Jo, att ju mer filtermatta dessto bättre stämmer är nog helt riktigt. Det som är mer intressant är hur genomströmningen skall vara. I mitt fall med 50x70x10cm filtermatta med pumpkapacitet på 3700L/h känns det nästan som om det går FÖR sakta genom filtermattan.
Pumpkapacitet med filtermatta
Kollaps
X
-
-
Tony,
jag är övertygad om att frågan måste delas upp i flera delar. Nitrifikationsbakterierna behöver yta att sitta på, det är en fråga för sig. De behöver också syre (och i övrigt bra levnadsvillkor), vilket är flera andra frågor i sig. Sedan har vi detta med denitrifikation som också innehåller ett gäng frågor (denitrifikation förekommer i viss mån i så gott som alla akvarier, men i ett långsamt filter förekommer det säkerligen i större omfattning).
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
sedan får det ju inte gå för fort då fastnar ju inte bakterier.
Ska prova 3 alternativ
i 105or ska det bli 35x10x5cm
i 152or 40x25x5cm
i dom större burkarna fundera jag på 50x15x10cmKommentar
-
Jo, denitrifikationen fungerar i mattan. Trots kraftig matning av malawirovisar har jag aldrig nitrit i karet. Det lutar väl mer åt att den mekaniska filtteringen är den som blir lidande av för lågt genomflöde.Tony EnglundKommentar
-
-
Hastigheten av vattnet som strömmar igenom torde inte påverka om nitrifierande bakterier kan fastna i allafall - fluidised bed är effektiva filter, och där hittar vi t ex sandfilter. Både bra fart på vattnet samt nötning mellan sandkornen. Bra nitrifiering.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
satt och läste BTN Tanganyika 2 och där stog det lite ok blåmatta.
Det stog att grossiterna kör ca 10% i filtervolym av vattenmängden medans 1-2% räcker för normalt akvariebruk.
Sedan var det bara så högt flöde som möjligt som var rekomenderat.Kommentar
Kommentar