Limma akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    Limma akvarium

    Jag tänkte bygga ihop en ställning med tre mindre akvarier, och även bygga lysrörsarmaturerna. Lite julpyssel sådär. Hittar info lite fragmentariskt men saknar lite här och där. T ex bästa siliconet, billiga glasmästare och lite annat. En sak jag inte blir klok på är vad som är det bästa sättet när det gäller att lägga dom olika rutorna mot varandra. Frontrutan bör väl inte ha några synliga skarvar? Men ska botten sitta under allt eller ska man låta några sidor gå ända ner?
  • Havs
    Användare
    • December 2004
    • 607

    #2
    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
    Jag tänkte bygga ihop en ställning med tre mindre akvarier, och även bygga lysrörsarmaturerna. Lite julpyssel sådär. Hittar info lite fragmentariskt men saknar lite här och där. T ex bästa siliconet, billiga glasmästare och lite annat. En sak jag inte blir klok på är vad som är det bästa sättet när det gäller att lägga dom olika rutorna mot varandra. Frontrutan bör väl inte ha några synliga skarvar? Men ska botten sitta under allt eller ska man låta några sidor gå ända ner?
    Botten brukar sättas under alltihop om akvariet är litet. Om det är större så, skall inte sidorutorna vila på bottenrutan.

    Nu fick du iaf ett svar. Andra får fylla på med mer.
    Min zoon

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

      #3
      Har hört av en i Stoby akvarieaffär att det svarta siliconet är mer än 5 ggr starkare (klarar 27 kg/cm2) än vanligt silicon (5 kg/cm2). Finns kanske av olika kvalitet, har inte kollat så noga.

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

        #4
        Fast den är väl också 5 ggr så dyr?

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

          #5
          Köper från Claes Ohlsson akvariesilikon, 49:-/ tuben.

          Vi har limmat allt från 112 liters till 300 liters från grunden med det silikonet, funkar utmärkt!
          Mvh Alex

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #6
            Köper från Claes Ohlsson akvariesilikon, 49:-/ tuben.

            Vi har limmat allt från 112 liters till 300 liters från grunden med det silikonet, funkar utmärkt!
            _________


            Billigt och dyrt fungerar oftast lika bra i början ????
            hur länge sa du att era akvarier har varit igång.
            Vad händer när något av era akvarier går sönder blir det stora skador ?
            oddsen är ju inte så bra 30-50 akvarier, gamla, billiga, sämsta silicon.
            varför ska man ha det billigaste siliconet kanske håller 5 år mot det bästa som kanske kostar 30-40kr mer per akvarium och håller
            10-25år
            tänk på att arbetsinsatsen som behövs att limma om ett akvarium kanske är mellan 1-4 timmar
            vänligen
            Christer
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • pare
              Användare
              • October 2004
              • 60

              #7
              för att limma bakrund tvekar jag inte att använda det billigaste, men när det gäller akvarier som ska stå i möblerade rum föredrar jag nog att lägga till ett par tior och få silicon som verkligen håller.
              som cf. säger det kostar mycket mer om vattnet rinner ut på parketten
              mvh patric

              Kommentar

              • calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

                #8
                Ursprungligen postat av Lundensis
                Har hört av en i Stoby akvarieaffär att det svarta siliconet är mer än 5 ggr starkare (klarar 27 kg/cm2) än vanligt silicon (5 kg/cm2). Finns kanske av olika kvalitet, har inte kollat så noga.
                Har oxå hört handlare säga detta och därför hade de bara svart silicon hemma, men det komiska var att samma handlare hade transparant silicon hemma ett tag senare!?

                Har sett på vissa glassilicon att de ej är lämpliga för akvarium/bara för små.
                Så köp RÄTT, för det kan bli dyrt annars.

                Jag skulle gå till källan (Tillverkaren) och ta reda på fakta då det snackas så mycket.

                Parasilco


                Perennator


                Där är det samma spec på svart och transparant

                Sika



                Skulle vara kul att veta vilken sorts silicon det var som hade 27Kg/cm2 ??


                //Calle
                **********
                En Mal idiot!
                www.goc.se

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Köper från Claes Ohlsson akvariesilikon, 49:-/ tuben.

                  Vi har limmat allt från 112 liters till 300 liters från grunden med det silikonet, funkar utmärkt!
                  _________


                  Billigt och dyrt fungerar oftast lika bra i början ????
                  hur länge sa du att era akvarier har varit igång.
                  Vad händer när något av era akvarier går sönder blir det stora skador ?
                  oddsen är ju inte så bra 30-50 akvarier, gamla, billiga, sämsta silicon.
                  varför ska man ha det billigaste siliconet kanske håller 5 år mot det bästa som kanske kostar 30-40kr mer per akvarium och håller
                  10-25år
                  tänk på att arbetsinsatsen som behövs att limma om ett akvarium kanske är mellan 1-4 timmar
                  vänligen
                  Christer
                  Jovisst har du rätt Christer. Men har jag sagt att det är dåligt? Du har säkerligen limmat med det silikon jag nämner. -Men visst, nog skulle jag sattsa på "bättre" slilikon till kar över 300 liter. Men i detta läge ska ju det inte byggas gigantiska kar. Utan det är ju "Tre mindre kar" som Claes ska pyssla med.

                  Det beror väl lite på hur man "sköter" om karet också. Om man har karet tomt i ett kallt garage med medeltemp på -25 så tror jag inget silikone håller i 25 år Dock är tillgång på annat silikon här uppe begränsat. Dessutom visste jag inte att dalas slilikone var så kass? Isåfall vill jag ha tips på bättre slilikone, tack! [:-)]

                  PS. karen har puttrat med vatten i 3 månader ..and still going on!!
                  Senast redigerad av Alexander Ylipää; 03 December 2005, 23:42.
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #10
                    Jaja, men vilket är bäst då? Christer, är det nå´t fel på Claes Ohlssons silikon? Märke, beteckning eller vad som behövs för att kunna köpa rätt grejer är det jag är ute efter. Priset är väl mindre viktigt här.

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      #11
                      Eftersom det inte är Claes Ohlsons egna silikone, utan ett speciellt akvarieslilikon för akvariebruk så tycker jag det är ett prisvärt och ypperligt val för limmning av mindre burkar, som du väl ska göra?
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #12
                        Det är alltid roligt att läsa om de som har hört från någon att det är si o så.
                        Nu ska du få höra (läsa) från mig som har limmat med olika sorters silikon.
                        Mindre burkar upp till 250 liter (ungefär) har jag använd silikonet (Casco) som finns på COOP. (minns ej priset)
                        Lite större burkar så brukar jag ta Parasilico (69 kr) eller perenator. Svart eller vit spelar ingen roll om underarbetet är gjort med omsorg. Dvs absolut rent och fettfritt.
                        Sen om glsskivorna står bottenskiven eller utanför tvistar de lärde fortfarande vilket som är bäst. Om jag inte minns helt galet så ställdes förr alltid skivorna på bottenglaset med lite distanser (tändstickor),varjefall så gjorde jag det. Limmar man skivorna utanpå så blir det mycket enklare att limma ihop ett akvarium, då man slipper dessa distanser. Har jag börjat med nu.
                        Nu ska du tydligen göra små akvarier, då behövs egentligen inga distanser då glaset inte blir så tungt och pressar ihop silikonet om man nu ställer skivorna på botten.
                        Jaha nu fick du nåt att fundera över.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Magnus W
                          Användare
                          • April 2003
                          • 101

                          #13
                          Perennator. Alltid Perennator.
                          Den lilla extrautgiften att använda det bästa limmet kan man gott stå ut med.
                          Att spara 50 - 100 kronor på en så viktig komponent känns lite dumsnålt.

                          enligt min enkla uppfattning -- MW

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1324

                            #14
                            Tack Wilhelm, klockrent. Yes Alexander, det är bara några småburkar (70x40x30) som jag ska odla lite surfisk i. Ska testa med RO och då är det ju skönt om det inte är så stora mängder vatten.
                            Senast redigerad av Kalle-Maja; 04 December 2005, 01:01.

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

                              #15
                              Ska man räkna med två extra millimeter per fog när man måttar glaset eller räcker det med en?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...