Tips om filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-El
    Användare
    • August 2005
    • 255

Tips om filter

Detta har säkert varit uppe som en fråga förut, men jag lyckades inte hitta något vettigt svar.

Lite nyfiken på vad som är att föredraga:

1. Ett filter som är väldigt starkt

eller

2. Flera filter som tillsammans kommer upp i det starkas totalkapacitet.

Sedan vore det dessutom lite kul att veta ungefär hur mycket filterkapacitet ett Malawi 375 behöver ha jämfört med ett SA kar i samma storlek?

Samt vilken filterlösning är egentligen att föredraga?

Mest bara lite nyfiken på vad ni andra tycker...
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Mitt svar är att det beror på. Har därmed inget klockrent svar på frågan. Med många små filter så kan man skifta vattenflödet i karet med flera timers, och man löper mindre risk om något skulle gå sönder. Vattenflödet går att ordna rätt snajdigt med ett stort filter också, och det är månne enklare att gömma = snyggare kar.

Personligen är jag rätt intresserad av filtervolymen och inte enbart pumpkapaciteten. Till ciklidkar undrar jag om det går att överdimensionera filtervolymen - ju mer desto bättre, som jag ser det. Givetvis finns det någon slags nedre gräns för detta, men det är svårt att räkna på. Malawi och SA-kar i jämförelse är också svårt, handlar mer om fiskbelastning som jag ser det. Vattenvärdena spelar iof också in. Nitrifieringen går på max i pH på 8,2 och i temperaturer på 30 grader eller över - där har vi en referenspunkt. Sänker vi tempen till 25 grader funkar alltså nitrifieringen (marginellt) sämre. Sänker vi däremot pH till 6,0 så ligger nitrifieringsgraden i runda slängar på 10 procent av "bästa möjliga". Ett SA-kar med lågt pH och få fiskar kan därmed "behöva" mycket kraftigare/större filter än ett Malawikar av samma size, men med mer fisk i.

Jag är ruskigt irriterad över att jag inte längre kan hitta rapporten om nitrifiering som jag fått ovanstående slutsatser ifrån, men det har gjorts en hel del vetenskapliga tester på detta. Diskuteras även flitigt i Discus-kretsar.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Kalle-El
      Användare
      • August 2005
      • 255

Om du hittar den där rapporten får du gärna länka till den.Det låter som en intressant läsning!

Kommentar

Arbetssätt...