Mäsk till akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #31
    "Har ,ni, som kör med mäsk prövat att ha ett kolfilter i serie med jäs-karet? Nu är detta bara en hypotes från mej; men borde inte COD-halten sticka i "taket" efter en tids körning?"
    ###
    Jag skrev nog lite otydligt; men jag undrade om någon har tagit en COD-test på ett kar,
    som gått på mäsk en längre tid. I jäsprocessen är CO2`n väldigt förorenad. Bryggerierna använder bla. aktivt kol för att rena CO2.
    Med det du tänkte på är kanske inte förkastligt om det finns luftfuktighet o syre. Kanske kan kolsyra vittra/oxidera kolet?=vet ej.
    Hälsn. Mr.Fish

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #32
      Oki, det var reningen du tänkte på. Många (liksom jag) har kört med "tvättflaska" för att rena CO2:n lite. Innan CO2 går ner i karet sätter man en flaska med vatten i och leder gasen genom den. Tar bort det värsta, men det kan fortfarande bildas vitt ludd på t ex de syrestenar man använder i själva akvariet. "Tvättflaskan" funkar samtidigt som bubbelräknare så man vet när det är dags att sätta ny mäsk.

      Har inte hört om någon hobbyakvarist som gjort COD-test i karet (Chemical Oxygen Demand), varken med eller utan CO2. BOD (Biochemical Oxygen Demand) torde förbruka mer syre, tänker jag spontant, men vet inte. Med friska växter och champagnebubbel så är syretillförseln inget problem i ett växtkar - bubblet visar just att vattnet är mättat med syre.

      Här tror jag annars vi är inne på verklig överkurs för hobbyakvaristerna, och jag är osäker på om sådana mätningar skulle säga något alls om den totala akvariemiljön. Att följa och hålla koll på alla oxiderande/reducerande processer i ett akvarium till någon slags totalanalys låter sig knappast göras. De som är intresserade av detta delar oftast upp det i olika delar, och kör enligt "good enough"-principen. Botten ska ha "lagom gosig redox", växterna ska bubbla och filterbakterierna ha sitt. Good enough!! Nyckeln är växtbubblet - bubblar växterna behöver man inte tänka mer på syrehalten i karet.

      Månne har Tom Barr trixat lite med sådana här frågor (COD/BOD), har inte sökt igenom hans sida specifikt efter detta.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #33
        nån som har länk till nån mäsk "bruksanvinsing" så man kan se hur man bygger en sådan själv?

        Kommentar

        • Micke Lövberg
          Användare
          • February 2004
          • 349

          #34


          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #35
            För mäskbehållarna passar 2-liters PET-flaskor bra. Borra ett hål i korken, snäppet mindre än slangdiametern. Skär sedan slangen "snett" och dra den en liten bit genom korken. Gör man borrningen rätt från början har man inga problem med läckage. Vill du seriekoppla flera flaskor så duger enkla t-rör av plast gott. Backventiler placeras enten direkt från mäskflaskan (kräver flera) eller som en enda på slangen från tvättflaskan.

            Tvättflaskan:
            Som syns på länkarna är det enklaste att ta en PET-flaska och borra två hål i korken på den. Hålen ska liksom ovan, vara något lite mindre än CO2-slangen. Kapa slangen "snett" och dra igenom den som tillför CO2 ända ner till botten av tvättflaskan. Den andra slangen ska bara dras igenom precis under korken. Då tvingas CO2 av trycket genom vattnet i tvättflaskan och kan strömma ut ur den genom slangen som slutar precis under korken. Klart!!

            För egen del har jag använt en halvliters PET-flaska som tvättflaska. Med en mindre flaska minskar trycket i hela anordningen. Har kört tvättflaskan halvfull med vatten.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 December 2005, 13:14.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #36
              vilka är riskerna med detta, ph-fall? algprobem? hur stora är riskerna med ev problem?

              *edit

              hur vet man hur mycket mäsk o vatten man ska ha till strl på karet?
              Senast redigerad av Johan; 02 December 2005, 14:29.

              Kommentar

              • Micke Lövberg
                Användare
                • February 2004
                • 349

                #37
                Till mitt 152L´s kar kör jag dubbla mäskflaskor.Använd denna tabell
                http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm så ser Du hur mycket co2 Du har.Mät alltså pH och KH för att sedan läsa av tabellen.Får Du för mycket co2 i karet ökar man ytrörelsen på vattenytan för att "vädra ur" lite co2.Kör 1L vatten till mäskblandningen och 1L vatten till rening.Risken med ph-fall är störst när man kör igång en ny mäsk,men efter ett par mäskbyten vet man hur man ligger till.Göder man med PMDD http://www.pmdd.se/ så slipper man alger.Som sagts tidigare funkar mäsken kanon för mig.
                375L Malawi
                112L Tanganyika
                90L Tanganyikayngel
                45L Tanganyika

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #38
                  Johan,
                  riskerna med mäsk är rätt små. Ger oftast ingen sanslös effekt men visst - det går att döda fisk med mäsk också, vet jag... pH-fall ger det i princip alltid, men inte nödvändigtvis stora. Går pH ner till 6,5 eller under påverkar det nitrifikationsbakterierna negativt.

                  Brukar inte rekommendera mäskvarianten till kar större än 200-liter. Generellt blir det för ineffektivt då, men jag har sett folk som fått fantastiska växtakvarier med mäsk, i storleken 500-liters kar och däröver. Svårt att beräkna mäskstorlek till liter akvarievatten, man brukar gå efter tabellen som Micke rekommenderar eller Tropicas:



                  Gå in under "Akvaristik" och välj artikeln "CO2 i ferskvand" så hittar du tabellen. Handlar således med om CO2-halt än mäskstorlek. Får man för lite får man helt enkelt seriekoppla flaskor och byta oftare.

                  Det finns en liten risk för alger om du sköter mäsken dåligt. Skaffar du ingen rutin på det utan låter mäsken "gå ut" helt så får du troligen mer problem med alger än tidigare. Växter trivs i stabila miljöer, alger gör det oftast inte.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Micke Lövberg
                    Användare
                    • February 2004
                    • 349

                    #39
                    Håller med Patrik,och ska faktiskt erkänna en svaghet med mäsken,hur otroligt det än låter .Gränsen går vid ca.200L (beundrandsvärt att det finns dom som lyckas i större kar) och förutsättningen är att man aldrig låter jäsningen avta helt.Finns fler tips att ge under resans gång.
                    Senast redigerad av Micke Lövberg; 02 December 2005, 16:35.
                    375L Malawi
                    112L Tanganyika
                    90L Tanganyikayngel
                    45L Tanganyika

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #40
                      torrjäst, är det vanlig sån i gul förpacking el vart hittar man/ hur ser det ut?

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #41
                        Torrjäst säljs i platta förpackningar, oftast hittar man det i anslutning till bakgrejerna. När man använder torrjäst ska vattnet ha högre temp än när man använder färsk jäst, rekommenderas 40 grader eller däröver enligt förpackningen. Detta är viktigt, då jäsningen annars inte kommer igång. Nu i vintertid har i vart fall jag problem med jämn jäsning i mäsken - ställ den varmt, eventuellt ovanpå lysrampen.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #42
                          varför använder man då inte vanlig färsk jäst?

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #43
                            När det gäller färsk jäst är det samma problem med den ojämna jäsningen för mig, under vintertid. Torrjäst har fördelen att den håller längre i lager, varför man inte måste köpa ny jäst ständigt, som man måste med färsk jäst. Jag tycker personligen att jag märkt av en något snabbare jäsning (mäsken kommer igång fortare alltså) med färsk jäst än med torrjäst. Men det är kanske bara jag. Hur mäsken väl jäser när den är igång handlar till stor del om yttertemperaturen kring mäskflaskan. Med riktig otur blir det en geleklump av alltihop som inte jäser alls!! *vet*

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #44
                              har satt igång ett sånt system nu. har flaskorna breve rampen .ska bli skoj o se hur det hela blir.

                              Kommentar

                              • Mr.Fish
                                Användare
                                • May 2004
                                • 1403

                                #45
                                "Har inte hört om någon hobbyakvarist som gjort COD-test i karet (Chemical Oxygen Demand), varken med eller utan CO2.
                                BOD (Biochemical Oxygen Demand) torde förbruka mer syre, tänker jag spontant, men vet inte."
                                #########
                                Överkurs= Ja. men det förklarar Akvaristiskt sett hur och varför det är viktigt att avlägsna : dödafiskar/växter/matrester/
                                Syreförbrukande nedbrytningsprocesser . Det finns flera olika tester,som är grupperade (de är även undergrupperade) i enligt
                                följande: TOC(total Oxygen demand) BOD (biochemicalOxygenDemand) är jätte viktigt inom bla. avloppsvattenhanteringen och
                                övergödningsteologien. Vanligast: TOC (total oxygen demand)DOD (dissolvedOxygenDemand) BOD,5-20, (BiochemicalOxygenDemand)
                                COD (chemicalOxygenDemand) Varför jag nämnde COD o inte tex BOD är att de,i grund, mäter samma sak, men med olika nogrannhet.
                                En COD-test kan alla,som deltagit på gymnasie-k2emin, klara av. Testet mäter det totala organiska kolet, som behövs-mängden-
                                för att kemikaliskt oxidera organisktmaterial i akvariumet. Har jag gjort denna test? Yes, en gång, hemma.Detta är bullshit
                                , jag håller med..-Men jag vill bara informera/"göra er nyfikna på vattenkemi" Att det finns "inte exakta" vetenskaper
                                är inte sant. Allt efter forskningen går frammåt, så blir Vetenskapen också exaktare! -Mr.Fish-

                                Kommentar

                                Arbetssätt...