det är klart att man kan lämna ett utrymme för ett lägre bud än utsatt pris men det heter ju skammbud för att det är just "skamligt" när jag har satt ut annonser på tex blocket så brukar jag tex halvera priset på vad jag gett för att så sätt få det sålt snabbt även om det gott har ett högre värde än "halva". tex åleds akvarie 375l 1år gamalt. nypris 4500 och mitt pris 2000-2500. så får man ett bud på en tusing av nån idiot. jag skriver alltid prutat och klart då jag inte vill ha skambud. jag tycker det är skönt att höra att ni inte skulle intressera er för mina annonser när jag skriver så för då slipper jag ju er med... he he.. självklart vill men ju göra en bra deal men jag tycker att det är självklart att man ska vara så realistisk som möjligt med!
Osmakligt på köp o sälj
Kollaps
X
-
-
Jolle <--- Precis PoK är väll en ganska bra sak då behöver man ju inte få dessa skambud tycker man men det finns de som ger det ialf. En sak är väll om den som bjuder skriver "jag ger dig ett skambud och hoppas" än att en skriver du får 1000 lapp för skiten. Det visar ju lite på hur och vad det är för person.
Nej nu är det dags för stora vattenbytardagen =) Men säg till om ni hittar ett prisvärt 720 alu kar jag letar =)4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
Här får man inte sätta ut sin egna hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Kommentar
-
Sedan tycker jag att man får tänka till rejält innan man köper helt nya grejer! Om man som peckers lyckas göra av med 13000:- på ett 375l med BTN (hur nu det gick till?!) så får man nästan skylla sig själv när man inte får mer än 3-4000:- för det begagnat. Då kan jag ju själv hitta ett beg komplett 375 för 1500:- och sedan köpa antingen en ny eller beg btn och ändå inte hamna på mer än 4-5000:-. Då har man ju hamnat i samma prisläge som peckers kar, men man har valfriheten att välja moduler, malawi, eller tanganyikabakgrund i stället.
Nu tog jag bara ditt kar som exempel peckers, inget ont mot dig.
I normala fall tycker jag halva nypriset är en fullt rimlig nivå och det är inga problem för mig att betala det. Sedan finns ju vissa undantag som diverse BTN-atteraljer som man kan bli av med till nästan fullpris om dom är i bra skick, eftersom det är en minimal tillgång på begagnade btn. Men att gå till en dyr butik och köpa ett 375l för 6-7000:- och försöka sälja för 3500:- funkar inte när man utan problem hittar ett i lika bra skick för 1500:-. Det är helt enkelt bara att anpassa sig till att vissa är beredda att sätta väldigt låga priser för att snabbt bli av med sina grejer.Kommentar
-
Dala/Zooline. 375 liter 2200:-
Bänk 1000:-
heltäckande ramp 1700:-
BTN Rocky 3100:-
Modul L 620:-
sand 2x25Kg 170:-/st 340:-
aquaclear 301 2x220:- 440:-
lysrör 4x powerglow 150:- 600:-
Termometer digital 100:-
Filtermatta klippt i bitar 500:-
Totalt 10.600
Plus fisk
Grupp Fryeri vuxna 2+4 värde?
Par D.Compressiceps 1+1 XXXL Värde?
Ancistrus 5-8st värde?
menade inte 13.000 utan 10300:- men det vart ju mer ialf och 5000:- tyckte jag var ett bra pris då allt var en vecka gammalt med garanti =)4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
På min Zoon
-
-
Intressant intressant. Det är väl åndå upp till säljare och köpare vad som är rimligt?
Skriver jag prutat och klart i en annons innebär det att prylarna inte säljs under utsatt pris, hur skulle det kunna vara något fult och konstigt?Tony EnglundKommentar
-
Det var inte allt för länge sedan vi hade liknade diskussion i ämnet:
Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Åsikterna är många och differentierade i denna tråd.
Eftersom förtexten i annonssidan är icke restriktiv, så är det väl fritt fram att formulera sina annonser som man vill.
Som det nu är, står det bara att privatpersoner kan annonsera gratis och att annonsen tas bort automatiskt efter 4 veckor. Inga riktlinjer om annonsens utformning annat är formulärets begränsningar finns ju.
Kanske dags att skriva om, om det nu är möjligt att enas om en annorlunda formulering?Kommentar
-
Jag tycker det ska vara precis så fritt som det är just nu, men det skulle vara kanoners att ha möjligheten att lägga upp bilder, och att ha en sökmotor till köp o sälj.Kommentar
-
Både att lägga upp bilder för NCS medlemmar, sökmotor och utökad kategorisering är delar av de komponenter som ingår i det arbetsunderlag som kommer att ligga till grund för uppdaterad Köp & sälj.
Tidpunkt för genomförande har tyvärr skjutits upp tidigare, varför detta är ett område som skall prioriteras upp. Förhoppningsvis kan det vara igång någon gång under nästa års första månader.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Ola: Jag tog Thailand som ett exempel då det är ganska stor handel där på marknader. De förväntar sig att man prutar och tycker man är en idiot som inte försöker...
Peckers: Skriver man PoK så talar man också om för potentiella köpare vilken typ av människa man är..hehe..Kommentar
-
Klart man kan pruta nån krona ialf men inte 1000lappar det borde man som köpare inse när det står PoK4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
På min Zoon
-
jag skulle inte vara intresserad av ett typ, 375 kar för 400kr då det direkt framgår enligt min mening att det antingen är defekt eller gammalt. står det att det är ett år typ så är det kanske till och med stulet vilket det än är så går det fetbort för mej. skulle det där emot stå 2500kr pok. så ser det i mina ögon intressant ut och har jag inte 2500kr kan jag ju inte köpa... att pruta i all ära men att ge ett skambud på det e ju bara onödigt. jo visst i thailand kan man pruta men det dom gör är att köpslå vilket e skillnad du framstår bara som en idiot om du beter dej som en idiot. att pruta ner en klocka från 20sek till 4sek är bara fjanteri tycker jag det är många som prutar utomlands bara för att dom ska. ger du ett grymt skambud till en thailändare så ska du vara glad om du får ett påhopp i ett forum.. he he.. det kan sluta värre. jag förstår vad du menar med pruta men det är en stor skillnad på att pruta och att ge ett skambud. sätter man ett pris så e det ju det som gäller annars skriver man ju bud och inte pris....Kommentar
-
Jag blir bara skittrött på folk där man har ett avtalat pris (de hade varit och kollat på grejerna innan) och sen när de kommer hit och ska hämta det prutar ner det en hundralapp eller två. Lågt som fan enligt mig. Detta var när jag var 16år och fixade ihopa alla pengar genom att slava som reklamutbärare. Sen kommer en snubbe med exklusiv hästsläp och jeep och prutar ner grejerna tvåhundra. För mig var det 2 helgers arbete, för honom en fikapaus på jobbet....
Även om man inte ska betala överpris så bör man vara lite schysst när man försöker pruta, prutar man för prutandets skull eller för att man verkligen inte har råd med saken annars?/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
jag håller med, ser jag något jag tycker om har jag då inga problem att betala utsatt pris. tycker att om någon ska börja pruta när man redan är överens om ett pris så är köparen inte längre intressant! det ligger ju samtidigt i annonsörens intresse att sedan inte ha ett överpris. ser jag att något som jag är intresserad av inte möter det pris jag letar efter så är ju annonsen inte något att ha. först kollar man vad man letar efter sen priset. så gör jag i affärer och det funkar utmärkt, skulle aldrig få för mej att prova få en liter mjölk på hemköp genom att erbjuda kassören 50öre....Kommentar
Kommentar