Tillväxt på Discus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Tillväxt på Discus

Hej,

har haft några discusar nu ett tag och börjar på att lära mig dom. Till min fråga: Jag har ett större par där båda egentligen nån gång stannat i växten, mest påtagligt på honan. Kan en discus som någon gång stannat i växten så att säga komma igen? Kan den åter börja bygga på sig eller är det kört för såna individer? Har 2 mindre ochså och den ena av dom har verkligen potential att bli en rund o fin discus, den har dessutom växt otroligt hos mig på några månader bara. Ändå är det den som är lägst i rang, den äter för glatta livet medan de andra jagar den och i viss mån blir utan, en riktig sköning. I nuläget matar jag 3 ggr om dagen, D51+, artemia, svarta mygglarver och ibland discusquick. Byter vatten 2 ggr i veckan. Kunde jag skulle jag kunna mata 7ggr om dan och de får i sig allt men praktiskt omöjligt.

Men som sagt det jag mest undrar, kan en en discus med "stannat i växten" form komma åter så att säga?

Mvh Jari
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

förmodligen kommer dom inte bli längre o bredare men däremot kan dom lägga på hullet så dom blir tjockare över pannan vilket gör att dom ser större ut. Honor stannar i växten efter första leken
    http://ixxe.se

Kommentar

• discusred
      Användare
      • June 2004
      • 851

Själv har jag haft discusar som har stannat i växten, och jag har trott att dom inte kommer växa mer. Men några har faktiskt kommit i fatt dom andra lite senare. Men visst är det några som jag har haft som har stannat kvar i växten oxå.
      Men ge dom en chans!
      Själv var jag kort i växten fram till nia:an, sen blev jag lång

Kommentar

• jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

Tack för svaren, jodå visst får de chansen, men honan kommer nog inte bli annat än en glåmig anorektisk hona, hanen däremot har lite tendens till att biffa till sig. Framförallt så är jag inriktad på de 2 mindre som har potential så att säga, de har fortfarande möjlighet att bli fina discusar.

De äter väldigt bra , så att mycket mat o vattenbyten borde kunna få till det. Finns det nån mat som är riktigt bra vad gäller hullet, då kommer vi väl in på oxhjärta förstås, förutom det. Artemia sägs ju skall vara bra och näringsrik mat och det äter de hur mycket som helst.

Mvh Jari

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

ixxe: Du menar att efter första romläggningen stannar de helt i växten och förblir 12 cm smådvärgar? Tveksamt...

Mitt par har växt obetydligt lite på 3 månader,men blivit enormt biffiga i pannan. Det kanske beror på att de har nu lekt totalt 18 gånger under dessa 3 månader.
          Har helt och hållet uteslutit oxhjärta. Kör nu endast på Seras discus granulat, golden gate artemia (mina älskar det med ) och räkmix. Byter vatten 3ggr/ veckan. Omkring 20%.
          Mvh Alex

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

En bild på lillturkosen som kan bli nåt eventuellt.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Oxhjärta är väl vanlig ingrediens i discusvärlden eller är den på väg ut? Om jag inte missminner mig så är det just den ingrediensen som ger extra skjuts i tillväxten pga sitt höga proteinvärde.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                Oxhjärta är väl vanlig ingrediens i discusvärlden eller är den på väg ut? Om jag inte missminner mig så är det just den ingrediensen som ger extra skjuts i tillväxten pga sitt höga proteinvärde.

Helt korrekt Stefan. Men jag tror oxmix är lika poppis som alltid.
                Men för att diskus ska kunna bryta ner och smälta det, måste temperaturen överstiga 30C. Vilket jag i nuläget inte har. Eftersom när de leker som hejvilt vill jag ha så många befruktade romkron som möjligt. Hanen är väl mest fertil vid 28-29C?

Nåja, kanske får at mig en funderare om jag kanske lägger odlandet på hyllan och försöker få upp dem i storlek. För man kan tydligen inte få både ett lekande par som är biffiga !?
                Senast redigerad av Alexander Ylipää; 14 November 2005, 08:41.
                Mvh Alex

Kommentar

• diskus
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 276

Tillväxt & matning

Hej alla diskusintresserade,

Detta är ett mycket intressant inlägg i matdiskussionen.

Kanske inte helt svarar på funderingar kring tillväxt men väl om vilken mat som torde fungera

Mvh Björn H
                  Lite diskus, mal & malawi bilder
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

Arbetssätt...