Tropical Fish Hobbyist på något sätt och utbyta artiklar?
          Vi brukar ha med en utbytesartikel från utländska tidskrifter per nummer, ska vi öka på det?

Kommentar

• Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

Jag vill inte ha för hög "proffsnivå" på alla artiklar i tidningen då jag tror det skrämmer bort flera än det lockar. Visst e det kul att läsa om en resa hit eller en utställning dit, men att få se hur andra "vanliga" akvarister har det, hur dom har löst sin hobby är mycket mera intressant för mig.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Jag tycker det...men jag vet inte om det jag tycker att det bör vara med i varje nummer utan här kan det kanske variera beroende på antal artiklar som du har tillgång till...

Torsten: Jag menar inte att man skall plocka bort den "hemmagjorda" delen. Jag har tidigare förespråkat artiklar från medlemmar...vilket jag även gör nu. Jag tycker dock att det mycket väl finns plats för annan typ av artiklar som är skrivna av yrkesmänniskor (professionella) inom hobbyn.

Det finns en del artiklar i TFH som mycket väl skulle passa i CB.
              Senast redigerad av StefanL; 08 December 2005, 00:36.

Kommentar

• Kalle-El
                Användare
                • August 2005
                • 255

Jag är böjd att hålla med Larsson, det känns alltid "lite extra" att läsa en artikel skriven av ett "fullblodsproffs".

Sedan vore det kanske kul med någon sida som tar upp bra enkla knep för att lösa en del vardagsbekymmer för en akvarist. Tyvärr kommer jag inte på några bra exempel just nu dock.

Tester av olika produkter hade kanske inte heller varit fel.

Nu har inte jag så många tidningar att jämföra med så mina förslag kanske är gammal skåpmat och i sådana fall kan ni bara bortse från dem.

Är dock något tveksam att till att besöka olika akvarieaffärer i Sverige. Hur skulle man göra dessa reportage intressanta och inte bara "gratisreklam" för vissa utvalda butiker?

Kommentar

• Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

Okej, då ska jag säga vad jag tycker även fast det då känns som att jag delvis svär i kyrkan. Även jag blir jätteglad när tidningen dyker ner och uppskattar artiklar och bilder i tidningen, men jag ser en hel del mer att önska. Den allmänna åsikten om att den är kul men väldigt snabbt blir läst förklaras delvis med att man som läsare är uthungrad på nytt att läsa men även på att jag tycker vissa saker är lite "uppboostade", t ex i detta nummer en helsida om en bokrecension och medlemserbjudanden och två helsidor kommentarer kring almanackan.

Jag tycker att man borde variera mer. Blanda korta notiser med längre artiklar. Korta grejer kan vara rapporter från lokala auktioner, någon ny häftig fisk som nyligen importerats, nå´t från odlingsfronten etc. Artiklarna kan oxå varieras genom att plocka in t ex mer teknik, tillbakablickar eller uppdateringar av fisksystematiken.

En annan layoutmässig förbättringspotential är att få en bättre röd tråd genom tidningen. Ledaren först och serierna sist typ. Exempel kan vara att föreningssidan placeras längre bak eller förminskas samt att en bokrecension inte läggs som andra artikel.

Slutligen tycker jag att den övergripande layouten kan vara lite mer varierad och utmanande. Nu skrivs all text uppdelat i två kolumner per sida och de flesta bilder passas oxå in i denna mall.

Oj, får man ha så här mycket förslag? Observera att det är vad jag ser som potential till förbättring och inte personlig kritik. Jag vet att innehållet mycket styrs av vad som skickas in. Dessutom är det mina kögst privata åsikter.

Micke, var vänlig att svara helst inte på detta inlägg i försvarsställning (liknande svaret till Stefan) då jag tror att det kväser de flestas mod att tycka till. Man vill ju inte såra.

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Hej

Jag önskar mig (utöver allt det andra intressanta som alla andra har nämnt) vetenskapliga artiklar. Tycker det är intressant att följa med (i grova drag) hur ciklidforskningen framskrider och vilka nya arter som upptäcks och beskrivs.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Pär J.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 219

Importnyheter har jag för mig att jag läst om i gamla CB. Kan man inte kontakta större importörer/grossister om vad som ä nytt.

Detta skulle gynna oss som verkligen är intresserade av vissa mer udda fiskar samt att våra butiker kunde få en efterfrågan på mer udda fiskar de inte skulle våga ta hem för att de tror att det är svårt att sälja. Oftas brukar deras listor innehålla en hel del guldkorn som de antingen inte vet vad det är eller inte tror de kan sälja eftersom de kommer kosta över 100:-

Tycker CB är mycket bra men det är alltid sunt att efterfråga förbättringar, det tyder på styrka.
                      Läser alla artiklar då alla är välskrivan och intressanta, även de om malawiabborrarnas

Mvh Pär

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                        Micke, var vänlig att svara helst inte på detta inlägg i försvarsställning (liknande svaret till Stefan) då jag tror att det kväser de flestas mod att tycka till. Man vill ju inte såra.
                        Ok, då uttryckte jag mig fel. Jag undrade helt enkelt om det var ett generellt önskemål att vi ska öka andelen artiklar hämtade från andra tidskrifter. Jag uppskattar ALLA synpunkter.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Det har framkommit en del riktigt bra idéer och jag hoppas att fler hjälper till att ge Micke nya infallsvinklar till CB 2006. Det gynnar oss alla om så många som möjligt kommer med synpunkter.

Jag gillar Pär J´s idé om importnyheter och reportage/artiklar om lite mer ovanliga arter. Importnyheter har ju funnits tidigare och där tror jag att det finns ett intresse. Nya arter introduceras till hobbyn ganska ofta och det vore intressant om det fanns en uppföljning av detta i CB...

Micke: Jag vet inte vilken fördelning du har nu på olika kategorier, men jag skulle verkligen se fram emot reportage/artiklar där det går lite djupare in i ämnen än vad en vanlig hobbyist normalt håller sig inom. Det finns en riktigt bra spridning och fördjupning redan nu i CB men jag skulle absolut inte ha något emot artiklar från mer kända akvarister/hobbyister. Kanske artiklar från Stuart Grant...Pam Chin (Cichlid Room)...Ad Konings...Jeff Rapps...Marc Elieson (cichlid-forum)...osv. Det vore riktigt intressant.
                          Jag menar inte att detta skulle nödvändigtvis behöva trycka bort någon annan grupp av artikelförfattare utan mer vara som en fördjupande och professionellt tillskott i CB. Jag gillar CB som det är nu, men ger ett förslag på vad jag själv skulle vilja se framöver.
                          Det vore fel att påstå att min önskan är generell då varken jag eller någon annan gjort någon undersökning i detta. Blir det fler som ansluter till idén så är det ju en annan sak...

Kommentar

• Alexander Ylipää
                            Användare
                            • October 2003
                            • 3615

Hur är det med "Icke-ciklidiska" artiklar....har en kul artikel i huvudet som skall skrivas.

Artikeln "Aldrig mera gurami", som inte direkt handlade om ciklider verkade ok.

frågan alltså, var går gränsen ?
                            Mvh Alex

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Alexander: Det finns ingen egentlig gräns för vad som accepteras. Den huvudsakliga delen av innehållet av Ciklidbladets innehåll ska givetvis ligga på ciklider, men jag anser att det är helt okej med en och annan artikel som är inriktad på andra delar av akvaristiken.
                              Nu när i princip alla nummer innehåller 56 sidor finns det definitivt utrymme även för någon artikel som ligger lite utanför ciklidistiken.

Kommentar

Arbetssätt...