If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Gugges,
tack!! Greppar lite mer nu. En fråga till dock: har du klämt ner blå filtermatta i förfiltret också? Någon annan insats där? Jag har köpt en 60-microns insats till förfiltret. Tyckte det kunde vara lagom för att hindra stora partiklar men utan att klogga igen. Får se hur det funkar i praktiken.
Strand,
pumpen sitter enligt tidigare info i tråden på utloppet, dvs man utnyttjar häverteffekten genom filtret och pumpar upp vattnet sista biten. Samma princip som i Eheims ytterfilter alltså, fast man kan placera pumpen i karet.
Kostnaden varierar beroende på vilka pryttlar du använder och var du köper dem, men en grov uppskattning kommer nedan:
2 m markavloppsrör (de orange): ca 100 kr
Förfilter: ca 150 kr
Kopplingar, muffar, kranar, slangar med mera: ca 300-400 kr
Filtermaterial: helt beroende på vad som finns tillgängligt. Jag hade gammal blå filtermatta liggandes som jag klippte sönder. Köptes för billig penning i samband med annat köp.
Säg i vart fall kring 700 spänn totalt beroende på filtermaterialet, kanske lite mer om du ordnar biobollar. Du får (minst) ett 1,5 meters filter med 20-25 liters filtervolym, vilket är mycket. Man får även plussa på en pump om man inte har det innan. Kapacitet kring 500 liter/timmen eller mer tror jag funkar utmärkt i de flesta kar upp till 1000 liter.
Hilsen,
P
Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 December 2005, 18:25.
Japp blå finporig filtermatta där med, filtermattan fyller inte ut behållaren utan det är 2cm avstånd runt så att vattnet kan flöda runt det, jag tog som sagt en filterpatron från ett eheim innerfilter och stoppade i!
Hade du tänkt att ha pumpen i akvariet? jag tror inte det går.. häverteffekten går ju bara till vattenkanten igen och inte över kanten.. jag hade en liten bit med slang fram till pumpen och sen den tunnare slangen upp och in i akvariet, jag körde med en Aquabee up 2000/1 2000liter/tim med en tryckhöjd på 3 meter..
Oki, jag missade att du redigerade även det inlägget - slugt med filterpatron från innerfilter. Har någon sådan liggandes tror jag, men jag testar med 60 micron filtret först. Kanske inte så slugt att ha pumpen i karet ändå, men det borde gå. En pump med bra tryckhöjd borde ju lika gärna kunna suga vattnet den lilla biten över kanten. När det väl rinner genom filtret så hjälper ju trycket över andra kanten till lite också. Kanske sabbar det pumpen snabbare, ett generellt råd är ju att alltid "bromsa" pumpar på trycksidan, inte på insuget. Nå, mitt filter är ju inte igång än så jag har lite tid att fundera på.
kan man använda metall rördelar (mässing)?
Patrik, jag gick på ditt tips och köpte 50mm lock, nu återstår bara lämpliga genomföringar med packningar och slangfäste.
några tips var man kan hitta sådana?
Jag hoppas man kan använda metalldelar som mässing... de har jag själv i filtret. Finns att köpa på många dammtillbehörsaffärer, och där klippte jag mina tillbehör. Om jag gjort om det idag hade jag dock köpt slanganslutningar (i plast) från någon som säljer dammtillbehör. Där finns kraftigare grejer som med lite silicon och bra tilldragning måste hålla i åratal. Jag har dock inte hunnit testa någon av varianterna, så jag frånsäger mig allt ansvar för eventuella konsekvenser!!
Har fortfarande kvar att lösa kopplingarna mellan 50mm-rören och vidare på ett stabilt sätt. Det håller visserligen nu, men innan jag kopplar in det för månne flera års drift så vill jag få till det så att det håller. Ger mässingen problem för mig framöver får jag helt enkelt byta.
Hej.
Har ett lim som jag använder till att lima akvarietillbehör,plast mot plast ,glas,metall.Det är vattenfast och saltvattensbeständigt samt ej giftigt.Det heter Simson Construction Adhesive marine.Sen har jag en annan lösning i botten på egna filter och det är en skiva (galler) med fyrkantiga rutor på ca 13m/m och 13m/m tjock.Sen har jag gjort egna utvändiga filter som ni kan se på Zoonen för ca 250-: st.
mvh Mats
Senast redigerad av Mats; 06 February 2009, 16:45.
Kommentar