Tuggande VF zebra.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

Tuggande VF zebra.

Upptäckte just att den ena "chilumba" honan har munnen full med gula ägg, trodde inte de skulle få till det så snabbt, blev dock riktigt glatt överraskad.

Jag har bara haft dem i 3 veckor och eftersom det är mina först VF mbunas hade jag inte räknat med lek överhuvud taget de första månaderna.

Hanen är c:a 8-9cm och de två honorna 5-6 cm stora, långt från fullvuxna mao, ska bli intressant att följa hennes beteende de närmaste veckorna.

En annan sak jag noterat är att hanen har oerhört långa bukfenor, har inte sett något liknande tidigare, de når en bra bit förbi analfenan. Samtliga fenor ger intryck av att vara väldigt långa/stora och imponerande, det är förmodligen vanligt för arten och ser väldigt snyggt ut.

Mina MC trewavasae har också lekt nyligen och den tredje kullen är på väg, blir nog till att köpa ytterligare ett yngelkar samt en passande ställning att ha karen i.
    ||||
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

Nedkomst.

Igår när jag gjorde delvattenbyte såg jag en tanig liten fisk under en av stenarna, jag fångade upp den i lilla håven och konstaterade att det var ett zebrayngel.

Misstänkte att honan spottat och att denna krabat var den enda överlevande, dock hade det bara gått 19 dagar så det verkade lit konstigt att hon redan tuggat klart.
    Jag kollade honan men det visade sig att hon fortfarande hade en stor säck under hakan.

Jag flyttade henne raskt till yngelakvarium #2 och tidigare idag hade hon spottat ut ytterligare nio yngel. Trodde inte den lilla damen skulle ha så många yngel i munnen, kul och överraskande, jag matar de små med cyclops och krossade grönfoderflingor.

De ser verkligen ynkliga ut jämfört med de andra småfiskarna jag har som är 2-3,5cm långa
    ||||

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Kul! En av mina favorit-Mbunas;Zebror från Chilumba med omnejd,speciellt BB fr Katale.Den är superkall!!Just hanarnas bröstfenor kan bli riktigt utdragna på dessa vilket ser jäkligt grymt ut när de spänner på sig. Vuxna honor kan ge oerhört stora kullar också.Tror det var bortåt 50 st i en kull av Katale-varianten jag fick , om jag minns rätt.Konstigt nog utvecklades säkert 3/4 av ynglen till hanar.
      Nåväl;grats t tillökn.!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• malplacerad
        Användare
        • May 2005
        • 877

Intressant, de jag har hade tillägsnamnet BB, finns de bara kring katale eller finns det BB från andra fångstplatser? Fiskarna är köpta på djurmagazinet i västerås och kommer närmast från akvarieteknik.
        ||||

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Nä,BB står för Black & Blue (el tvärtom)och de finns väl lite var stans,men jag tror inte det namnet används lika flitigt nu som förr.
          Har dina hanar gult på halsen? Örebro har haft i sin lista länge en variant som kallas Met. Zebra "Chilumba Yellow chin". Den har jag också haft men den gick i mer mörkblått/svart jämfört med "katale" som var isblå/svart.Vissa hanar kunde dock få en svagt gul nyans på halsen när de fick "rödfoder".
          c",)

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Är inte BB = Blacked Barred?

I vilket fall som helst så är det en riktigt snygg mbuna!

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

BB= Black and blue... men det kommer säkert ändras snart eftersom namn o betydelser ändras hela tiden nuförtiden. Chilumba zebran har jag alldrig hört att dom kallar BB så det måste va någorlunda nytt, den klassiska BB zebran ser man inta ofta, snarare alldrig nuförtiden.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• panna
                Användare
                • December 2004
                • 233

Jag såg på en omslagsbild på en B&B i ett gammalt Ciklidblad, just från Chilumda. Väldigt snygg och som vissa säger att dessa är snällare än Demasoni. Mvh. Jouni. Ps. I ciklidbladet står det Black and Blue, men vad vet jag , det ändras ju hela tiden.

Kommentar

• panna
                  Användare
                  • December 2004
                  • 233

Deelay, du var snabbare än jag, hur kan du vara försenad? mvh. Jouni

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Stora zebror kräver att få dominera i karet annars blir de inte snälla. =)
                    c",)

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Ok...jag böjer mig och kör med Black n´Blue. ;-)

Kommentar

• malplacerad
                        Användare
                        • May 2005
                        • 877

Min hane har gult på strupen och ser ut som den stefan länkar till.
                        När han är skrämd så färgar han om till mörkblått/svart och visar inte upp några ljusa färger, däremot när han visar upp sig från sin bästa sida så är han mycket ljusare i kroppen, särskilt bakkroppen blir mycket ljusare på gränsen till vit.

Här är en bild på min hane.

här finns 2 bilder till
                        ||||

Kommentar

• ozric
                          Användare
                          • March 2004
                          • 3187

Mmm,snygg! Den Tricella länkar till liknar varianten från "Katale". Grym fisk! Mkt snyggare än den numer vanligare "Maisoni",enligt mig!
                          c",)

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Ibland önskar man sig ett tjugotal 720L akvarier så att man skulle kunna hålla de arter man finner vackra och intressanta...*suck*

Förresten...ändra det till "ett hundratal" 720L...för jag skulle nog snabbt fylla tjugo kar om både plånbok och utrymme medgav. []

Kommentar

• malplacerad
                              Användare
                              • May 2005
                              • 877

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                              Ibland önskar man sig ett tjugotal 720L akvarier så att man skulle kunna hålla de arter man finner vackra och intressanta...*suck*

Förresten...ändra det till "ett hundratal" 720L...för jag skulle nog snabbt fylla tjugo kar om både plånbok och utrymme medgav. []
                              Haha, det är sant som du säger, man skulle kunna fylla hur många burkar som helst.
                              Det finns så otroligt många snygga/intressanta fiskar.

Efter nyår ska jag köpa ett 720 liters, älskar längden på de karen, har dock sett att ocean har ett 2,5 meterskar på drygt 1100 liter, men det skulle inte få plats i min lilla lägenhet

Tog 3 bilder till på hanen som finns på zoonen nu, blev väl lite bättre skärpa jämfört med de bilder som låg där sedan tidigare. Bilderna tagna med en powershot a400 så klaga inte för mycket på kvalitén, däremot får ni klaga på den skitiga rutan
                              ||||

Kommentar

Arbetssätt...