Synpunkter Ciklidbladet 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

En del info om vad folk vill veta kan man ju hitta på forumet. Frågor som dyker upp ofta borde vara intressanta att belysas mer. Snäcklekare och hur de funkar tycker jag mig sett ofta, likaså hur man bygger bakgrunder samt en del kring soten/sjukdomar (men jag är partisk eftersom jag väljer vad jag svarar på).

Jag är ju ännu inte medlem, men har ändå tillgång till Ciklidbladet så jag kan inte påstå att jag är helt uppdaterad om vad det skrivs om. Bara lite privata funderingar.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Kom gärna med fler synpunkter. Arbetet med nummer 1/2006 är igång och alla synpunkter på förbätringar tas tacksamt emot!
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Byttorp
        Användare
        • November 2003
        • 1585

Bra att du skriver "ännu inte medlem " Patrik, snart läge att bli medlem för 2006 då, välkommen.

I övrigt tycker jag som hobbyakvarist att CB håller en mycket hög standard och jag är förvånad över vilken kvalitet som vi får för den ringa kostnad som det kostar att vara med. En stor eloge till Micke och alla andra som sliter med att få det att gå ihop.
        Förslagen om importnytt låter som en trevlig idé. Eller iaf att man hänvisar till nätet där varje importör/affär kunde publicera senaste nytt, som det är idag så finns det en himla massa sidor att kolla på. Sen kan det ju kanske vara skoj att lyfta fram en privat webbplats eller någon på annat sätt intressant webbplats/er så att man kan få lite länktips och sådant.
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Alla NCS rabattaffärer har idag en egen sida till sitt förfogande som de kan logga till och lägga egna uppgifter på. Tyvärr har de hittills inte använts för mer än kontaktinformation och öppettider. Vi den årliga rundringningen till annonsörer och rabattaffärer upplyser Mikael om denna förbisedda förmån.
          Förhoppningsvis utnyttjas det bättre framöver med lagerlistor och liknande.
          Anledningen till att vi inte har Importnytt i CB längre är att det skulle hinna bli inaktuellt innan tidningen kom ut, då funkar internet bättre i det syftet. När Importnytt fanns i CB kom den ut med 10 nummer per år och internet var inte lika utbrett än.
          När jag tog över som redaktör var en av de saker jag införde en fast avdelning som jag kallade för Aktuellt. Tyvärr blev det inte en fast avdelning eftersom det inte har inkommit så mycket material som hade hade hoppats.
          Här skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lägga in lite information om intressanta importer om jag bara får mig informationen tillhanda. En importör hörde faktiskt av sig till mig förra veckan och tipsade om en intressant sändning som är på gång, där har jag lovat att göra ett litet reportage.
          Senast redigerad av Micke; 20 December 2005, 14:44.

Kommentar

• Byttorp
            Användare
            • November 2003
            • 1585

Låter som du har tänkt igenom detta Michael, jag har inget att invända.
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ok då lämnar jag ett önskemål som ALLA medlemmar kan hjälpa till med. Jag skulle vilja se fler artiklar där medlemmar berättar om sitt (eller ett av sina) akvarium. En kort presentation av akvariet och dess invånare.

Några exempel på vad en sån artikel kan innehålla är:

”Mjukvaran”
              Vilka ciklider
              Andra fiskar
              Växter
              Bottenmaterial
              Övriga inredningsdetaljer

”Hårdvaran”
              Akvariet – typ, storlek och mått
              Filterlösning
              Belysning
              Foder

Erfarenheter
              Är du nöjd med de tekniska lösningarna? Vad kunde göras bättre?
              Hur fungerar fisksammansättningen?
              Om inredningen – vilken biotop efterliknas mm.
              Tips och idéer

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

Micke: Ska börja skriva på en imorron om mitt 720 [:-)]

Har även funderat på en artikel om mina Xenotilapia spilopterus, har fått en hel del roliga bilder på dem och de har börjat att leka.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Det låter som ett par riktigt fina julklappar till redaktören Jonas! [:-)]
                  Hoppas att det dimper ner fler julklappar, eller att många medlemmar lämnar nyårslöftet att bidra med minst en artikel under 2006!

Kommentar

• Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

hmmm...sablars, där har Xenotilapia-honan svalt äggen, igen. Aja, ni får i alla fall läsa om en väldigt romsugen Xeno-hona....hade ju vart lagom fint med lite yngel snart, de har lekt 5 gånger hos mig och otaliga gånger hos förra ägaren.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Ditt förslag är bra micke för det är oftast frågor som dyker upp i forumet,

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Eftersom arbetet med nr Ciklidbladet 1/2006 börjar dra igång nu, är det sista chansen nu att lämna synpunkter om du vill vara med och påverka Ciklidbladet 2006.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

En typ "Profil" i varje nummer med en medlem. Ingen närmare artikel utan mest bara typ, roliga fakta på personen. Ett foto på hon/hon och på den absoluta favoritcikliden?
                          Mvh Alex

Kommentar

• panna
                            Användare
                            • December 2004
                            • 233

Alexanders förslag verkar intresant. Varför inte börja med den blyge C. Alfredsson, han menade ju på att han inte var någon profil när han fick Akvarits oscar. mvh Jouni

Kommentar

• Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

Sitter och scannar igenom alla möjliga tidskrifter för photoshoptips och ser då faktiskt att ciklidbladet regelbundet har en artikel typ medlemspresentation. Det är bra, fortsätt så.

Kommentar

• wenger
                                Användare
                                • February 2003
                                • 233

Det absolut bästa med tidningen är ju DIY artiklarna tycker jag iaf. Är fortfarande imponerad över artemiakläckare artikeln 2003 nån gång. Det bästa med den var ju att allt beskrevs in i minsta detalj så även en nybörjare kunde skruva ihop det utan problem. Storlekar inköpsställen och märken på sakerna allt fanns med.

Kommentar

Arbetssätt...