Byta rum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    Byta rum

    Nu ska jag byta rum på ett 5-40 sydamerika. Ganska slött skött med lite kottar och rötter men inget special. Mitt problem är hur mycket jag måste tömma. Praktiskt vore om det blev helt tomt, men enklare om man bara sög i och bar. Problemen jag ser är bakteriedöd(sanden, inte filtret), mina fina svärdsplanterötter och vattnet. Min plan är att skaffa en tunna som behåller kanske 200 liter men ta ut resten och hysta i. Vad tror ni? Är det viktigt att det går snabbt, att bakteriefaunan bibehålls på lämpligt sätt eller va...?
    /Claes
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Jag har flyttat en del kar utan större problem, dock inget så stort som 540. Jag hade i vart fall försökt spara så mycket av vattnet som det går, minus normalt vattenbyte. Sanden hade jag sugit ut med akvarievattnet, och vaskat av snabbt i just akvarievattnet. Möjligen hade jag gjort rent "en skvätt" sand i varmvatten att lägga överst. "En skvätt" sand hade jag också sparat helt orengjord och lagt allra underst, gärna med skit med (ger bra förutsättningar för Svärdsplantorna, även om du kapar en del rötter på dem). Som jag ser det så borde detta inte innebära några alltför stora förändringar av akvariemiljön. Med mina mindre kar har detta funkat i vilket fall. Lycka till.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Jag har oxå flyttat nåra akvarier, men inte så stora. Tömde vattnet tills det var några centimeter ovan sanden och sedan var det "bara" att bära till den nya platsen med bärhjälp. Att spra på vatten på den tiden var det ingen som tänkte på och allt gick ändå bra utan fiskdöd.

      I ett 540 så kanske det är 450 liter vatten och vid normalt vatten byte så är det 225 liter som bör sparas i hinkar eller vad du nu kan ha. En flytt av akvariet med 4 pers som tar tag i varje hörn, så borde själva flytten vara över på 5-10 minuter. Förmodar att du inte bor i ett allt för långt hus. På den tiden hinner inget bli dåligt. Får pumpen vara igång i nån hink så är det ju ett plus annars så kanske en normal rengörning av filtret vara på sin plats.
      Svärdsplantorna klarar sig om du lämnar vattnet som är i sanden samt täcker över akvariet så avdunstningen är minimal.
      Jag flyttade ett fullt inredd akvarium med massor av växter hemifrån till en utställning samt tillbaka igen och alla växter samt fiskar klarade sig. Det var visserligen ett träakvarium och då behöver man inte vara så försiktig.
      good luck!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Wilhelm, det låter tryggt. Ett annat problem är att mitt hus är skevt och vint från 30-talet, men det kan man väl oxå palla upp? Eller måste man mäta våg utan belastning? Kanske är det bättre med visst tryck?

        PatrikMalmö, varför vill du vaska av sanden?
        /Claes
        Senast redigerad av Kalle-Maja; 19 November 2005, 02:03.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #5
          Jag flyttade mitt 540 med ca 10cm vatten kvar på fredagen kl 12 kl 0600 lördag morgon väcker regeringen mig
          Bra i häcken är man efter en blöt kväll på krogen och jag säger till henne att jag har ju bara sovit en stund vi kan gå upp snart men inte nu.
          Det är inte det jag vill ditt akvarium läcker då kan jag lova att det blev fart.
          Med all sanolikhet hade en fog get sig vid flyttningen.
          Så mitt råd är tömm det helt

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #6
            Du måste göra ett redigt förarbete förståss om det är ett skevt rum.
            Bör ju vara plant under bänken eller ställningen och att det inte ger med sig vid belastning.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #7
              Om burken står på en stabil skiva så blir det mindre sättningar i det om du lyfter den med burken på så att säga.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Vid ett så stort ingrepp som en flytt så hade jag passat på att göra en rejäl städning av bottenlagret. Klart det går att "chansa" och flytta karet med sand/vatten i som folk skriver ovan, men jag lovar att det blir tungt. Flyttade för många år sedan ett 200-liters växtkar med all inredning och alla växterna kvar - lyfte ner karet på en matta, drog sedan mattan över rummet och lyfte upp karet igen.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...