Fiskbilder me Canon EF 50/1,8 II DC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #16
    Jag har inte använt det objektivet, men 50mm brännvidd med en närgräns på 45 cm och största bländare 1.8 torde innebära att det är ett bra porträtt/inomhusobjektiv, att det funkar bra för att fota hela akvarier, och att det funkar men inte är idealiskt för att fota fisk, i alla fall inte små fiskar, pga att fisken tar upp en liten del av bilden.

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • November 2003
      • 1585

      #17
      Tjenare, Jag har använt mig av mitt 50mm med mellanring för att få marcroeffekt och det har funkat bra. Nu väntar jagbara på att nya blixten skall komma så....då djävlar...
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #18
        Ursprungligen postat av Byttorp
        Jag har använt mig av mitt 50mm med mellanring för att få marcroeffekt och det har funkat bra.
        Även närbildslinser som fästs i filtergängan på objektivet fungerar hyfsat. Inte samma skärpa som med ett macroobjektiv men helt okej.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • marcuspajp
          Användare
          • August 2005
          • 74

          #19
          Eftersom det var jag som rekommenderade laesk att köpa 50/1,8 för fiskar så får jag väl säga att jag nästan enbart använder mitt 50/1,7 för fiskbilder, men då har jag hyfsat stora fiskar också. Om jag ska ta kort på hela akvariet får jag ha 28mm.

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • May 2002
            • 736

            #20
            Ursprungligen postat av davide
            INgen som testat fota fisk med 50/1.8?
            Jodå, jag har åtskilliga bilder tagna med den optiken. Skarp och fin, lite plastig känsla kanske men man ska väl inte gosa med den... Enda nackdelen är närgränsen, bättre att köpa en Sigma 50/2,8 Macro för fiskbilder istället.

            Bifogar en bild (säger inte så mycket i den här storleken).

            Kommentar

            • davide
              Användare
              • December 2003
              • 335

              #21
              ahh.. OK. Tackar...

              Bilden håller då tillräckligt god kvalitet för min del...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

              Kommentar

              Arbetssätt...