Fiskbilder me Canon EF 50/1,8 II DC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

    Fiskbilder me Canon EF 50/1,8 II DC

    "Optiken känns plastig och billig, och det är den, men bildresultatet är mycket, mycket bra."

    Eller vad använder ni för objektiv till fiskarna?

    Köp ditt objektiv hos oss, stort utbud av kameraobjektiv online till bra priser. Årets e-handlare fjorton år i rad i kategorin foto enligt konsumenterna!



    Man kanske skulle passa på att ta ett sånthär samtidigt som man beställer ny kameraväska...
    Dryga 1000 lappen hit eller dit.
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Jag fördrar ett macro med kort närgräns. Detta är mitt favoritobjektiv för fiskfotografering: http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/micro60.php
    Även det här är jag mycket nöjd med: http://www.cyberphoto.se/tamron/sp90di.php
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      Canon har ett motsvarande macro: http://www.cyberphoto.se/canon/ef/ef-s60_28.php

      Kanske är det någon här som har erfarenhet av det?
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Nikons Micro-Nikkor 60mm/2.8D är mitt favoritobjektiv också. Fantastiskt bra; ultrasnabb autofokus och bästa bildkvalitet jag nånsin fått från en lins.

        Har dock allvarliga funderingar på att gå från Nikon till Canon, pga att jag tycker Nikons digitalkameror tappar gentemot Canons hela tiden, så jag tackar och bockar för tipset om EF-S60/2.8. Fast vad menas med "I STORT SETT" fri från kromatisk aberration?

        Nån som vet om det fokuserar lika snabbt som Nikkors 60/2.8D?

        Mitt nuvarande macro, Micro-Nikkor 55mm/2.8 (http://www.kenrockwell.com/nikon/55af.htm) har bra bildkvalitet men fokuserar oerhört långsamt, vilket är en plåga när man fotar snabba fiskar. Det är gjort för manuell fokus egentligen, vilket nog funkar bra när man fotar blommor och stillasittande trollsländor, men manuellt fokus på en danio är liksom bara att glömma.

        Kommentar

        • davide
          Användare
          • December 2003
          • 335

          #5
          Jag är också sugen på att se lite fisk bilder från 50/1.8. Gärna utan blixt.Tycker det kan vara intressant med tanke på ljusstyrkan...

          Angående Canon och macro så tror jag mer på EF 100mm/2.8 på grund utav att det inte är EF-S. Om man någon gång byter upp sig till en Canon med större sensor så fungerar inte EF-s optiken va? 100mm kanske känns lite mycket, men eftersom många är så nöjd med Tamron 90mm så borde väl 100mm fungera bra...
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Har dock allvarliga funderingar på att gå från Nikon till Canon, pga att jag tycker Nikons digitalkameror tappar gentemot Canons hela tiden.
            Håller inte med dig. Båda tillverkarna har tillverkarna har sina fördelar och Nikons D200 känns för närvarande som det bästa valet för amatörfotografer tycker jag. http://www.dpreview.com/articles/nikond200/page12.asp

            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Nikons Micro-Nikkor 60mm/2.8D är mitt favoritobjektiv också. Fantastiskt bra; ultrasnabb autofokus och bästa bildkvalitet jag nånsin fått från en lins.
            Nån som vet om det fokuserar lika snabbt som Nikkors 60/2.8D?
            Styrkan tycker jag ligger i skärpan. När det gäller hasighet på autofokus tycker jag att Nikons DX-objektiv ligger ljusår före. Canongluggen är säkert också snabbare med tanke på att det är ett nyare objektiv.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              Håller inte med dig. Båda tillverkarna har tillverkarna har sina fördelar och Nikons D200 känns för närvarande som det bästa valet för amatörfotografer tycker jag.
              Pja, den spöar Canon 350'an, men kostar å andra sidan dubbelt så mycket. Den får stryk av 5D'n som ligger i samma prisklass. Detta vad gäller features; hur bildkvalitén är vet jag inte, och det är enligt min mening det viktigaste av allt.
              Visst, den har fina specar, men jag vill nog se om D70'ans moiré problem är lösta med D200'an, plus att den får ramla en bra bit i pris, innan jag ens överväger köpa den.

              Styrkan tycker jag ligger i skärpan. När det gäller hasighet på autofokus tycker jag att Nikons DX-objektiv ligger ljusår före. Canongluggen är säkert också snabbare med tanke på att det är ett nyare objektiv.
              Tycker inte 18-70 linsen fokuserar lika snabbt som micro-nikkor 60mm i alla fall, och när det gäller macro-linser så anser alla att de knappt behöver ha autofokus alls (eftersom "man alltid kör manuell fokus vid macro"), så jag är inte alls lika säker som du på att en macro har snabbare autofokus bara för att den är nyare.

              Kan tillägga att jag tidigare använt D100, har nu D70, och är inte alls nöjd med D70'ans bildkvalitet.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Pja, den spöar Canon 350'an, men kostar å andra sidan dubbelt så mycket. Den får stryk av 5D'n som ligger i samma prisklass.
                Även 20D anser jag, på vissa punkter även 5D. Introduktionspriset ser ut att bli strax över 20D och hälften av 5D.

                Mitt främsta argument mot D70 är den lilla sökaren men där har Nikon tydligen ha skärpt till sig ordentligt iom D200. Annars är jag mycket nöjd med min D70.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • doctor
                  Användare
                  • December 2003
                  • 238

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Visst, den har fina specar, men jag vill nog se om D70'ans moiré problem är lösta med D200'an, plus att den får ramla en bra bit i pris, innan jag ens överväger köpa den.
                  När upplever du problem med moiré? Är det vid några särskilda motiv och tillfällen? Har fått det på en bild själv men bara på den enda.

                  Har provat d200an och den är mycket trevlig, mycket bättre sökare bl a. Men jag kommer oxå vänta tills priset kommit ner lite på den. Gillar särskilt att den är väderskyddad och snabbare än d70n.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Moirén ser jag ofta, om jag söker efter det. Ett extremt exempel är detta utklipp ur en bild (200% storlek, fotat i RAW):

                    Fisken är egentligen täckt av små blå punkter, men pga att punkterna ligger nära CCD'ns upplösningsförmåga tolkar kameran om det till nåt slags spaghetti.

                    Hur mycket moiré det blir påverkas inte bara av motivet, utan också av vilket konverteringsprogram jag använder:

                    (uppifrån och ner Nikon Capture, Photoshop CS, Bibble, Raw Magick), och försvinner när jag skalar ner bilden, slutresultatet av denna bild blev detta...

                    ...men irriterar mig ändå nåt oerhört.

                    Vid normal fotografering ser man inte moirén ofta, men fotar man t.ex. tyger eller repeterande mönster med mycket detalj (som det ofta är när man tar extrema närbilder på fisk, vilket är vad jag gör) så springer man på det här rätt ofta.
                    Raw Magick hjälper som sagt mycket, och det hårda sättet att undvika moirén är att fota i JPEG (då slaktar JPEG-komprimeringen de fina detaljer som annars kan orsaka moirén).

                    Kommentar

                    • doctor
                      Användare
                      • December 2003
                      • 238

                      #11
                      Då förstår jag. Jag fick det på en bild jag tog över en stad med massor av tegelpannetak och då kom det på ett av taken bara. Har inte upplevt det på nån annan bild och då har det ändå blivit 15000 bilder på ett år. (Mycket skräp har det blivit...)
                      Du skulle kanske ha nytta av en fullformatssensor i ditt fotograferande? För mig passar dx formatet utmärkt.

                      Men för att återgå till trådens början, Om du vill fota mest fiskar så skulle jag spara pengarna och köpa ett sånt här; Sigma 50/2,8 EX Macro. Har nikon varianten av det och visst det är kanske lite kort brännvidd men det funkar. Väldigt skarpt men samtidigt lite soft. Funkar kalas till porträtt likväl. De har en 105a oxå men då kommer man lite för långt ifrån tycker jag. Många sablar ner Sigma men håller du dig till ex serien får du bra grejjer även om man kanske skulle önska sig en fokus som inte låter som en traktor...

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Jag fördrar ett macro med kort närgräns. Detta är mitt favoritobjektiv för fiskfotografering: http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/micro60.php
                        Även det här är jag mycket nöjd med: http://www.cyberphoto.se/tamron/sp90di.php

                        Föresten... minns en galet snygg moori-bild du tagit med ett macroobjektiv, vilket använde du dig då av?
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #13
                          Jag är osäker på vilken bild du menar men jag använder till 99% Nikkor macrot så det är med största sannolikhet det som har använts.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • davide
                            Användare
                            • December 2003
                            • 335

                            #14
                            INgen som testat fota fisk med 50/1.8?
                            MVH David
                            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

                              #15
                              Ursprungligen postat av davide
                              INgen som testat fota fisk med 50/1.8?
                              Fick tyvärr ingen respons på min fråga, så de verkar inte bättre...
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...