Ang. Storstädning.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

Ang. Storstädning.

Hej!
    Jag har läst någonstans att man en gång om året ska göra storstädning. Tömma akvariet, tvätta gruset, tvätta akvariet innåti skrubba bor alla alger från stenar, rutor osv. Hur gör ni? Anser ni att detta är nödvändligt?

P.K
    MVH Patrik K
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Det ser jag ingen anledning att göra. Har man fungerande filter och sköter vattenbytena finns det ingen som helst anledning att storstäda. Tvärtom anser jag att man ska röra så lite som möjligt i ett fungerande akvarium, det stressar bara fiskarna om man ideligen rotar i akvariet.

Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Det är absolut inte nödvändigt. En storstädning på det vis som du beskriver kan orsaka stor skada om man inte är försiktig. Det är dock fullt möjligt att utföra utan att skada cikliderna. Jag har till och med hört talas om folk som skrubbar sina bakgrunder rena från alger men jag vet ärligt talat inte vad det är som de eftersträvar med detta. Inte kan det vara att efterlikna några naturliga förhållanden i alla fall.

Själv har jag aldrig storstädat ett akvarium och vet inte varför jag skulle göra det. Jag tror det är en smaksak. Ganska jämförbart med hur ofta du klipper gräset och varför.

mvh,

Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• patrik_k
        Användare
        • April 2002
        • 125

Hej!
        Alltså ser ni ingen anledning till att göra en storstädning.
        Tack så mycket för era svar!
        MvH Patrik K

P.K
        MVH Patrik K

Kommentar

• Anette
          Användare
          • April 2002
          • 178

Hej Patrik!

Vårt sydamerikanska kar med specialanlagd botten för växter har nu gått i två år utan storrengöring. Vi har faktiskt aldrig slamsugit bottnen heller, peppar, peppar...
          Till det har vi ett STORT ytterfilter som vi senast rengjorde i augusti innan dess i februari. Vid rengöringen märkte vi att det egentligen inte fanns något behov av rengöring men har man öppnat det kan man lika gärna skölja igenom det...
          Vi har också ett förfilter i form av en blå filtermatta som tar upp större partiklar så att filtret inte sätter igen, det filtret rengör vi ungefär en gång per månad.
          Det fungerar perfekt!

Anette

Kommentar

Arbetssätt...