Pumpkapacitet med filtermatta

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Pumpkapacitet med filtermatta

Ska nu putta in lite filtermatta i några kar,tidigare när jag haft matta har det aldrig fungerat tillfredställande.
    Frågan är ju om man har haft för klen pumpkapacitet förhållande till filterstorleken.
    Det fanns för en tid sedan en bra länk om just detta men jag fattade inte hela innnerhållet.
    Vad har ni för synpunkter??
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Det dar beror nog pa vem du fragar [] Jag har forstatt att det finns tva skolor: Hog pumpkapacitet for att fa sa mycket vatten som mojligt genom filtret per tidsenhet, och endast svag cirkulation eftersom att bakterierna bara kan bryta ner en viss mangd per tidenhet och att de spolas bort/trivs samre vid hogt blas.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Det beror nog också på vad för filtrering man vill ha. Jag har en filtermatta på 70x50x10 cm i ett kar där jag har ett pumphuvud på 3700L/h. Det ger mycket bra filtrering, men det suger inte åt sig fisk-skit, så dammsugning krävs.

Om jag räknat rätt borde det passera 10,57 liter per timma per kvadratcentimeter filtermatta.

I 375-litare har jag 15x50x10cm filtermatta och 1500L/h vilket med samma uträkning ger 20 liter per timma och kvadratcentimeter.

Med dessa 20 liter per timma blir det bra sug så att skiten dras in i mattan.

Någon som vet hur stor cirkulation som är optimalt genom 10ppi filtermatta?
      Tony Englund

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

Jag har för mig i den länk som var uppe för ett tag sedan att där fanns någon förklaring eller uträkning på vad som var bra .
        Senast redigerad av bmwpower; 02 December 2005, 14:25.

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

ingen som minns den tyska länken ??
          Äntligen är mattorna tillskurna till 105 och 152litarna.
          Nu är det 450burkarnas tur fundera på en matta med storleken H 50 15x10cm i ena änden som kläms med glaskiva.
          Men fundera om man kanske ska göra en i varje ände så det blir strömt.
          Vad har ni för åsikt.

Kommentar

• bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

hittade sidorna se

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

inga mer förslag från blåmattefantaster

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Nog för att man brukar kunna sila ut det viktigaste i tyska textmassor, men där gick jag vilse Finns den inte översatt till engelska någonstans tro?
                Tony Englund

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

den är ju lite på danska men inte så detaljerad

Kommentar

• bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

någon som testat att ha 5cm matta i större kar typ 375-540.
                    Tänkte om den viker sig om man man gör en båge i karet och bara trilla in.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Efter att ha testat att köra kar mellan 150 och 310 liter med tjockare filtermattor (10 cm tjocka) i ett år har jag bestämt mig för att inte göra så framöver. De är ett helsike att tvätta när det väl ska göras. Två st fem cm mattor måste vara enklare att tvätta, men kanske lite ostabilare - har inte provat det än. Stora blå filtermattor håller även skiten dåligt - nar man lyfter upp dem ur akvariet så rinner det ut en massa mög i akvariet. Har inte pejl på optimal filterkapacitet, men jag hade i största mån försökt köra så kraftigt som möjligt för att dra skiten igenom mattan och in i filtersvampen till pumpen (alternativt annan lösning bakom den stora filtermattan). Enkelt att slamsuga bakom.

Hilsen,

P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 December 2005, 15:50.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Det här är en fråga som ofta dyker upp i forumet. Är det någon som känner sig manad att skriva en artikel om filterdimensionering till Ciklidbladet?
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

det bästa vore ju om det vore någon som kunnde tyska för det finns ju en bra sida där allt är provat

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Ja 2st 5cm borde ju kunna fungera då kan man ju flytta bak den skitiga.
                            Hur stor mattor har du kört Patrikmalmo

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

De filtermattor som är störst ligger i sizen 50x50x10 cm, med lite variationer på längdxbredd beroende på kar. De är helt klart för stora för att vara hanterbara i blött och skitigt tillstånd, enligt mig. Vet dock folk som kör ännu större och "pressar" dem rena samt tycker det funkar bra. Men det är inte för mig framöver, vågar jag lova.

Hur man ska dimensionera filter vågar jag knappast uttala mig om, ännu mindre skriva om. Otroligt många faktorer inblandade, och den gyllene regeln verkar i nästan samtliga fall vara "ju mer desto bättre", men som med nästan allt annat inom akvaristiken finns undantag från det också. Intressant, nyttigt och fascinerande ämne är det i vilket fall.

Den tyska sidan du länkar till är intressant helt klart, men att allt är provat där stämmer inte om det gäller filterkapacitet. Det ska gå att räkna på fiskmängd, matvikt/dag unt so weiter för att få fram vilken kapacitet som behövs - sedan är det en annan femma vilka vattenvärden man har i karet. För mig är det rätt komplext vad som avgör filterval, pumpkapacitet och filtermaterial. *shrug*

Hilsen,

P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 December 2005, 19:38.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...