När behöver jag silikona om...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sofie
    Användare
    • October 2003
    • 68

När behöver jag silikona om...

.. har hört mig för och fått lite olika förslag när det gäller byte av silikon.
    Någon som här vet efter hur många år som det rekomenderas att man byter det?
    Har hört allt från 6 - 20 år. Akvariet är och har hela tiden varit igång och har ca 8 år på nacken så jag tänkte att det kanske var dax att byta men det är ju ett fasligt jobb..
    Sofie
    450 L Malawi:
    Labeotropheus Trewavasae
    Metriaclima Esterae
    Tropheops sp chilumba
    Aulonicars Röd rubin
    Melanochromis Johannii

540 L
    C Frontosor Blue Mpimbwe

30 L
    Endlers Guppy
    och lite malar.
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

Jag har slutat att silikona om akvarium om de inte läcker. Om man får läckage pga gammalt silikon så är det oftast bara ett litet rinn, det hinner man oftast att märka och åtgärda innan någon större skada är skedd. Jag sålde nyligen mitt 375liters aluramsakvarium som jag haft i 15år, silikonen var fortfarande mycket fräsch. Jag tror att akvarium som används kan gå i 50 år med samma silikon medans akvarium som förvaras i dålig miljö utan vatten har kass silikon på 5 år. Det viktigaste blir nog att känna att silikonen är mjuk och inte släpper med fingrarna, om den inte gör det så är det bara att köra på oavsett hur gammalt silikonet är. Är silikonen hård och släpper lätt från glaset skulle jag silikona om oavsett hur gammalt silikonet är.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Silikon åldras/torkar inte.
      Vad som händer är att det tar upp vatten, blir hård, och släpper från underlaget - du ser det mest på att det börjar växa alger under silikonet. Så länge silikonen sitter behöver man inte oroa sig, men ser man att det växer alger under silikonet och man inte gör nåt då är risken att man får läckage eller, i värsta fall, att en ruta helt släpper.
      Du behöver aldrig silikona om hela akvariet, silikon fäster utmärkt på gammalt silikon, så skär bort allt löst silikon som släppt från glaset, och lägg på nytt ovanpå. Denna metod är inte bara enklare än att byta allt silikon, utan också den som silikonfabrikanterna rekommenderar.

Använd maskeringstejp så får du raka fina kanter på silikonet.

Kommentar

• sofie
        Användare
        • October 2003
        • 68

Tack för svaren, det känns lugnare nu. Silikonen känns bra och har inte släppt jag tror nog att jag kan vänta då. Man hör ju så många skräck historier och man vill ju inte ha 450 liter vatten i sin lägenhet, även om allt kanske inte kommer på en gång..
        Sofie
        450 L Malawi:
        Labeotropheus Trewavasae
        Metriaclima Esterae
        Tropheops sp chilumba
        Aulonicars Röd rubin
        Melanochromis Johannii

540 L
        C Frontosor Blue Mpimbwe

30 L
        Endlers Guppy
        och lite malar.

Kommentar

• jolle
          Användare
          • November 2005
          • 41

tjena sofie, vad jag har sett behöver du inte lägga silicon.... jag tycker det e bra som det är. vänta några år i stället.. vad jag har sett så ser det jättebra ut

Kommentar

Arbetssätt...