Artbeskrivningar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
    Fortfarande finns där en del arter som jag tycker själv är felaktiga...t ex Tropheus sp. "red"/"black"...det finns väl ingen art som heter så utan det är väl en gruppering av Tropheus?tycker?
    Vi följer CichlidPress/Refereceservice och då finns följade 8 beskrivna/obeskrivna arter av Tropheus:

Tropheus annectens
    Tropheus brichardi
    Tropheus duboisi
    Tropheus moorii
    Tropheus sp. "black"
    Tropheus sp. "ikola"
    Tropheus sp. "mpimbwe"
    Tropheus sp. "red"

Sedan fattas det ju en hel del foton som finns att tillgå i diverse trådar...främst "Hjälp med foton till artregistret". Det ser dock väldigt trevligt ut i själva artbeskrivningen och till höger. Jag gillar dock inte den "massa" med artnamn som blir med alla fångstplatser hos t ex Aulonocara...här borde man ju kunna dela av menyerna så att man kan söka via "Aulonocara stuartgranti/jacobfreibergi/sp. osv??
    Det jobbas på att få in alla foton som ligger i tråden där vi efterlyser foton till artregistret. I andra trådar kan vi givetvis inte ta bilder hur som helst, fotografen måste ju ge sitt tillstånd för det först.

Det kanske inte är så många på just Aulonocara, men sammantaget med alla andra arter och deras resp. fångstplatser gör att det blir ganska "rörigt"...men det kanske bara är jag som "...men det kanske bara är jag som tycker?
    Det finns bara arter i vänstermenyn, varianter från olika fångstplatser ligger i högermenyn för respektive art, se Tropheus moorii t ex. Du tänker nog på de obeskrivna arterna Stefan. Det kommer att grupperas på annat sätt i menyerna senare.
    Senast redigerad av Micke; 06 January 2006, 15:18.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Jag skulle vilja se huvudmeny över arter där t ex släktet ses först och att man här kan klicka på t ex Tropheus för att få upp dessa arter...och i ett senare led även kanske göra en meny till där man drar isär "mpimbwe" från "moorii" så att man kan klicka in sig på t ex "moorii"-arternas respektive fångstplatser. Det blir en meny i ca tre nivåer och jag tycker det känns bättre än som nu...där alla ligger i samma nivå.
      Det finns i högermenyn (dock med buggen som Joakim nämner ovan).
      Senast redigerad av Micke; 06 January 2006, 15:16.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

Sedan kanske man ska kolla över texten artbeskrivningarna.
        Under Sebraciklid kan man finna under allmänt..

Allmänt:
        De trivs bra och leker gärna i ett sällskapsakvarium tillsammans med andra vanligt förekommande akvariefiskar.......

Jag ser framför mig hur någon går in och läser om arten och går in och köper ett par sebraciklider till sitt sälskapsakvarium som inkluderar Blå gurami ,svärdbärare och lite roliga sällskapsfiskar.
        Det skulle sluta med katastrof;-)

Mvh
        Danne

Kommentar

• Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

Kvalitén på artbeskrivningarna är självklart något som också skall ses över.

Just denna beskrivning är en ren konvertering från de gamla artbeskrivningarna.

Rådet i sig är inte fel, då lek fungerar utomordentligt i ett sällskapsakvarium, däremot borde de ju kompletteras med fakta som säger att under lek är de MYCKET aggressiva varför de ej borde hållas tillsammans med fisk som inte klara av dess aggressivitet.

Som sagt, texter behöver sesöver och detta är en uppgift för vår arbetsgrupp.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

Jag har inte hunnit titta så mycket utan vill bara visa min glädje över konverteringen. Härlig fart nu!
            mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Joakim Draktoft
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 7334

Tack Per !!

Ja det känns som att det kan bli lite go i artregistret nu.

Många härliga bilder trillar in också.

På sikt är det väl dags att skapa trådar för beskrivande texter också []
              Joakim Draktoft
              f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

Arbetssätt...