växter till tropheus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof65
    Användare
    • November 2005
    • 47

växter till tropheus

har lite frågor om växter till tropheus!!
    kan man använda växter typ anubias eller Cryptocoryne aponogetifolia sistnämnda är tydligen inte lätt att hitta.
    är det nödvändigt ha växter bara kanske stenar som blir somm grottor kanske

mvh olof65
    540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
    325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
    100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus
  • Robbe
    Användare
    • February 2003
    • 527

Skit i växterna och kör med sten bara,gärna kalksten....bygg några stenhögar i varsin ände av karet så blir det kanon

Kommentar

• olof65
      Användare
      • November 2005
      • 47

tackar för tipset då.
      skall hämta ett 325 liters på lördag.
      där jag bor finns inte kalkstenar men bortåt hässleholm finns det får försöka fixa det kanske
      har massor av natursten i olika storlekar kanske ha de i två olika högar i karet då
      sand är finkornig
      540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis

Kommentar

• Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

Det går bra det med men kalksten höjer ph:t + att det är snyggt.
        Vad ska du ha för sorts Tropheus?

Kommentar

• christer antonsson
          Användare
          • September 2002
          • 183

Crinum lök är ju en tålig och tacksam växt dock med begränsad livstid ,men hitta tennisboll- stora lökar och du har dom länge.
          Du har ju vallisnerian oxå både den vanliga jätte varianten och skruv.
          Christer Antonsson

1800 liter Troffar:
          Ikola
          Pemba
          Duboisi- Mazwa
          Red Rainbow- Kapere

Kommentar

• Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

Jag har vallisneria i mitt kar, även javaormbunke (tror jag de heter) och cryptocoryne. Men är inte säker på namnen alls. En sak är säker, den ena är grön med jättelånga bld, den andra är mörkgrön och fortplantar sig via skott som kommer i topparna på sina egna bald (javaormbunke?) och den sista har blad som ser ut som om de vore körda i ett våffeljärna, en lång stjälk och sen kommer ett långt grönt blad med "våffelmönster".

Vallisnerina har jag bara haft i två dagar men de andra vet jag att de funkar skitbra med Troffar!
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

Jag tycker absolut man ska försöka ha växter med tanganyikaciklider. Det har inte jag haft men nu ska det bli bättring. Fiskarna är ju inget problem men det är kolet. Det måste kunna tas upp på ganska speciellt sätt. Kommer inte ihåg vad det är som funkar, men anubias är nog mer svårdödad än lämplig. Har för mig att Vallisneria är en kreativ karbonatknaprare men växtkillarna borde kunna bidra bättre.

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

Kol? Fick en flaska tropical master grow (tmg) av en polare så jag har hällt i lite sån't då och då =)

Hoppas de inte påverkar vattnet alldeles för negativt...
                /Jonas

Kommentar

• Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

Jag hystar oxå i TMG och det funkar. Fick slut häromsistens och då blev svärdsplantorna bleka och livssvaga. /Claes
                  Senast redigerad av Kalle-Maja; 17 November 2005, 21:58.

Kommentar

• Robbe
                    Användare
                    • February 2003
                    • 527

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                    Jag hystar oxå i TMG och det funkar. Fick slut häromsistens och då blev svärdsplantorna bleka och livssvaga. Kalksten, 2000l/h och ont om bakterier blir ju nästan ett trofferecept, men så behöver det inta vara. Det kan bli snyggt oxå.
                    /Claes

Stoppa i en massa medel för att växterna ska klara sig tycker jag verkar ganska så onödigt.Då tycker jag att om man tvunget ska ha växter så skaffa plast och då slipper man även att städa upp växtdelar stup i kvarten.Sen tycker i alla fall jag att man kan göra det väldigt snyggt även utan växter det har man ju sett många foton på.

Fast å andra sidan när man kollar in vad en liten växt kan göra i ett kar med kalksten så kan kanske även jag får börja tänka om men jag kommer att skippa medlet för växterna

Mvh velige Robin

Kommentar

• olof65
                      Användare
                      • November 2005
                      • 47

god morgon på er alla här

skall ha i några Cryptocoryne aponogetifolia sen 5-6 st anubias plus ha lite stengrottor av både kalksten och natursten skall ut snart leta men det lite kallt ännu hehehe [].
                      har skaffat väldigt fin sand som är blandat ifrån 0.4 till 1 mm iaf vad jag kan se.

ha det gott det blir fint väder men kallt idag

olof65
                      frågevis

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8626

Hej
                        Som ni vet finns det gott om växter i Tanganjikasjön. De som jag kommer att tänka på är Ceratophyllum demersum, Vallisneria, Potamogeton och Hydrilla verticillata. Själv har jag haft Ceratophyllum, det äter troffarna gärna upp, och Javaormbunke.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Jag häller väl mest i TMG för att se om växterna klarar sig bättre än de gjort innan. Jag har haft vissa problem med att få dem att hålla sig gröna och fina, mina vallisneria som jag hade tidigare blev bruna och dog för mig. Javaormbunken och "våfflorna" funkar dock skitbra även om jag har gödning eller ej.

bild på karet:
                          /Jonas

Kommentar

• olof65
                            Användare
                            • November 2005
                            • 47

hej
                            vad är TGM för något.
                            får en sort planta imorgon..är två som ingår..
                            snyggt kar iaf..

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

TMG, Tropical Master Grow, helt enkelt, växterna borde växa så in i h-vete om de får detta + tillräckligt bra ljus =)
                              /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...