Ovanliga tetror

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Micke,
    jepp. De brukar ha någon mindre art av dem på Akvarietjänst i Malmö då och då. I en del Köpenhamnsaffärer brukar man också kunna hitta dem. Rätt säker på att Akvarietjänst kan plocka hem sådana om du verkligen vill ha dem.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Det låter bra Patrik.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Alexander,
        menar du Alestopetersius caudalis? Rackarns vacker tetra med fart i!! Har haft den i ett 600-liters växtkar för ett antal år sedan. Hittar nog fler bilder om man söker på Hemigrammopetersius, gick länge under det namnet.
        Det är mycket möjligt. Ska höra med affärn.
        Mvh Alex

Kommentar

• Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

H. caudalis är väl lite av en "standardsortimentsfisk"?
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Beror nog rätt mycket på utbudet och marknaden vad som är standardsortiment. A. caudalis fanns med i en tidig upplaga av Akvariets Lexikon som jag lusläste när jag var 11-12 år. Tänkte under många år på den firren innan jag såg den i butik första gången - men så är jag också uppväxt på vischan. Härnere i krokarna ser man den rätt ofta numera i allafall. I Tyskland finns den i de flesta bättre butiker jag varit på.

Hilsen,

P

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

En gammal "slagdänga" är väl gröntetran (N.ansorgei). Förr i tiden fanns den iaf i varje
              husdjur & guppy-butik ;-)

Kommentar

• gryni
                Användare
                • February 2004
                • 63

Ang. Neolebias finns N. trilineatus finns på södermalms akvarieaffär i sthlm enligt deras hemsida.

Neobelias trewavasae skulle ju kul att se. Enligt bilden på länken nedan skulle det väl kunna gå och sälja sådana utan problem i butikerna:

Gabbi - Kan det vara Moenkhausia phaenota på bilden nedan?

Butikernas standardsortimentet tycker jag har blivit mer och mer likriktat. I mindre butiker knutna till större kedjor dyker det inte upp särskilt många nyheter. Iaf inte på tetrafronten. Kul att istället höra att om nyheterna i de mer välsorterade butikerna.

Patrik - Kvaliteén på akvariefisken här nere i Tjeckien tycker jag inte skiljer sig nämnvärt från Sverige. Iofs har jag inte besökt så många butiker ännu för att kunna skaffa mig en riktigt bra uppfattning. Var på ett zoo-expo i helgen där det såldes en del akvariefisk. Där fanns det dock en del fall av fisk som inte såg helt ok ut. Bl.a. "krokiga" kejsartetror som inte såg så roliga ut. Priserna var dock väldigt låga så det var kanske andrahandssorteringen som såldes ut på den inhemska tjeckiska marknaden.

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

gryni,
                  N. trewavasae är jäkligt snygg på bilden - har aldrig sett dem live. Kanske kunde konkurrera med Nannostomus mortenthaleri om den verkligen kom ut på marknaden. Neolebias är bara så himla skygga, vilket är lite synd. Öht finns det ju mycket rolig fisk från Västafrika, men det är trist nog lite oroligt därnere ofta, så det är inte så många som vågar fånga/kan exportera verkar det som.

Annars är jag helt med på att standardbutikerna verkar få ett mer och mer likriktat utbud. Personalen där brukar ju inte heller vara så akvaristiskt pålästa, en del ser ju ut som levande frågetecken när man använder latinska namn.

Tackar för återrapportering från Tjeckien!!

Hilsen,

P

Kommentar

• Gabbi
                    Användare
                    • April 2002
                    • 897

Nej, det är inte den fisken, gryni.
                    Våra M. phaenota är ljust brungrå som basfärg med en längsgående mörk sidolinje som går ända ut i stjärtfenan. På båda sidor om sidolinjen är den ljust himmelsblå, men det blå täcker inte sidolinjen. Fenorna är också ljust blåa, mest markant i stjärtfenan.
                    Den ser ut som en kerri ungefär, men utan den längsgående analfenan.

mvh

Kommentar

• Gabbi
                      Användare
                      • April 2002
                      • 897

Angående Nannocharax gissningen så verkar det klarna. Mike Noren trodde att det kunde vara Paradistichodus dimidiatus http://www.salmlernetz.de/Citharinid...dimidiatus.jpg
                      som tidigare räknades under Nannocharax...Nu kanske vi har löst det!

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Var och tog en närmare titt på mystiska tetran på akvarielagret - det är Paradistichodus dimidiatus (sorry Gabbi, jag mindes totalt fel namn när jag pratade med dig i butiken). Jag tippar, fast vet inte säkert, att det är första gången den importerats till Sverige.

Apropå mindre vanliga afrikanska tetror finns också den underbart vackra lilla Ladigesia roloffi på lagret. En annan skojig (fast sydamerikansk) art som fanns inne var en Hemiodus, minns inte riktigt men jag tror det var Hemiodus gracilis.

EDIT: när jag ändå är i farten... Gryni, din fisk är fotad ur en vansinnigt dålig vinkel, men min första tanke när jag såg din bild var att det såg ut som en Boehlkea. Jag vet att en fisk som sålts som "peru blue tetra" identifierats som Boehlkea fredcochui, men om det verkligen stämmer är en annan femma.

I alla fall, här är en bild på en av mina B. fredcochui du kan jämföra med

Den är inte stensäkert identifierad, men det är hyfsat säkert rätt.

Fiskens färg varierade en hel del med humör och ljus, fick bl.a. rosa partier på stjärtspolen precis som på din bild. Det var mycket vackra tetror.
                        Senast redigerad av Mike_Noren; 17 November 2005, 14:31.

Kommentar

• gryni
                          Användare
                          • February 2004
                          • 63

Här kommer ett bra länktipps på fina bilder på Nannostomus mortenthaleri. Varför ser man aldrig den här tetran i butikerna? För grymt snygg är den ju!

Tar även upp en fråga som jag ställde tidigare angående Hemigrammus ulreyi. Har för mig att det fanns vf. H. ulreyi på en gammal beställningslista från aquariummalawi i Örebro, (när dessa inte bara hade afrikanska ciklider). Är det någon som köpte några av dessa?
                          Eller har någon haft/har denna tetra och vill dela med sig av sina erfarenheter eller en kort kommentar?

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Ursprungligen postat av gryni
                            Här kommer ett bra länktipps på fina bilder på Nannostomus mortenthaleri. Varför ser man aldrig den här tetran i butikerna? För grymt snygg är den ju!

Det ser ut att samma art som på bilden här:

Den bilden är tagen hos en svensk grossist så då finns det hopp...
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

Ursprungligen postat av Micke
                              Det ser ut att samma art som på bilden här:

Den bilden är tagen hos en svensk grossist så då finns det hopp...
                              Jag tror det är den arten som finns hos Akvarietjänst i Malmö just nu. Helt otroligt snygg. Men också ruskigt dyr. Uppemot en femtiolapp centimetern eller nåt i den stilen....
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

Kollade precis simontorp och de har Nannostomus mortenthaleri enligt sin lista.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...