Ovanliga tetror

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Bilbuk.. javisst, fel världsdel men jag brukar inte var så nog
    Anders L

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Akvarielagret hade en hel uppsjö ovanliga afrikanska tetror inne för nån vecka sen, inklusive två mycket mystiska tetror som felaktigt såldes som Opsaridium och Raiamas (de såg nästan exakt ut som Opsaridium och Raiamas, men hade fettfena, vilket aldrig barbsläktingar har, utan detta var tetror!) .
      Jag har inte den blekaste om vilka arter det egentligen var.

Kommentar

• Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

Menar du Bariliusen? Den vi har har ingen fettfena, och torde därför inte vara en Opsaridium, utan en Barilius. Dessutom har paret Kullander tittat på dem och artbestämt dem till Barilius, så då får vi lita på det.

Raiamasen var onekligen skum dock.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

Ursprungligen postat av Gabbi
          Menar du Bariliusen?
          Var det Barilius? Aha. Tja, har Sven sagt att det är Barilius, då är det Barilius. I stand corrected.

Kommentar

• gryni
            Användare
            • February 2004
            • 63

Hoppsan!! Det verkar hända en hel del på tetra-fronten. Kul att det dyker upp flera nya arter. Särskilt då från afrika då dessa inte är vanliga i handeln. Måste bege mig till Akvarielagret när jag kommer till Sverige igen. Befinner mig på jobb nere i Tjeckien just nu.

Gabbi- Varifrån kommer era sändningar med dessa tetror? Och kommer ni också framöver ta in fler lite ovanligare tetra-arter från afrika (eller syd-amerika för den delen)?

PS. Som en liten anekdot kan jag berätta att utbudet av akvariefisk här i Tjeckien inte är så stort. Dock är priserna väldigt låga. Det beror väl på all storskalig odling av akvariefisk. På zoo-butiken runt hörnet där jag bor kostar tex kerri-tetra 6kr, neon-tetra 3kr och melanochromis auratus 15kr. DS

Kommentar

• Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

Det har dykt upp några västafrikanska tetror här uppe oxå!
              De påminner mycket i kroppsformen på dem som Micke visar. Fast de har "gulsvart randiga" stjärtfenor och lite ljusblå silverskimmrande kropp.

Stimmade förövrigt väldigt duktigt.
              Mvh Alex

Kommentar

• Gabbi
                Användare
                • April 2002
                • 897

De kommer lite varstans ifrån, direktimporter, guldkorn hos leverantörer osv. Jag tycker det är kul med tetror och barber, så jag hugger det jag hittar. Höll ögonen öppna, snart i ett akvarium nära er.....

Kommentar

• Gabbi
                  Användare
                  • April 2002
                  • 897

En "ny" tetra som inte är direkt vanlig, men lite kul tycker jag är Moenkhausia phaenota. Hittade tyvärr ingen bild på nätet. Ser lite ut som en kerri.

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

He,he,he.. "Var det Barilius? Aha. Tja, har Sven sagt att det är Barilius, då är det Barilius. I stand corrected."
                    Farbror Kullander måste ha haft en dålig dag, då han sa till Gabbi att Opsaridiumen i gentligen var en Barilius... Karpfiskar (Cyprinidae ) saknar ju , som nämnts av Micke & Gabbi
                    fettfena; men djuren i fråga har ju denna??
                    Alltså : Barilius : Cyprinidae (Minnows or carps) & (!!!!!!) genus Barilius,that genus is now used only for Asian species!!!!

Kontenta : Nej, Micke du skulle stått på dej och inte :"I stand corrected." och NI får forska vidare på vad det kan handla om för fiskar (dock inte Karpfiskar ;-) )
                    Hälsn. Mr. Fish

Kommentar

• Magnus W
                      Användare
                      • April 2003
                      • 101

Ursprungligen postat av Mr.Fish
                      Farbror Kullander måste ha haft en dålig dag, då han sa till Gabbi att Opsaridiumen i gentligen var en Barilius... Karpfiskar (Cyprinidae ) saknar ju , som nämnts av Micke & Gabbi
                      fettfena; men djuren i fråga har ju denna??
                      Ursprungligen postat av Gabbi
                      Menar du Bariliusen? Den vi har har ingen fettfena, och torde därför inte vara en Opsaridium, utan en Barilius.
                      Hmmm ....

-- MW

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Alexander,
                        menar du Alestopetersius caudalis? Rackarns vacker tetra med fart i!! Har haft den i ett 600-liters växtkar för ett antal år sedan. Hittar nog fler bilder om man söker på Hemigrammopetersius, gick länge under det namnet.

gryni,
                        då kanske vi kan få en direktrapport om kvaliteten på fisken? *nyfiken* Det snackas en del om tjeckiskodlad fisk, så det vore skoj att få mer direkt input. En handlare jag har kontakt med säger att tjeckerna hör till världens bästa odlare, eftersom det under en lång period inte gick att få in så mycket fisk i landet. Just kvalisorten har ändå diskuterats en del, och om det blivit mycket "sönderavlat"?

Hilsen,

P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Gabbi
                          Användare
                          • April 2002
                          • 897

Nej, Patrick. Fisken i fråga har INGEN fettfena. Det trodde jag framgick klart och tydligt.
                          Påminn mig nästa gång så får du gärna se dem.

Du ska ju inte göra inlägg efter midnatt :-)

Kommentar

• Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

"Ursprungligen postat av Gabbi
                            Menar du Bariliusen? Den vi har har ingen fettfena, och torde därför inte vara en Opsaridium, utan en Barilius."
                            ################
                            Snurrigt värre.. Ok, de saknar fettfenor och kan därmed inte vara Karplaxar! INTE är tydligen ett ord jag har dyslexi för ;-). Men Gabbi -en liten kommentar- Opsaridium hör faktiskt inte heller till Karplaxar utan till Karpfiskar, så de har heller INGEN fettfena :-)

Kommentar

• Gabbi
                              Användare
                              • April 2002
                              • 897

Säg inte det till mig....Diskussionen började väl med att det påstods att de HADE fettfena? Jag har hela tiden hävdat att de inte har fettfena.

Som svar på en av de ursprungliga frågorna, om "Raiamasen". Jag har forskat lite, och helt klart är de inte Raiamas. Faktiskt inte ens särskilt lika, om man bortser från fettfena/ej fettfena. Jag har pratat med leverantören, och de visste också nu att de hade haft fel namn från början. Vi tittade på leverantör, och de är viltfångade från Guinea Bissau. Jag gissar på att de kan vara nån typ av Nannocharax, men det är en ren gissning. Även denna gång har Kullander tittat på dem, denna gång hos leverantören, men han kunde inte artbestämma dem. Ovanliga är dom iallafall.

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Har någon sett några Neolebias i handeln på sistone?
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...