Vi (eller snarare jag) borjade diskuttera en massa annat jox i en tidigare trad http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...2&page=5&pp=10 sa jag startar en ny trad nu. Diskussionen galler L-nummer och vetenskapliga namn. Min uppfattning ar att vi i tradar ska skriva det vetenskapliga namnet nar en firre borjar diskuteras, precis som vi gor med cikliderna, men jag har inget mot L-nummer egentligen.
Ett svar till INXS:
Cichlasoma salvini beskrevs som Heros salvini. Den har aldrig hetat Nandopsis eller Parachromis. Den heter fortfarande Cichlasoma och har alltsa bara bytt namn en gang. Med "aldrig hetat" menar jag att foreslagna namn aldrig accepterades. Daremot sa kommer den att fa nytt namn nar nagon reviderar resten av Cichlasoma. Att den haft alla mojliga namn i akvarielitteraturen ar en annan femma.
Ett svar till INXS:
Cichlasoma salvini beskrevs som Heros salvini. Den har aldrig hetat Nandopsis eller Parachromis. Den heter fortfarande Cichlasoma och har alltsa bara bytt namn en gang. Med "aldrig hetat" menar jag att foreslagna namn aldrig accepterades. Daremot sa kommer den att fa nytt namn nar nagon reviderar resten av Cichlasoma. Att den haft alla mojliga namn i akvarielitteraturen ar en annan femma.
Kommentar