vet någon ett bra sätt att göra egna btn moduler.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim_Hjalmars

    vet någon ett bra sätt att göra egna btn moduler.

    jag menar självklart inte riktiga btn men kopior. jag skall inreda ett hörnakvarie och vill inte göra en bakgrund i frigolit. hoppas någon har råd det verkar enkelt att inreda med moduler.
    joakim

    "Idiot Wind"
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

    #2
    Jag har börjat på ett liknande projekt, men inte kommit till steg 2, dvs gjutning utifrån negativ mall.

    Min ide är att göra modulen i PUR, som sedan lackas med tex Epotex.
    Några bilder från mina första steg hittar du på:





    \\Joakim Draktoft
    _______________________________________________
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Jag håller precis på med ett test av Sune Holms gjutningsvariant där jag gjort en negativ form av en sten. Själva formen är färdig (gjord med flytande latex med stöd av fogskum).

      Joakim, du har väl testat lite med PUR? Vad för sort använder du? Vanlig fogskum eller PUR gjord för gjutning?



      mvh

      Tony Lejvell
      Tony Englund

      Kommentar

      • Joakim_Hjalmars

        #4
        jag gjorde en bakgrund i pur, men det blev ej färdigt. jag har den hemma på vinden, den skulle bli sida i mitt förra akvarie som jag redan hade gjort bakgrund och en sida men jag han att sälja innan det blev färdigt. så tyvärr har jag ingen erfarenhet att dela med mig av.
        joakim

        "Idiot Wind"

        Kommentar

        • Joakim_Hjalmars

          #5
          förresten är det nån som bor i stockholm så man kunde få låna formen och vara med och gjuta? det skulle vara super, skulle självklart vara med och sponsra nästa form.

          joakim

          "Idiot Wind"

          Kommentar

          • Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

            #6
            till Tony:

            De tester jag gjorde med PUR var vanligt fogskum, därav kravet på att kapsla in det med ex. Epotex. Vet du vart man kan få tag på en PUR-blandning som är giftfri är jag MYCKET intresserad.

            Vart införskaffade du flytande latex, och till vilket pris ?

            Vore intressant om du har möjlighet att maila över några bilder på den negativa gjutmallen.

            Vad gäller gjutning till färdigt resultat hade vi diskussioner i bilen på väg från Ciklidstämman, om att använda smältlim som yttre skikt och PUR som inre, dvs Gjutmall->Smältlim->PUR.

            Med denna metod bör man få ett nogrannt yttre, med stabil botten.

            Känner att det kan vara läge att använda vintern till vidare forskningar av påbörjade projekt.



            \\Joakim Draktoft
            _______________________________________________
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se
            ____________________________________________

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Joakim:

              Som vanligt tajmar man ju saker illa, så jag är mitt i bytet av digitalkamera (canon har längst leveranstid i världen ), så jag har ingen möjlighet att dokumentera just nu.

              Däremot köpte jag flytande latex på Göteborgs Perukmakeri. 1 liter för ca 150 kr. Fungerar väldigt bra, men iom att min första gjutform är en prototyp orkade jag inte lägga så många lager latex. För att få en bra och hållbar latexform bör man nog lägga på ca 20 lager, jag körde 10 på min.

              Iom att man måste testa massa varianter provade jag att pensla i husfix i gjutformen. Inget att rekommendera då husfix är på tok för hårt vilket gör det omöjligt att få ut den i ett stycke ur formen.

              Nästa test jag skall göra är att pensla ett antal lager pigmenterad epoxylack och se om inte det blir bra.



              mvh

              Tony Lejvell
              Tony Englund

              Kommentar

              Arbetssätt...