Problem ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amatören

    Problem ???

    Har för ca 5 veckor sedan gjort om mitt lilla 240l sydamerika kar till ett malawikar. Inredningen består av rådasand 1,2-3mm, ett gäng stenar, en BTN-bakgrund på ena kortsidan som döljer doppvärmare, innerfilter samt ut- och inlopp för ytterfilter. Har även petat ner några valisneria...
    Det hela började med att ett par vänner var över på middag och hade med sig ett par Ahli som present i stället för blommor...
    Oops tänkte jag...men väl uppfostrad som jag är, höll jag masken och stoppade i fiskarna. OBS! Hade ett pH på 6,4. Tro det eller ej, men överlevde gjorde dom.
    Helt plötsligt var det dags att göra om i vardagsrummet och karet behövde flyttas. Det var nu jag såg min chans att byta till Malawi, (vilka färger...)
    Karet flyttades, fiskarna skänktes bort via NCS "köp/sälj", inredningen byttes ut. Kvar var Ahli-paret, mitt gamla Fluval 204 ytterfilter plus doppvärmaren...
    Efter lite research på NCS "köp/sälj" hittade jag yngel av rödzebra, vilket jag absolut ville ha...
    hem kom jag dock med 1:5 rödzebror + 2:2 trewavasae, dessutom tillkom 1:2 electror efter en tur till Akvarielagret...och jag som hade lovat mig själv att ej överbefolka denna gång...
    Det hela gick dock bra, inga problem de två första veckorna. Insåg dock ganska snart att med mitt lilla kar hade jag återigen lyckats köpa för många, samt fel fisk...electra hannen var en riktig tyrann + den slutgiltiga sizen på de arter jag valt.
    Efter ytterligare en vecka bestämde jag mig för att rensa...via NCS "köp/sälj" skänkte jag bort Ahli-paret, en trewavasae-hane, alla electrorna.
    Jag hade nu bestämt mig för att behålla rödzebrorna, en trevawase hane + två honor. PS har dessutom 2st Ancistrus sedan tidigare DS
    Efter att ha botaniserat på nätet samt diverse böcker, kom jag fram till att P.demasoni ville jag nog satsa på...
    Efter en ny tur till Akvarielagret kom jag hem med 10st. Därefter var allt frid och fröjd... ett tag... Den lilla trewavasae-hanen har nu blivit tyrann...Rödzebra-hanen har lyckats få två av honorna att gå och tugga...en deamsoni hittade jag död i går, och idag hittade jag ytterligare en... Av alla er erfarena malawifantaster skulle jag gärna vilja ha så mycket info som möjligt. Har jag för mycket fisk ? Har jag fel blandning ? Fel inredning ? Matar jag med fel föda ? Matar jag för mycket ? dvs allt ni kan dela med er av vore tacksamt...
    PS Glömde nog en del data... jag kompletterade mitt Fluval 204 med en Aquaclear 50 på insidan. Jag byter ca. 1/3 del av vattnet varje vecka och tillsätter då 1dl av en färdig blandning av bikarbonat/salt från Akvarielagret samt tillsätter ca 15ml av Nutrafin Cycle samt Aqua +. Jag matar med en varierande kost av cyclops, räkmix, mysis, Hikari spirulinapellets, Hikari ciclid gold pellets, Tetra Min samt JBL NovoVert. NO2 samt NO3 är näst intill 0. GH ligger på ca 6-10. KH ligger dock väldigt högt, över 20...??? pH ligger på ca 8.4-8,5. Pust...nu tror jag att jag har fått med allt. Ser fram i mot många goda råd samt erfarenheter från er malawikungar samt drottningar där ute!!! PS PS Större kar kan vi glömma...har redan försökt att övertyga min kära... Har lite bilder på karet för den som är intresserad...DS DS
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Att hålla demasoni kan vara lite svårt, jag personligen tycker inte att man ska skaffa dom förens man har ett gäng erfarenhet. Problemet är att man kan inte förlita sig på parametrar hit o dit utan det krävs lite fingetoppskänsla vilket man oftast inte har i början tyvärr, med andra ord, även om du gör allt rätt så kan allt gå fel... det krävs ett tränat öga o snabba innsattser.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Amatören

      #3
      Grymt snygg burk!

      Tack för snabbt svar! Kollade in din länk som snabbast. Grymt snyggt kar. Ifall det skiter sig med Demasonin...vad rekommenderar du ? Vill gärna ha någon snygg blå! Har du någon koll på den vanliga zebran ? Är den för jä_ligt aggresiv eller...
      PS Ser ut som jag har exakt samma trewavasae som du har...DS

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Amatören
        Har du någon koll på den vanliga zebran ? Är den för jä_ligt aggresiv eller...
        Njae det är den väl inte men eftersom du har rödzebra så kanske det inte är den optimala fisken att skaffa, afra white top skulle du kunna köra och den är ju lik den klassiska BB zebran...



        Jag hade den förut och den har bra fart o så med plus att den inte är alltför närbesläktad med dom du redan har, sedan vill du ju ha en blå randig med så =)

        Ps. Ta det lungt med saltet, det farliga är inte när dom får det utan när dom slutar få det, så kör måttliga mängder.
        Senast redigerad av deelay; 07 December 2005, 00:15.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Amatören

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Njae det är den väl inte men eftersom du har rödzebra så kanske det inte är den optimala fisken att skaffa, afra white top skulle du kunna köra och den är ju lik den klassiska BB zebran...



          Jag hade den förut och den har bra fart o så med plus att den inte är alltför närbesläktad med dom du redan har, sedan vill du ju ha en blå randig med så =)

          Ps. Ta det lungt med saltet, det farliga är inte när dom får det utan när dom slutar få det, så kör måttliga mängder.
          Tack åter igen Deelay, afra white såg fin ut. Om det går åt helsinki med mina demasoni, vad tror du om ett 1:3 förhållande av denna art ? PS Blev rekommenderad av Akvarielagret att köra 1dl per 100l nytt vatten vid byte, av deras färdiga blandning av bik./salt...DS

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Amatören
            vad tror du om ett 1:3 förhållande av denna art
            Det blir nog bra.

            Ursprungligen postat av Amatören
            PS Blev rekommenderad av Akvarielagret att köra 1dl per 100l nytt vatten vid byte, av deras färdiga blandning av bik./salt...DS
            Jag har ingen aning om hur fördelningen salt/karbonatar är i deras blandning, rent generellt så kan det vara bra med salt första veckorna när man fått ny fisk för att underlätta lite för dom eftersom deras osmos då tar mindre kraft så dom kan spara krafterna till att stå i mot sjukdomar, senare bör man vänja av dom vid natriumklorid i dom mängderna eftersom långvarig visstelse i vatten med för hög salthalt kan ha motsatt effekt hos fisken så den blir stressad av det ist... och det är ju precis det man försöker undvika. Tropical Marine har en mineralblandning som består av en massa olika mineraler ist för enbart NaCl om man känner att man vill hålla på med det.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              #7
              Tror inte Mysis är särskilt bra till Demasoni. De är i regel lite känsligare än övriga Mbunas med för kraftigt foder.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Amatören

                #8
                Tack för alla svar!

                Tack för alla svar. Jag är mycket intresserad av så mycket info som möjligt, då jag är amatör vad gäller malawi...hade inga problem när jag hade sydamerika-kar...
                I dag har ytterligare en demasoni dött... Övriga fiskar verkar trivas... en skillnad dock är att rödzebra-hanen börjat gömma sig. Kan det bero på att trewavaese-hanen är på krigsstigen, eller är han nöjd med att ha två honor tuggande, eller har jag något större problem, trots att vattenvärdena är ok ? PS Har ej matat på två dagar nu...brukar lägga in ett fastepass per vecka...DS

                Kommentar

                Arbetssätt...