Ska starta upp ett litet akvarium 105l snart. Hade tänkt mig ha dvärgciklider i det. Enda avvikelsen jag har just nu är att jag kommer att ha ett par scalarer i det som har visat tendens till att leka. Sen blir det fjärilsciklider också. Någon som har nåt förslag på vad man ska köra annat? Gärna nåt med intressant beteende, munruvare kanske? Om det nu finns någon som inte blir så stor och helst inte är så livlig? Har någon nåt tips? Skriv gärna både artnamn och svenskt handelsnamn.
Fisksammansättning
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Tycker du har som det är, alldeles för mycket fisk.
Tänkte du ha det som ett lek-kar åt scalarerna eller ska de gå däri hela tiden?Mvh Alex -
Nu är jag inte alls med. Vad då för mycket fisk? Ett par scalarer tillsammans med fjärilsciklider är väll inte för mycket fisk i ett 105 liters? Hade inte tänkt ha massor med fjärilar. Får nämligen en hane från en bekant sen tar jag väll 2 eller 3 från affärn och hoppas att det blir ett par av någon. Vad gäller scararerna så har jag faktiskt inte funderat på hur jag ska göra om de ska flytta tillbaka till det större akvariet eller inte om de leker.Kommentar
-
Problemet med att scalarerna skall leka i ditt 105l är inte storleken på fisken utan att scalarerna troligtvis kommer att jaga allt och alla i ditt akvarium när de väl leker. Får de upp sin kull till yngelstadiet är där kanske 200-1000 yngel i kullen. Då kommer du att ha ett duktigt överbefolkat akvarium där skötseln är hyperviktig. När scalarerna sen växer behöver de ha ett ca 50cm högt akvarium att växa upp i eftersom de annars inte utvecklar sina långa fenor på rätt sätt.
Det jag tycker du först bör fundera på är:
har du plats att dra upp kanske 100 yngel?
Är det verkligen lek på scalarerna som är huvudsyftet med akvariet?
Kan scalarerna leka i det akvarium de går i nu?
Jag skulle nog skippa att fixa lek på scalarerna, scalarer dras upp i miljoner runt om i världen och är stapelvara i affären.
Däremot kan jag tipsa om ett trevligt sydamerikaakvarium, ett-två par fjärilar, 10 rödmunstetror och ett par amanoräkor(japonica, inte sydamrika vad jag vet men jääkligt coola och rensar skit på växterna). Några svärdsplantor och annat smått och gott och två stora rötter som en goldennugget (l-mal, kan inte numret i huvudet) kan ligga under . Blir supernice [:-)]Senast redigerad av Jonas E; 06 December 2005, 21:52./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
Kommentar