Alla era förkortningar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #16
    Jadu Ola, jag vet inte vad jag ska säga. Det där med värde och nytta är ju inte helt lätt. Min åsikt är nog att det inte går att konstruera nyttor av olika goda slag. Ser man nyttan (här för lokalbefolkningen och det ekosystem dom verkar i) som en konstruktion är alltid en direkt transferering mest effektiv. Alltså, vill du bidra så skicka stålar till den/det du anser mest behövande. Ser man det inte som en konstruktion utan istället som en form av handel/ekoturism e dyl så är det ju något som uppkommit ur brukarens egenintresse men ändå kan värderas utifrån ett nyttoperspektiv. Men där har jag inte så myckat att komma med förutom att jag t ex tycker att S Sjölanders argument som PatrikMalmö refererar till håller.

    Vad jag alltså menar är att nyttoresonemanget ofta är en efterkonstruktion och ingen optimal handlingsstrategi.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      Argumentet utgår från att man ska exportera en föradlad vara (odlad fisk) istallet for råvaran (vildfangad fisk). Då håller man mer av ekonomin inom landet, och ju viktigare fiskarna blir ekonomiskt, desto större kommer viljan vara att bevara dem.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #18
        Ja det är sant. Och ett enkelt recept. Men man måste se till att det inte blir proteknionistiskt och till slut en kontraproduktiv strategi då man bortser från att det är frågan om ett utbyte mellan två eller flera parter men där bara egennytta hävdas. Är man den effektivaste råvaruleverantören är det inte helt självklart att man ska meckla till det mer än man gör. Då blir det som i EU.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #19
          En gång i tiden för inte så länge sedan kom det sjöodlade
          Lab sp golden som var sjöodlade i Tanganykasjön och på grund av detta blev denna vackra fisk massodlad så det var väl tur att dom två första exemplaren fick lämna iskalla Sverige och bli broiler i Afrika.
          vänligen
          Christer
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #20
            Ja det har du rätt i. Dom var ju faktiskt odlade i sjön men definitivt inte i identiskt vatten som föräldrar och polare. Man får väl odla hur man vill men att hålla på och sätta kassar med arter som inte representeras i den lokala faunan tycker jag är fel. Jag säger bara regnbågslax, vicken jävla bastard.
            Senast redigerad av Kalle-Maja; 20 November 2005, 21:06.

            Kommentar

            Arbetssätt...