Osmakligt på köp o sälj

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle-hallabro
    Användare
    • July 2005
    • 303

Funderar på en sak som jag ställde en fråga om i denna tråden innan.

Var går den lagliga gränsen när det gäller hobby och affärsdriande verksammhet, för annonserar jag och handlar med akvariefisk i lite "större" omfattning så måste jag väl enligt lagen uppfylla dem krav som ställs??

Har någonstans läst att ett visst antal akvarie = hobby och ett mer, ja då är det helt andra krav såsom Zorfkursen, tillstånd ifrån Moljö & hälsa mm.

Ja frågan känns för mig viktig, då man vill ha ryggen helt fri, för det finns tyvärr endel som lider av den obotlig sjukdomen avundsjuka, och den vill jag ha ryggen fri för!

//Calle
    En Mal idiot!
    www.goc.se

Kommentar

• Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

calle-hallebro, här kan du läsa om din fråga: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=49950
      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• calle-hallabro
        Användare
        • July 2005
        • 303

Hej och tack Per.

Personligen så kommer jag att kontakta Miljö & Hälsa för en träff med dem.
        Om inte annat så vill jag ha det skriftligt ifrån dem att jag inte behöver något tillstånd osv.

//Calle
        En Mal idiot!
        www.goc.se

Kommentar

• Cichlidaholic
          Användare
          • June 2005
          • 1103

stör mig ochså på alla annonser t.ex får jag ett sprillans nytt ocean aluminiumkar 720 för 4000:- visserligen är det inget till det då men det är nytt med garanti. har kollat blocket och runt men det är svårt o hitta nått som ens slår det prismässigt det mesta är kar i 5000-10.000 klassen som kanske bara har ett filter med lite algitgrus o karet är tillverkat på 90 talet. Frågar man sen det där var lite saftigt och förklarar hur det ligger till med nypris så får man bara spydiga svar som "Skit i att köpa det jag har betalat si o så o ja har köpt bla bla bla" dittan o dattan mediciner o gammalt kraffs sånt man bara slänger i en påse o försöker klämma in i nån garderob.

Sorry att jag gnäller men så är det ju, heller menar ja inte att bara för att ett nytt kar kostar 4000 ska jag ha det billigare en så men ni kanske förstår.

Sen finns det ju folk som är hur snåla som helst, testade o sätta ut mitt sprillans nya 375 med heltäckande ramp btn för 3500:- o fiskar allt som allt över 13.000 gick det på. testade med 5000:- och jag fick 2 som ville ha det. Av de resterande 100mailen var det skrattretande bud som du knappt får en pump för idag =(

Tur att ciklid.se finns som har lite vettigt folk =)
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Det finns många som livnär sig på att bara mail runt o ge skambud, dom köper allt dom får superbilligt sen säljer dom det lite dyrare.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

De kallas för affärsmän...

Jag kan inte förstå det här gnället över att någon lägger skambud eller att det finns "snåla" människor. Om du sätter ut en annons så vill du hemskt gärna få några som blir intresserade...och om det nu enbart råkar vara "skambud" som du får och intresset för din produkt inte är jättestort så får man kanske prova en annan gång att sälja produkten...eller sälja den billigare än man tänkt.

Det kallas för efterfrågan och tillgång...

Marknaden styrs av köparen. Och vem vill inte göra ett riktigt bra köp, vare sig det gäller ett köp av ett akvarium, en bil eller ett hus???? Vem vill betala överpris och sedan inse att man gjort en dålig affär?

Jag kan ärligt säga att jag blir irriterad och smått förbannad på annonser där det står "prutat och klart" samt "Inga skambud tack"...Det får mig att inte ens titta på annonsen mer. Det är inte så svårt att radera bort de bud som kommit in och som är för låga mot vad du tänkt dig.
              100 mail som var skambud? ge dig...jag tvivlar att det var såååå många som visade intresse. Det finns tyvärr inte en uppsjö av intressenter när man ska sälja något inom denna hobby privat..utan man får oftast lägga sig så lågt så att man själv knappt vill sälja.
              Senast redigerad av StefanL; 30 November 2005, 10:23.

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Håller med dig helt och fullt Stefan.
                Anders L

Kommentar

• RobbanG
                  Användare
                  • January 2004
                  • 563

Jag håller inte med er anli och stefan, ger mer medhåll åt peckers.

Självklart har alla rätt få pruta lite... men vid varenda försäljningsförsök jag har gjort har det även dykt upp ett par tre riktiga skambud i nivåerna 1/5-1/3 av mitt utgångpris. Det tycker jag är mycket irriterande, varför bemöda sig att kontakta säljaren, det kan inte vara många som säljer till går med påd e buden. Vid mina utgångpriser försöker jag alltid hitta marknadspris och tar således hänsyn till nypris, övriga annonser samt skick på sakerna. Dessutom har jag i princip alltid fått det jag begärt.
                  Enligt mig finns ingen koppling mellan skambud och marknadspris. Observera att man kan sälja saker under marknadspris, det går bara lite lättare och snabbare.
                  //Robert

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

I all försäljning ( i stort sett) så ingår förhandling mellan säljande part och köpande part...en del väljer att ge "skambud" för att det riktiga priset hamnar på en bra nivå efter en stunds förhandlande parterna emellan. Så fungerar det ju och varför ska inte det vara detsamma när det gäller denna hobby?

Har du varit utomlands och försökt att pruta? Där kan man nog tycka att rika svensken borde ha mer vett och ge ett ok bud istället för att stå och pruta 50-kronor med en thailändare, spanjor eller vad det nu än må vara. I vissa länder, t ex Thailand, så ses det som normalt att köparen prutar...det är t o m så att det är underligt om man INTE vill pruta.

varför bemöda sig att kontakta säljaren, det kan inte vara många som säljer till går med påd e buden.
                    Det räcker med en som gör det och då finns det möjlighet att andra även säljer så billigt. Man kan ju inte "straffa" folk för att de är fräcka och försöker göra en bra affär...det låter ju absurt.

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Vad har Thailand med detta att gora? Jag trodde gnallet om de stela svenskarna och att allt ar battre utanfor var lilla varld horde till 80-talet och var dott sedan lange. Jag gillar att man rakt upp och ner skriver vad som galler och att de som inte tycker att det duger inte ska hora av sig, men da ska man skriva ut priset. Var handlar du Stefan? Nar jag handlar betalar jag nastan alltid vad det star pa prislappen.

Jag ser skambud som spam. En massa skit som susar runt i cyberrymden och det fortsatter tills folk har vett an nonchalera det.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

Håller med dig Stefan. Klart att folk chansar, man kan ju ha tur. Och som sagt det är ju bara att tacka nej till budet om man inte är intresserad.
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

Problemet är mest att folk övervärderar sin prylar, det är bara att inse att 30-50% är max för ett begagnat kar. Och tillbehören typ btn och pumpar har ännu sämre andrahansvärde om de medföljer köpet. Går man ut med höga priser så får man räkna med att folk vill pruta. Thats life. Jag tycker att det är var och en fritt att bjuda, ibland kan man vara glad för åtminstånde ett skambud (helst om det blir en snabb enkel affär). Om inte annat kan man svara med ett motbud... lite tur så blir alla nöjda.
                          Men ljuger man i annonser, håller inte löften eller inte dyker upp på avtalade tider -det är dålig stil.
                          Senast redigerad av anli; 30 November 2005, 13:15.
                          Anders L

Kommentar

• 56ovwal
                            Användare
                            • March 2004
                            • 664

Jag skulle personligen ta illa upp om någon försöker pruta på ett redan lågt utgångspris. Ett exempel : Min kollega på jobbet ville bli av med en knappt använd skinnsoffa i samband med en flytt och annonserade i lokaltidningen. 1000 spänn begärde han, först till kvarn o.s.v. Den förste som kom bjöd 500. Han fick till svar att den inte längre var till salu. Vadå ? Ja, du får inte köpa den iallafall. Killen erbjöd sig till sist köpa den för 1200, men nej ! Nästa man som kom tog den direkt utan prut och betalade begärd tusenlapp.
                            Jag har råkat ut för handlare som beställt fisk av mig efter en lista jag faxat. I listan fanns alla yngel jag hade till salu, hur stora de var och vad jag ville ha för dom. När jag så levererade fiskarna och betalningen skulle göras upp ( då simmade de redan i hans akvarium i butiken ) ville han pruta. De där Rostcikliderna var små. Ja, de är små, ungefär 4cm som det stod i faxet.... Vill du inte betala överenskommet pris får du väl håva upp firrarna igen. Varenda en ! Har inte sålt till den butiken sedan dess.
                            Pigge
                            Bygger ny akvarielokal:
                            http://ovwali.blogg.se/
                            Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Cichlidaholic
                              Användare
                              • June 2005
                              • 1103

Var inte det att jag inte kunde bli av med ett karet jag hade 375 ute samtidigt som ett tomt 720 och då blev jag av med 720 karet först (ett skulle bort).
                              Vilket jag ångrar idag =/
                              375:an fick jag många intresserade på för 5000:- som jag satt det för, det var halva priset och då var karet o bakgrunden en vecka gammal jag tror inte man skulle bita sig i läppen o sälja allt då kanske för 1500:- för att man får det som bud.

Men sen är det ju som anli säger folk som överdriver sina saker de säljer, jag svarade på ett 310L med frigolitbakgrund det vart högstbjudande 2800 ville han ha en bjöd 3000 och jag bjöd 3500. Det skulle va som nytt visste att bilder kan ljuga men sade han så och det såg så ut så åkte jag och far att hämta det. När vi kommer fram har killen plockat ner det o ska lasta på direkt. medans jag står o kollar på karet som nästan saknar silicon helt och är så angripet av toffsalger att det finns inte ord. pumpen hänger i nån pinne bakom och över framrutan går en stor repa. Jag säger det att detta kan jag tyvärr inte köpa då det ser ut som skit. han står o gapar tomt hål i ansiktet o säger men nu har jag ju plockat ner det.
                              ja säger du får 2000:- fanns lite fisk som jag ville ha där ialf åkte hem med åbäket o la det på annons för 1700:-
                              för de 1700:- köpte jag mitt första 375 dala/zooline som var helt sprillans nytt för 1300:- och hade till och med pengar över till 2 st aquaclear 301.

Sen finns det ju dem som inte betalar heller för saker de får, bl.a här på ciklid.se. Så ser ni nån annons från mig så förstår ni varför jag vill ha pengarna först inte kul o bju ut på sig gratis även om det e små saker "Principen"
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Hank
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1321

Ursprungligen postat av Peckers
                                Sen finns det ju dem som inte betalar heller för saker de får, bl.a här på ciklid.se. Så ser ni nån annons från mig så förstår ni varför jag vill ha pengarna först inte kul o bju ut på sig gratis även om det e små saker "Principen"
                                Självklart pengarna först!!
                                Annars så få man ju skylla sig sjäv om man blir blåst.....
                                /#378 Hank
                                Zoonen:
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

Arbetssätt...