Limma akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9104

såna små burkar skulle jag ta 1-1,5mm
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Sen om glsskivorna står bottenskiven eller utanför tvistar de lärde fortfarande vilket som är bäst. Om jag inte minns helt galet så ställdes förr alltid skivorna på bottenglaset med lite distanser (tändstickor),varjefall så gjorde jag det. Limmar man skivorna utanpå så blir det mycket enklare att limma ihop ett akvarium, då man slipper dessa distanser. Har jag börjat med nu.
      Nu ska du tydligen göra små akvarier, då behövs egentligen inga distanser då glaset inte blir så tungt och pressar ihop silikonet om man nu ställer skivorna på botten.
      Jaha nu fick du nåt att fundera över.

Proffsigt svar Wilhelm

Ytterligare en anledning är att om man går upp i tjocklek på botten blir siliconfogen starkare och botten kan röra sig lite, blir inte så stumt vilket minskar risken för sprickor
      vänligen
      Christer
      (Ska försöka göra en lista på vilken hållfasthet dom bästa siliconer har)
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Hank
        Användare
        • April 2002
        • 1321

.....och glöm inte, att inget silicon är bättre än det andra, om man inte är noga med förarbetet, som rengöring. Använd handskar när glaset är fritt från fett.....
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Kalle-El
          Användare
          • August 2005
          • 255

Ett lite förslag bara; Kan inte någon av er "proffsbyggare" skapa en "akvariebygge för dummies" skrift så även vi mer dödliga skulle kunna ge oss på ett försök?

Jag har t ex aldrig begripit hur karet håller ihop precis efter det att silikonet lagts på. Jag menar inte tusan kan det fästa så fort eller? Dessutom det där med tändstickor, hur tusan får man dem att ligga stilla medan man silikonar?

Kommentar

• 56ovwal
            Användare
            • March 2004
            • 664

Gamla metoden

Jag har limmat ganska många akvarium genom åren och har med få undantag använt mig av den "gamla metoden".
            - Till att börja med rengöres glasen noggrant med aceton. Bottenglaset lägges på ett plant och stabilt bord, gärna en skiva frigolit under.
            - Sedan drar jag en sträng silikon i ytterkanterna runt hela bottenglaset. Uppe på glaset alltså.
            - Drar en sträng silikon på kanten av en gavel som framrutan skall ligga mot.
            - Ställer gaveln på silikonsträngen på bottenglaset.
            - I samma moment ställer jag så framrutan på plats på bottenglaset och pressar samman den med silikonet på gaveln. Det underlättar om man är två.... Sedan kan jag släppa ! Glasen står kvar av sig självt.
            - Fortsätter sedan med andra gaveln med silikon på kanten som ska sitta mot framrutan. Ställer den på bottenglaset och pressar den mot framrutan.
            - Nu saknas bara bakrutan. Drar en silikonsträng på de stående gavlarna på kanten mot bakrutan, ställer bakrutan på plats och pressar ihop med gavlarna.
            - Finjusterar genom att trycka på glasen lite här och där för att allt ska bli rakt och.... Klart !!!
            Återstår nu att dra fogen på insidan om så önskas och det brukar jag ofta göra dagen efter så att rutorna verkligen sitter fast i varandra. Annars kan det lätt hända att rutorna flyttar sig en aning när man drar fogen. För att jämna ut fogen kan man använda tummen eller som i mitt fall ett litet plaströr ( 12mm i diameter ungefär ). För att inte silikonet ska fastna doppar jag tummen/röret i lite vatten med diskmedel i. Vänta inte för länge med att jämna till fogen, den börjar härda snabbt och då bildas en hinna på silikonet och det blir svårt få till en snygg fog. Och kom ihåg, fogen håller inte ihop rutorna, den är mest för syns skull. Det är alltså ingen mening att slösa massor med silikon. Överbliven silikon skär jag bort med ett nytt rakblad dagen efter.
            Alltså, jag använder inga distanser utan fogen blir väldigt tunn mellan glasen. Jag vill inte påstå att detta är den bästa metoden, men det har fungerat bra för mig iallafall. Vet att många är av en annan åsikt.
            Senast redigerad av 56ovwal; 05 December 2005, 15:32.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

Det här är ju strålande, nu känner jag mig redo. Då återstår två små frågor. Är 6 mm glastjocklek tillräckligt för 70x40x30(längdxbreddxhöjd)? Och sist men inte minst; känner någon till en billig glasmästare i Stockholmstrakten?

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

6mm duger gott till de där småburkarna Kalle-Maja.
                Mitt första egenlimmade från 70 talet är 60x40x35 och glastjocklen är 5mm. Denna burk är fortfarande igång utan någon "omsilikonering"
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9104

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Proffsigt svar Wilhelm

(Ska försöka göra en lista på vilken hållfasthet dom bästa siliconer har)
                  Tack cf!

Det fanns ett slikon på 70-80 talet det var oxå transparant och ljusgrönt. Det fina med det limmet var att man knappast såg limfogen. Vore roligt om nån vet vart det silikonet tagit vägen, och om det finns att få tag i.

Väntar med spänning på hållfasthets redovisningen.
                  mvh Wilhelm

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Kalle-Maja
                    Du kan väl inte mena allvar att du söker en billig Glasmästare ?
                    vårat utpris är 590kr -10% Globfish är säkert ännu billigare
                    att göra ditt akvarium är 9 glasskivor 72 slipade kanter, slipband, tvättade, tejpade, 1/3 tub silicon, rödsprit, rakblad, pappkartong
                    och för att få ihop ekonomin måste man äta på Frälsis
                    vänligen
                    Christer
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

Christer, jag förstår inte riktigt vad du menar. Kanske missförstod du mina avsikter när jag skrev "billig" glasmästare. Vad jag söker är snarare en villig glasmästare. Det här lilla projektet har inget med ekonomi att göra utan jag vill av någon outgrundlig anledning bara bygga ihop hela kitet från scratch.

Kommentar

• Magnus W
                        Användare
                        • April 2003
                        • 101

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Väntar med spänning på hållfasthets redovisningen.
                        Om jag minns rätt så har Perennators silicon en draghållfasthet på 0,6N/mm^2.

-- MW

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Jag har limmat några kar från grunden också, och det finns en del "trick" kring fogarna om man vill ha mellanrum mellan dem. Tändstickor eller vad man nu vill lägga emellan fogen tejpas fast med maskeringstejp en bit in på skivan. Jag har sedan börjat med att limma ihop alla sidorutorna, genom att ställa dem i vinkeltvingar. För att hindra glasrutorna från att falla drar man en bit maskeringstejp överst i hörnorna också. En liten klick silicon räcker bra i början, handlar bara om att det ska härda för att hålla ihop rutorna. Efter att sidorutorna torkat har jag lyft hela kitet på plats ovanpå bottenrutan (med likaledes fasttejpade "mellanrum"). Väl härdat har jag fyllt fogen och låtit det härdat. Till sist har jag dragit en sträng inne i karet, med motsvarande metoder som 56ovwal (hej, förresten!!).

En klart omständigare metod, men har funkat bra för mig.

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• calle-hallabro
                            Användare
                            • July 2005
                            • 303

Ursprungligen postat av Magnus W
                            Om jag minns rätt så har Perennators silicon en draghållfasthet på 0,6N/mm^2.

-- MW
                            Här har du faktabladet.

Är dock osäker på vilket värde som är det "rätta" att jämföra med.

Sikasil

Parasilco

Skulle fortfarande vara intresserad av att veta vilken silicon som klarar av 27Kg/cm2 !!

//Calle
                            En Mal idiot!
                            www.goc.se

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Ursprungligen postat av calle-hallabro
                              Skulle fortfarande vara intresserad av att veta vilken silicon som klarar av 27Kg/cm2 !!
                              Fråga någon av de anställda på Stoby akvarieaffär.

Kommentar

• calle-hallabro
                                Användare
                                • July 2005
                                • 303

Ursprungligen postat av Lundensis
                                Fråga någon av de anställda på Stoby akvarieaffär.
                                Ja jag får väl göra det, för här verkar det vara dåligt med "sann" fakta.

Som jag sa innan så är det komiskt att en handlare säger att den svarta Perennator ska ha högre hållfastighet än den transparanta, när det enligt faktablad har samma hållfastighet!!!

//Calle
                                En Mal idiot!
                                www.goc.se

Kommentar

Arbetssätt...