oaktiva malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evileye
    Användare
    • December 2005
    • 10

oaktiva malawi

Mina malawi har dom senaste dagarna varit väldigt oaktiva, gömt sig mellan stenarna på botten, varit allmänt sega. Mina första tankar var Nitrit, temperatur, PH, har kollat allt. Allt ser helt okej ut..

Men det konstigaste av allt, dom senaste tre dagarna, precis när lampan slocknar av timern, så blir fiskarna tokaktiva. Precis som vanligt..Märkligt, vad kan det bero på? Belysningen? []

Jösses, nån som har några idéer ?

/C
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Hur många fiskar i hur stort akvarium? För lite fisk i en stor burk kan skapa just det du beskriver.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• evileye
      Användare
      • December 2005
      • 10

4 trewavase, 8 golden, 4 hongi i 240L..

har funkat bra tidigare,, nu på senare tid dom fått spelet..

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

K sånt händer ibland att dom helt plötsligt blir väldigt skygga, ibland försvinner det av sig självt ibland får man byta en stor mängd vatten och sammtidigt göra om en del i burken så att dom blir lite förvirrade och lugnar ner sig=)

Kommentar

• evileye
          Användare
          • December 2005
          • 10

ska byta 50% av vattnet idag, tillsätta lite bakteriekultur, och plocka bort lite sten, se om dom överhuvudtaget får nån fart i sig.. kan dom vara sjuka?

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Jo det är möjligt att dom är sjuka men då borde dom visa mer symptom än att enbart vara skygga, tex stå med "hopklippade" fenor, hosta, vaggande, eller andra synbara symptom.

Kommentar

• evileye
              Användare
              • December 2005
              • 10

det blir ingen skillnad, så fort det blir mörkt så är det full fart

börjar misstänka att mina fiskar är nattaktiva

Kommentar

• Peter_F
                Användare
                • January 2004
                • 172

Skarp belysning i kombination med lite inredning (läs gömställen) kan skapa otrygghet. Hur länge har karet varit igång & hur länge har nuvarande fiskar varit i karet? Har du någon dominant hane?

mvh
                Peter
                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• evileye
                  Användare
                  • December 2005
                  • 10

karet har varit igång i 2 månader, med fisk ca en månad.

Det verkade som dom blev lite bättre igår, hade akvariumet släckt igår på dagen för att inte stressa upp dom, när jag tände så blev dom lite rädda, men jag matade direkt för att försöka få dom att förstå att ljus inte är farligt

Jag tror det går framåt, konstigt att dom blivit skiträdda helt plötsligt, ingen annan än jag har varit i närheten av karet.. myyystiskt.

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Det kan vara samma som hos männsikan, man blir inte mörkrädd förens man blivit skrämd så dom kan ha blivit skrämda (har hänt mina fiskar) sen tar det ett tag innan dom blir harmoniska igen.
                    Senast redigerad av deelay; 08 December 2005, 13:43.

Kommentar

Arbetssätt...