På Amerikanska forum och sajter ser man ofta sammansättningar av enstaka individer av olika arter. Jag antar att detta beror på att de gillar att ha så stor variation som möjligt och således så många arter som möjligt. De önskar även slippa ta hand om yngel och minimera strider som ju ofta har med fortplantning att göra.
Kanske handlar det även om att kunna hålla så många färgstarka hanar som möjligt och flera arter av Aulonocara utan att riskera korsningar då det bara är hanar.
Följande sammansättning är tex saxat från ett färskt forum inlägg från USA:
1 A. Stuartgranti Ngara Flametail
1 Aulonocara German Red
1 A. Stuartgranti "Mbenji" Regal
1 A. Maulana Bicolor 500
1 Aulonocara Baenschi
1 Protomelas Steveni "Taiwan Reef"
1 Nimbochromis Venustus
1 Placidochromis Phenochilus
1 Tropheus Moorii Kachese
1 Protomelas Taeniolatus
1 Placidochromis Electra
1 Neolamprologus Leleupi
1 Neolamprologus Cylindricus
Det står ju helt klart att någon med denna sammansättning inte är särskilt intresserad av cikliders beteende utan anväder dem som prydnad. Jag är dock lite nyfiken på ifall det finns några synpunkter här på vårat forum angående hur dessa fiskar mår av att hållas på detta vis. Tanken på en ensam Tropheus moorii bland Malawi ciklider får det att göra ont i mig men jag vet inte om jag har rätt. Hur kan det vara att vara ensam Tropheus bland ett gäng Aulonocara hanar? Hur påverkas ciklider av att aldrig få uppleva det motsatta könet?
mvh,
Fredrik H.
Kanske handlar det även om att kunna hålla så många färgstarka hanar som möjligt och flera arter av Aulonocara utan att riskera korsningar då det bara är hanar.
Följande sammansättning är tex saxat från ett färskt forum inlägg från USA:
1 A. Stuartgranti Ngara Flametail
1 Aulonocara German Red
1 A. Stuartgranti "Mbenji" Regal
1 A. Maulana Bicolor 500
1 Aulonocara Baenschi
1 Protomelas Steveni "Taiwan Reef"
1 Nimbochromis Venustus
1 Placidochromis Phenochilus
1 Tropheus Moorii Kachese
1 Protomelas Taeniolatus
1 Placidochromis Electra
1 Neolamprologus Leleupi
1 Neolamprologus Cylindricus
Det står ju helt klart att någon med denna sammansättning inte är särskilt intresserad av cikliders beteende utan anväder dem som prydnad. Jag är dock lite nyfiken på ifall det finns några synpunkter här på vårat forum angående hur dessa fiskar mår av att hållas på detta vis. Tanken på en ensam Tropheus moorii bland Malawi ciklider får det att göra ont i mig men jag vet inte om jag har rätt. Hur kan det vara att vara ensam Tropheus bland ett gäng Aulonocara hanar? Hur påverkas ciklider av att aldrig få uppleva det motsatta könet?
mvh,
Fredrik H.
Kommentar