Osmakligt på köp o sälj

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Tycker inte det är riktigt samma sak. En mjölkliter är ju en ny vara och inte en beggad. Sedan är det ju inte heller försäljning person/person.

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Pruta ska man enligt mig bara göra när man själv (i ärlighetens namn) tycker att priset är lite lite för högt, dvs när du kan tänka dig att betala en summa men inte mer. Ibland behöver man inte pruta då objektet ifråga redan har ett lågt pris eller lägre än vad det i dina ögon är värt.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• RobbanG
        Användare
        • January 2004
        • 563

Stefan mfl. jag tror alla här inne tycker förhandling/prutning hör till affärsuppgörelsen, men dock i rimliga proportioner. Det jag med några till inte uppskattar är skambud, vilket jag definierar som bud långt under hälften av det som jag har som utgångsbud. Jag ser ett utgångpris som ett riktvärde på vad en säljare vill ha för sin produkt. Om någan vill sälja något för 5000 kr som tycker jag inte ett bud på 1000 kr är rimligt. Just detta ex. har drabbat mig och jag "straffade" budgivaren med ett nej som inte kunde gå högre...? Och ja, jag sålde prylen (en TV) för 4600 kr. Jag var nöjd och jag tror köparen var nöjd= en lyckad affär.
        //Robert

Kommentar

• Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

Lite nationalekonomi á la mig kanske?

En vara har ett visst värde. Det som skapar värdet är huvudsakligen mängden nedlagt arbete. Men värdet baseras även på kostnad för råvaror och kringkostnader (el, lokalhyra etc) som har samband med produktionen. Dessutom styrs priset (som Stefan sa) av lagen om tillgång och efterfrågan.

Men vi måste ju skilja på varans värde och varans pris. Om ett akvarium kostar 2000 och antar att varans värde är 1000 kronor så skapar tillgång/efterfrågan priset på 2000. Att som köpare föreslå 1500 är okej tycker jag, att föreslå 800 är ett skambud. Det visar ingen respekt för varken arbetet eller för säljaren. Det är oftast ett försök att utnyttja en medmänniskas ekonomiska misär.

Det som skiljer ett skambud från ett försök till förhandling är om budet understiger en rimlig bedömning av varans värde. Oantastligt, eller hur? [8]

En vara inbringar, trots allt, exakt så många kronor som en köpare vill ge. Men är det orimligt så våga vägra! Låt då oss annonspoliser få morra och hata lite emellanåt. Vägra sälja skinnsoffor till hutlösa prutare och be folk (med jeep och hästsläp) som försöker sko sig på sommararbetande ungdomar att flyga och fara. ;-)
          mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Per, med din nationalekonomi kan man rationalisera ordböckerna genom att plocka bort ordet "Fynd". Då kan ju även ordböckerna säljas billigare då mängden nedlagt arbete minskas.

Tony Englund

Kommentar

• jolle
              Användare
              • November 2005
              • 41

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Tycker inte det är riktigt samma sak. En mjölkliter är ju en ny vara och inte en beggad. Sedan är det ju inte heller försäljning person/person.
              känner att detta börjar bana ur så,
              stefan, detta är inget påhopp, jag respekterar din rätt att ha en egen åsikt och alla andras för den delen men för att vara jobbig...
              om man jämför mjölken med ett akvarium så om jag ser att det är två dagar kvar så kräver eller försöker jag inte få den billigare utan köper den för utsatt pris(helst tar jag den färska) annars kanske jag tycker det e för mycket för en mjölk som e så gammal och struntar i att köpa den. jag håller med att köpet inte e person till person men vad är skillnaden. båda har ett inköpspris, båda vill ha lön för mödan. javisst, som privat har man inte sociala avg. arbetsgivar avg. moms, flera löner, stor lokalhyra mm mm som ska bakas in i priset men det är ju inbakat i privatpersonens inköpspris så varför ska man ge en ensam privatperson som kanske säljer sin vara av penningbehov ett skambud när man inte gör det på hemköp som har mycket större säkerhet och är bra mycket starkare ekonomiskt?
              då tycker jag nog det är hemköp som ska få skambuden och inte en ensam individ..
              med en begagnat annons försöker man oftast inte gå med vinst utan förlora så lite man klarar..

puh, det var mycket att skriva. []
              tack och hej, akvariegrejj...

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Hur många är det här som inte försökt fått till ett bra pris hos akvariehandlaren om man har köpt ett akvarium?

Jag betalar utan att pruta om jag anser att priset är så bra att det känns ok att betala. Jag förstår om någon blir smått sur över ett bud på 1000kr om man satt ut varan för 5000kr...men ändå så är det väl värt ett försök för den som lägger budet? Jag tycker att det är helt ok att åtminstone försöka...

Sedan är det ju så också att om man satte ut sin produkt som man vill sälja till ett marknadsanpassat pris så kanske det inte skulle prutas så mycket? Det finns många annonser där variationen på pris för t ex ett 375L akvarium kan variera grymt mycket. Finns det några 375L akvarier ute till försäljning för 1500kr och du själv vill sälja ditt för 3000kr så får du troligen inte många bud...och får du bud så ligger de troligen i den prisnivån som de andra säljer sina kar för. Det är tillgång och efterfrågan som gäller...

Så dom som ni egentligen ska gnälla på är dom personer som "skänker" bort sina prylar och som genom detta lägger en prisnivå som köpare vet om finns...så varför ska köparen då spotta upp dubbelt så mycket pengar för ett liknande kar när ett annat nyligen gick för halva priset?

jolle: Jag tycker att jämförelsen med dagligvaruhandel inte är relevant då det handlar om två olika typer av marknader. Den ena säljer nya, färska produkter som det finns stor efterfrågan på och som har en överkomlig prisnivå för nästan alla...en affärsidkare säljer till privatpersoner och där har du inte direktkontakt mellan säljare och köpare.
                Säljer du däremot ett beggat 375L akvarium via en privatannons så får du räkna med den rådande konkurrens som finns om potentiella kunder. Är det svårt att sälja akvarium för tillfället så är det lönlöst att tro sig få ut samma pengar som man gav...eller ens 75% av inköpssumman. Har du flera privatpersoner som säljer samma produkt så styr det priset vare sig du vill eller inte. Jaja...längre kommer jag nog inte i denna debatt...men jag kan väl avsluta med att säga att jag förstår båda sidor...men där jag tycker att köparen är den som avgör priset. Säljaren kan faktiskt säga nej...vilket även köparen kan. ;-)

Kommentar

• calle-hallabro
                  Användare
                  • July 2005
                  • 303

Priser

Det är en intressant jämförelse Jolle gjorde, och jag håller med att när man säljer en beg sak så är det oftast frågan om att förlora så lite som möjligt då det drabbar min egna ficka.

Personligen så gillar jag att köpslå lite, men att komma med skambud på något känns så fel och ger ingen förutsättning för några fortsatta affärer.
                  Köper man en mängd av en vara så tycker jag det är skäligt att man får en viss rabatt och detta gör att man får en positiv känsla gentemot säljaren och detta gör att man gärna återkommer.

När jag köper något så vill jag självklart köpa det så billigt MEN det är för mig lika viktigt att säljaren är nöjd med affären, så därför har jag en ram för vad jag kan tänka mig ge för en vara, håller sig priset inom den ramen, ja då anser jag det SKÄLIGT.
                  Och jag kan tänka mig att köpa varan.

Är priset högt, så är jag mindre benägen att varan den om det inte är något jag verkligen vill ha och jag vet att det är svårt att få tag i (efterfrågan/tillgång) ja då får jag acceptera ett högre pris, men med detta inte sagt att det är oskäligt.

Kan dock nämna att vissa tror att de kan ta vilka priser som helst bara för att det är en viss efterfrågan på en vara.
                  Ja, jag tänker en viss Zebramal [:-(]

//Calle
                  Senast redigerad av calle-hallabro; 01 December 2005, 13:47.
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

Kommentar

• Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

Tycker det är lite skillnad på 1L Mjölk 7:- och ett akvarium som handlar om 1000Lappar vilket kan vara mycket och avgörande för en del för jag tror inte vi köper akvarium lika lätt som vi slänger en mjölkliter i vagnen när vi är ute och handlar, visst kollar man på datumet men det gör man ju på ett kar med, det värsta är att dem har inget bäst före.

jämför detta inte för vi ska dra upp massa blocket annonser här men vill bara se om ni får en bild av det hela.

5år gammalt 75L akvarium med gammla obefintliga tillbehör. Ett nytt sprilans dala zooline kostar 650:- då är det på 84L och rampen 340:-

Vilket skulle ni välja? skulle ni ens ringa den här tjejen o pruta på hennes kar?

Ett annat alternativ med en annons jag själv lade ut idag

Mitt 375L med BTN moduler, nytt dala/zooline med ställning och ramp kostar 4000:- på Pwss. Jag har satt mitt helglas för 5000:- vilket det gott och väl är värt med alla tillbehör, frågan är hur många som kommer pruta? Vad tror ni? Kanske nån fastnar för det och är villig att betala 5000:-
                    Igentligen vill jag inte sälja det utan tycker det är jätte snyggt och jag kommer ångra mig utan det är mest en platsfråga eftersom jag ska in med ett 720 som framkommer i annonsen.

Vilket skulle ni välja mit kar eller ett sprillans dala/zooline för 4000:-
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Havs
                      Användare
                      • December 2004
                      • 607

Ursprungligen postat av Peckers
                      Tycker det är lite skillnad på 1L Mjölk 7:- och ett akvarium som handlar om 1000Lappar vilket kan vara mycket och avgörande för en del för jag tror inte vi köper akvarium lika lätt som vi slänger en mjölkliter i vagnen när vi är ute och handlar, visst kollar man på datumet men det gör man ju på ett kar med, det värsta är att dem har inget bäst före.

jämför detta inte för vi ska dra upp massa blocket annonser här men vill bara se om ni får en bild av det hela.

5år gammalt 75L akvarium med gammla obefintliga tillbehör. Ett nytt sprilans dala zooline kostar 650:- då är det på 84L och rampen 340:-

Vilket skulle ni välja? skulle ni ens ringa den här tjejen o pruta på hennes kar?

Ett annat alternativ med en annons jag själv lade ut idag

Mitt 375L med BTN moduler, nytt dala/zooline med ställning och ramp kostar 4000:- på Pwss. Jag har satt mitt helglas för 5000:- vilket det gott och väl är värt med alla tillbehör, frågan är hur många som kommer pruta? Vad tror ni? Kanske nån fastnar för det och är villig att betala 5000:-
                      Igentligen vill jag inte sälja det utan tycker det är jätte snyggt och jag kommer ångra mig utan det är mest en platsfråga eftersom jag ska in med ett 720 som framkommer i annonsen.

Vilket skulle ni välja mit kar eller ett sprillans dala/zooline för 4000:-
                      Nu har du räknat ihop dina uttlägg för ditt kar och kommit fram till att 5000 kr är billigt, eller?
                      Var medveten om att det är ditt sätt att räkna.
                      Ponera att jag är en potentiell köpare som inte tänker ha det till ett malawiakar samt att jag inte alls gillar den svartmålade baksidan.
                      Om köparen sedan vill ha eller redan har ett rejält ytterfilter redan, så blir priset, som bjuds ett helt annat än 5000 kr.
                      Om du får ett bud på 2000 kr, så kan det beroa av dessa orsaker. Sedan kan det vara så att ditt akvarium ligger i närheten d.vs. lätt att hämta istället för att köpa ett mer "rätt" akvarium som man egentligen söker.

Så här tycker jag att det ofta är. Som köpare gillar man inte alla saker som tillhör det "kompletta" akvariet samt att avståndet alltid påverkar bjudvilligheten.
                      Min zoon

Kommentar

• Cichlidaholic
                        Användare
                        • June 2005
                        • 1103

HazelCR <--- Precis så är det många ggr själv gillar jag inte ytterfilter och då är många ggr kar lite dyrare just för de t.ex skaffat ett nytt ytterfilter för inte så länge sedan.

Men som den här tjejen som säljer 75L där är det ju i princip bara kar och ramp samt lite småfisk, tror inte nån åker 40mil för att hämta det.

Nu satte jag ett lite högre pris på mitt för jag vill igentligen inte sälja det fick ett bud direkt här på 4000:- men då var det av nån kille som redan hade BTN kar så han ville väll ha den stilen.

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Havs
                          Användare
                          • December 2004
                          • 607

Ursprungligen postat av Peckers
                          HazelCR <--- Precis så är det många ggr själv gillar jag inte ytterfilter och då är många ggr kar lite dyrare just för de t.ex skaffat ett nytt ytterfilter för inte så länge sedan.

Men som den här tjejen som säljer 75L där är det ju i princip bara kar och ramp samt lite småfisk, tror inte nån åker 40mil för att hämta det.

Nu satte jag ett lite högre pris på mitt för jag vill igentligen inte sälja det fick ett bud direkt här på 4000:- men då var det av nån kille som redan hade BTN kar så han ville väll ha den stilen.
                          Jag håller med dig helt och fullt om 75 liters.
                          Min zoon

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Peckers:

Sedan får man väl hålla sig till sanningen i annonsen[] . Att skriva att bara modulerna är värda 5000 kr är väl att ta i. Jag kan köpa samma uppsättning moduler för 3424 kr.

Mvh
                            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Cichlidaholic
                              Användare
                              • June 2005
                              • 1103

Modulerna kostar 990:- st här i norrköping om du ska köpa sprillans nya, det var ny priset inte vad jag gett för dem.

Sen kan man ju handla på andra ställen o få bättre priser. nu var det inte därför jag tog min annons som ett exempel utan jämförde det med ett sprillans nytt 375L

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Snurpe

Jag skall bryta lite här, och gå en annan riktning.

Jag har vid flera tillfällen under årens lopp både sett, hört, upplevt en märkligt affärs idé/etikett i några (ja jag skriver några för jag vill inte dra alla över en kam) butiker har.

Ta en person som föder upp några fiskar, en butik är intresserad att köpa dessa fiskar direkt av uppfödaren.

Uppfödaren ringer och frågar om det finns intresse för hans/hennes fiskar till butiksinnehavaren, och visst finns det ett intresse.

Uppfödaren har kanske börjat sitt "samarbete" med butiksinnehavaren genom att köpa en del fiskar och annat som tillhör och givetvis så har uppfödaren betalat fullpris dvs det priset som står på prislappen.

Butiksinnehavaren tar emot fisken, räknar de och skriver upp hur många uppfödaren kommit ner med (oftast med kommentaren att de var ju inte så stora) i sitt block, för uppfödaren kanske väntar på en fisk som är på inkommande tex nästa vecka.

Och det är en byteshandel det är tal om, och där är båda överens.

Priset på fiskarna diskuteras inte mellan de två, men uppfödaren har i bästa fall läst på lite vad inköpspriset kan ligga på och räknar med någon krona under.

Nästa vecka kommer uppfödaren ner för att hämta sin fisk han/hon väntat på, går runt lite och ser att fiskarna han lämnat är sålda.

Ok, nu är det dags att göra upp, butiksinnehavaren har satt sitt pris på fisken uppfödaren skall hämta och då är alla pålägg på priset klart (måste ju självklart vara rätt och riktigt).

Och nu åker blocket fram, och butiksinnehavaren räknar antalet fiskar, slår lite på en miniräknare och säger:

Då skall vi se, jag måste ta 200kr för fisken, du lämnade 6 guppy och de ger jag 5 kr för och sedan räknas det i snabb takt ut vad uppfödaren skall ge.

Uppfödaren är lite stukad och finner sig inte, men hade ju hela tiden trott att de minst skulle vara 10 kr st för guppyerna.

Inte en fråga från butiksinnehavaren om 5 kr är okej, utan mer "take it or leave it".

Vad skall uppfödaren (som givetvis borde ha krävt ett pris innan leverans) nu göra, fiskarna är sålda och borta.

Redan här tycker jag att det är ocker och lurendrejeri på hög nivå, i andra affärs samanhang skulle det kunna bli ett stort mediapådrag.

I vissa butiker jag varit inne i har jag inte ens sett att det slagits in något i kassapparaten och inte lämnats kvitto *hmmmm*, och det har även gällt kunder som "bara" varit kunder.

Men till saken

1. Uppfödaren säljer svart till butiksinnehavaren.
                                2. Butiksinnehavaren köper svart av uppfödaren.
                                3. Butiksinnehavaren säljer det svarta inköpet vitt.
                                4. Uppfödaren köper (fisken han väntat på) vitt av butiksinnehavaren.

En fråga bara, hur i hela friden kan det gå att deklarera överhuvudtaget.

Nä, nu säger jag till alla som vill sälja fisk till en butik, förhandla alltid om priset innan du kommer med din fisk.

Och kräv alltid kvitto.

Och jag vill tydligt påpeka att detta gäller INTE alla butiker, men problemet och lurendrejeriet verkar vara mycket stort och de seriösa butikerna får lida för dessa oseriösa ockrare.

Kommentar

Arbetssätt...