sjuk discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

    sjuk discus?

    Jag gjorde ett vattenbyte härom dagen och i dag så är en av mina discusar till hälften svart och gömmer sig under en rot, Den kommer inte ens ut när det är mat.

    Vad ska jag göra nu?
    Sydamerika
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #2
    Ursprungligen postat av reecord

    Vad ska jag göra nu?
    Ge mer information.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Ja, vad har du för temperatur "normalt" i karet och vilken temperaturskillnad fick du vid vattenbytet? De gånger mina diskusar råkade ut för något liknande höjde jag tempen till 32 grader under någon vecka. De är ju ofantligt petiga med temp-skillnader om man jämför med tex rift valley-ciklider.
      Tony Englund

      Kommentar

      • reecord
        Användare
        • February 2004
        • 341

        #4
        Nu är tempen som vanligt (28 grader) Det är möjligt att det blev 27 för en kort stund.
        Sydamerika

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • September 2003
          • 660

          #5
          jag hade gjort som Tony skriver, sakta höjt temeraturen till 32 grader och eventuellt saltat vattnet
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • reecord
            Användare
            • February 2004
            • 341

            #6
            jag har höjt det till 30 grader nu få se om det gör någon skillnad annars tar jag 32.
            Sydamerika

            Kommentar

            • Johan1
              Användare
              • May 2002
              • 390

              #7
              Byta vatten å höja temperaturen är en bra början... Jag skulle nog även försöka att hitta en diagnos plus komplettera med ett foto på fisken... har du digitalkamera? Själv om den vad riktigt dålig hade jag slängt den bara... så gör jag med dålig fisk...
              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

                #8
                Ursprungligen postat av Johan1
                Själv om den vad riktigt dålig hade jag slängt den bara... så gör jag med dålig fisk...
                Definera dålig.

                Lite skillnad på sjuk discus och "dålig" discus?
                Mvh Alex

                Kommentar

                • reecord
                  Användare
                  • February 2004
                  • 341

                  #9
                  aa jag kan fixa ett kort.
                  Sydamerika

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • May 2002
                    • 390

                    #10
                    Så länge kostnaden för att medicinera en sjuk fisk är större än att köpa en ny så slänger jag diskusen. En sjuk diskus stannar i tillväxt. Blir sämre föräldrer. Skillnad är om man köper en vild diskus som man i början måste få av all skit. Köper jag en grupp om 10 diskus så räknar jag med att det droppar av 3st för de blir kasst å inte växer. Inte värt besväret helt enkelt... Nu kostar ju det en del pengar men sånt är livet...
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • lobbe
                      Användare
                      • November 2005
                      • 38

                      #11
                      Hej jag har ett diskus par som går i ett 170 l kar som lever 28grader när jag gör vatten byten så sänker jag graderna till 26.Det måste vara något annat på den fisken,hur många har du.Det är typiskt på diskus att dom slutar att äta har själv haft diskusar som har gjort så det är bara att studera och lära sig om denna otroliga fisk så jag säger lycka till.
                      diskustobbe

                      Kommentar

                      • salar
                        Användare
                        • June 2002
                        • 227

                        #12
                        Maximal koll på fiskarna och snabba åtgärder är vad som gäller med diskus. Kan vara väldigt svårt att få en sjuk diskus frisk om det gått för lång tid. Dog en hona för mig rätt nyligt knall o fall i princip. Mitt eget slarv. Såg att det inte var som det skulle då hon åt ganska dåligt och magen var stor. Var inte mörk alls men magen var infekterad på något sätt. När jag fick fingrarna ur arslet så körde jag med täta vatten-byten samt höjd temp och sera baktopur.

                        De övriga mår perfekt numera men nog märktes det tidigare även på dem att det var något fel. Miljön tror jag är oerhört viktig för diskus-fiskens välmående. Bra biologisk filtrering med regelbundna vattenbyten en gång i veckan ungefär beroende på olika omständigheter. Ibland vid behov kanske ett extra vattenbyte om man märker att dom tex äter lite sämre än vanligt.
                        En del byter i princip varje dag i nakna kar men det är lite väl seriöst för min del.

                        Är det bara en fisk som är dålig så får man ju väga medicinkostnaderna och jobbet att ev få den frisk jämfört med att ta bort den stackarn.
                        SALAR

                        Kommentar

                        Arbetssätt...