L-nummer och vetenskapliga namn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    Linnes system ar genialiskt och det brukar sagas att det troligen kommer att finnas sa lange som civilisationen finns. Den genial ar att det ar hirarkiskt och att alla far ett unikt artnamn. Det halls senare unikt. T ex sa beskrevs Pterphyllum scalare som Zeus scalaris. Zeus scalaris ar upptaget och precis lika unikt som L-nummret. Med hierariskt menas att bara finns en art, flera arter i ett slakte, flera slakten i en familj, flera familjer i en ordning osv.

    Orsaken till att det andras ar okad kunskap. Det finns inget "vi" kan gora for att halla det mer konstant bortsett fran att bli mer konservativa nar det galler namnbyten (t ex anvanda Fishbase's namn och inte Cichlid press').

    L-nummer och C-nummer finns faktiskt placerade i det har systemet. De ar varsin familj (ratta mig om jag har fel gallande C). L-nummer kommer pa sikt fa exakt samma problem som arterna: De maste bytas.

    Det finns ingen av naturen given niva som ett slakte eller en familj har. Man tar en lamplig grupp narbeslaktade arter (alla ska ha en gemensam forfader, och alla fran den forfaderna ska inga) och ger den ett namn. Nar det galler vad som ar en art ar liite lattare (men darfor mycket svarare!).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • INXS

      #17
      Jag forstar att nummer som L och C ar ovetenskapliga men de verkar fastna mad manga i hobbyn for att de ar latta att komma ihag , skriva och uttala.

      Som Mike sager sa haller jag fullt med om att igenom att ange minst genuset som Baryancistrus eller ancistrus i kombination med L-nummret hjalper valdigt mycket med att ge nagan en ide vad det ar for firre man snackar om.

      Jag vet inte om jag kanske inte har forklarat mig ordentligt och darfor blivit missforstadd men vad jag menar ar inte att man skulle gora sig av med latin namnen och artbeskrivningar men att man skulle kunna anvanda ett lattare system , kanske i kombination med det for att gora det lattare att halla koll pa fiskarterna nar namnen andras fram och tillbaka.

      Sedan ar det ju fragan om hur man kan fa vetenskapen, hobbyn och handeln att komma overens om att gora detsamma.

      Kanske forsoka fa dome storre siterna att anvanda nummer och namn kombination for att fa det mer accepterat?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        Forlat, jag har kanske inte alltid ar sa tydlig. Jag tror mig forsta allt vad du skriver INXS och haller med om det mesta. Det jag inte haller med om ar att L-nummer inte kommer att andras. De har exakt samma problem som arterna, men i mycket storre utstrackning da det inte finns en beskrivning kopllad till dem. Detta skriver jag eftersom att det mer eller mindre ar en naturlag att det maste bli sa (och Mike skriver att de "kryllar av fel"). I mitt senaste inlagg forsokte jag svara pa nagra av fragorna, samt utveckla lite resonemang + lagga till lite mer info.

        Hypancistrus zebra ar foresten beskriven som Hypancistrus zebra sa Hypancistrus zebra kommer alltid syfta pa denna fisk.

        Tillbaka till vad jag menade ursprungligen: Jag skulle uppskatta om folk skrev ut vad de vet gallande vetenskapligt namn och aven kanda popularnamn i tradar. Om en trad startas utan dessa, skriv garna in dem. Man behover inte vara speciellt otrevlig for det. Da blir traden sokbar och fler forstar. Detta galler aven L-nummer dvs om jag startar en Hypancistrus zebra-trad utan att skriva in det sa far ni garna skriva det i ett svar sa att traden blir sokbar pa det ocksa.

        Och har jag inte ratt i att en trad ang en kand fisk med massor av svar sa star inte det valkanda ventenskapliga namnet, bara ett katalognummer?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • INXS

          #19
          Jo Ola,
          jag far halla med om att man bor ha nagat namn som kanns igen och inte bara nummer - det e nar dom andras som det blir problem.

          Jag har faktiskt sett skyltar pa akvarie affarer som det stod "hypostomus zebra", Zebra Plecostomus", mm. Nu finns det tyvarr affarer som annonserar , choklad zebra hypancistrus, venezuela hypancistrus zebra (L-199), mm.

          Fel kommer det alltid att finnas , det spelar ingen roll vilket system man kommer fram med men jag tror att det ar lite enklare att hitta runt i affarerna om det anges som ett L-nummer istallet for tiger pleco, gulprickig pleco eller papegoj ciklid och gul ciklid.

          Jag maste ocksa erkanna att jag ibland har problem med att soka information eftersom min stavning inte alltid ar ratt.

          Jojo, men framat skall det ga!

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Jag tycker nog att verkar som vi är ganska eniga. Att fiskarna blir rätt benämnda och hur vi alla oberoende av kunskapsnivå kan underlätta för varandra så att onödiga trassel undviks.bra.

            Hur man sedan kan påverka handeln så att fiskarna får namn som undviker förväxling och strul,Det är nog en större nöt att knäcka.

            Kom just på några salunamn som kan ställ förundran U2-mal,doramal,chokladmal,humbug,knorrmal,mfl för platydoras Costatus. Inte konstigt att man blir förvirrad.

            INXS sitt inte i hörnet kom ut! ha ha ha(obs dåligt skämt)

            MVH Lennart

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              #21
              Queen of the stonage=rock ? -Kyl av er nu Ichetyloger o allmoge. Jag tror att "den felande-länken , emellan DR: Ola, o oss. Är attdet har "regnat" in ospecade tex. malar från Amazonas.
              När "Akv.Pöbeln" märkte att forskarna inte hade resurser att "hänga med" i utvecklingen,så vart ett annat system nödgat. Som ni märker är inte Ola fiende till C,L, ...Ö-system.
              Allt tar sin tid! -Fish-

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

                #22
                En dum fraga....;
                vem ar det som bestammer vilket nummer en mal ska ha??

                Felipe
                Felipe

                Kommentar

                Arbetssätt...