Hjälp med alger och svärdsplantor tack

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ex-Rated
    Användare
    • October 2005
    • 21

Hjälp med alger och svärdsplantor tack

Som ni ser på bilden så är det mycket alger på botten och även på stenar och växter. Jag antar att detta är blågröna alger. Hur ska jag få bort dem?
    Jag har tänt i ca 8 timmar. Akvariet får solljus på sig i ca 1,5 timmar/dag. 152 Liters akvarium. 30w lysrör. Jag använder Aqaristic Super Grow växtgödning.

Sedan har jag även problem men mina svärdsplantor. Det ser ut som att de är på väg att dö. Hur kommer detta sig? De är till höger på bilden.

• Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 513

första bilden kan jag lungt säga att det är cyano

Har du ancistrusar i karet??

Kommentar

• Ex-Rated
      Användare
      • October 2005
      • 21

Mjo jag har en på typ 10 cm. Vill inte ha så mkt mer pga att de äter ägg....
      Är lysröret på 30w lite för starkt kanske?

Kommentar

• daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

Ursprungligen postat av Ex-Rated
        Mjo jag har en på typ 10 cm. Vill inte ha så mkt mer pga att de äter ägg....
        Är lysröret på 30w lite för starkt kanske?
        Lysröret är definitivt inte för starkt. VIll du få växterna att trivas ska du inte minska på ljuset.

Skadorna på svärdsplantan skulle kunna vara orskade av din ancistrus. Ibland kan de gnaga på växter och lämna sådana spår.

Dessutom ser plantan lite blek ut. Kanske lider den av näringsbrist av något slag.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• dinajel
          Användare
          • November 2004
          • 569

Lysröret är inte problemet. Cyano får man pga kvävebrist. Det kan du avhjälpa genom antingen mindre nitiska vattenbyten, eller -- bättre -- med PMDD. Spana in pmdd.se. Där ingår KNO3 (kaliumnitrat) som gör att du får upp kvävehalten.

Svärdsplantorna kan vara ancistrus, men det skulle också kunna vara kvävebrist (vilket du ju uppenbarligen har).

Och om jag var du skulle jag skippa Aqaristic Super Grow. Det känns lite farligt att slänga ner grejer i akvariet som man inte har nån aning om vad det är. Med PMDD däremot så har man full koll hela tiden.
          Daniel Andréasson

Kommentar

• sydamerikanen
            Användare
            • October 2005
            • 108

Har oxå liknande problem. Mina svärdplantor får hela tiden nya blad, men så fort de når ca. 10 cm blir det lite ihåliga och blir allt brunare varefter de vittrar sönder. Min nitrathalt ligger på ca. 15-20 mg/l, så det känns inte som att kvävenivån är för låg. Däremot har jag inga blågröna alger, utan bara en del grönalger som går på växterna en aning och antagligen suger ut klorofyllet. Brunifieringen och avtunningen i bladen på svärdplantorna verkar dock orsaka blad ej angripna av grönalger.

Jag har en ansistrus som visst kan vara boven? Har ej sett honom i verket dagtid.
            Jag använder oxå växtgödning både i kulform och flytande.

Jag har funderat om ifall min bakgrund avger någon metall från den 2-komponentsfärg förre ägaren målade den med?

Brukar svärdplantor lida av någon speciell brist på någon metall eller ämne som gör att de vissnar efter ett tag?

Skulle vara intressant om EX-rated testade och höjde nitrathalten som du säger och problemen kvarstod...
            375L Sydamerika med rötter och växter
            stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
            2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

Min Zoon

Kommentar

• dinajel
              Användare
              • November 2004
              • 569

Att det just är gamla blad som drabbas tyder ju på nån sorts makrobrist, exempelvis kväve. Men det kan ju vara ancistrus som är boven också. Att den uppmätta nitrathalten är hög behöver inte betyda så mycket eftersom den kan vara i sån form att växterna inte kan tillgodogöra sig den.

Vad är det för flytande gödning du använder? Typ TMG? Tillsätter du nån makrogödning? (Kväve, kalium, etc.) Om jag var du skulle jag prova PMDD och därmed få i kväve (via KNO3, kaliumnitrat) som man vet är tillgängligt för växterna.

Nån riktig växtexpert får gärna gripa in här om jag är ute och cyklar.
              Daniel Andréasson

Kommentar

• Ex-Rated
                Användare
                • October 2005
                • 21

Är detta rätt då:
                Många vattenbyten och typ 40% byte varje gång.
                och PMDD som växtgödning (Beställde det igår)

Ska jag hälla i något i det nya vattnet som jag häller i akvariet? Vattenberedningsmedel?

Kommentar

• dinajel
                  Användare
                  • November 2004
                  • 569

Är detta rätt då:
                  Många vattenbyten och typ 40% byte varje gång.
                  och PMDD som växtgödning (Beställde det igår)
                  Jag antar att du syftar på metoden Estimative Index (EI). Då byter du 50% av vattnet en gång i veckan och häller i en fulldospuls av PMDD efteråt. På så vis får du aldrig för mycket gödning, men förhoppningsvis aldrig heller för lite. Sök på PMDD här på forumet och på zoopet.com.

Ska jag hälla i något i det nya vattnet som jag häller i akvariet?
                  Ja, PMDD. ;-)
                  Vattenberedningsmedel?
                  Har aldrig använt det, men du får göra som du vill.
                  Daniel Andréasson

Kommentar

• sydamerikanen
                    Användare
                    • October 2005
                    • 108

Vattenberedningmedel binder oftast ammonium för att förhindra nitrit och metaller (koppar, bly från ledningsrör bla) som båda är farligt för fiskarna. Jag använder detta då och då mest pågrund av risken med gamla rör i min lägenhet. Nitriten tar ju bakteriekulturen i mitt biologiska kiselstensfilter. När man fyller på med nytt vatten vid vattenbyten så är det ju enklast att värma vattnet direkt från kran och då frigörs kadium, bly och koppar om man har otur. []

Självklart borde man värma upp vattnet till 25 grader efter att man tappat det från kranen och sedan låta doppvärmaren stabilisera, men det är för jobbigt. []

Cyano är alltså lite blågrönt om man skulle få det själv?

Finns det en bra produkt som kan mäta metaller i kranvatten så man vet kvaliteten på det?

Får även undersöka PMDD...
                    375L Sydamerika med rötter och växter
                    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

Min Zoon

Kommentar

• Gäst

mina ancistrusar älskar svärdsplantor, omöjligt kombinera dessa två enligt mig.

Kommentar

• Festae
                        NCS Medlem
                        • December 2003
                        • 45

Hur mycket fisk har du i karet?

Som ni ser på bilden så är det mycket alger på botten och även på stenar och växter. Jag antar att detta är blågröna alger. Hur ska jag få bort dem?
                        Jag har tänt i ca 8 timmar. Akvariet får solljus på sig i ca 1,5 timmar/dag. 152 Liters akvarium. 30w lysrör. Jag använder Aqaristic Super Grow växtgödning.

Sedan har jag även problem men mina svärdsplantor. Det ser ut som att de är på väg att dö. Hur kommer detta sig? De är till höger på bilden.

http://server3.uploadit.org/files/ExRated-Alger.JPG
                        Jag hade också samma problem dvs Cyano alger som täckte botten.
                        Det jag gjorde vara att sätta in några fiskar till dvs belasta vattnet lite mera och på 2 veckor så var cyanon borta.
                        //Magnus
                        720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

Kommentar

• Ex-Rated
                          Användare
                          • October 2005
                          • 21

ok

Nu har jag 3 fjärilsciklider och 23 forgmanteltetra och en ancistus i tanken. Funderar på att köpa 40 Kardinaltetra 20 pristalltetror och några Apistogramma istället. Och slänga ut malen
                          Vad sägs om det?

PS. Algerna har minskat efter eran experthjälp, Men svärdsplantorna har inte hämtat sig än men det tar väl tid antar jag. DS

Kommentar

Arbetssätt...