Ovanliga tetror

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gryni
    Användare
    • February 2004
    • 63

Ovanliga tetror

Hej på er!

Tänkte starta en tråd angående lite ovanligare tetror. Själv tycker jag att tetror är väldigt intressanta och trotts att detta forum framför allt är inriktat mot ciklider, tror jag att det finns många ciklidägare som har/haft många arter av tetror i sina akvarium.

Bland det roligaste jag vet är att gå runt och kika på nya arter av fisk som man inte sett tidigare i zoo-handeln. På tetra-sidan brukar det bästa sättet att få syn på lite annorlunda arter att besöka någon av de mer välsorterade butikerna och hitta någon rolig nyhet. Tyvärr är det ju ofta så att om inte fisken ser iögonfallande ut, så är den i de flesta fall heller inte intressant ur försäljningssynpunkt. Detta gäller väl i princip alla fiskar inkl. ciklider. Därför tas det väl inte avsiktligt in så många nya arter av tetror.

Ett bra sätt att få tag på riktigt ovanliga arter är att kika bland de vf. fiskarna och då framförallt bland kardinaltetrorna i zoo-butikerna. Själv har jag hittat ett flertal arter som annars aldrig finns till försäljning i vanliga fall. Tyvärr är det inte lätt alla gånger att artbestämma fisken eftersom artnamnen saknas i dessa fall. (iofs är det ju bättre än att namnet är falskt...)

I ett av mina akvarier går en grupp tetror som jag köpte just ifrån en sändnig av vf. kardinaltetror. Denna tetra är långsmal, ca 4cm lång, relativt färglös men har ett svagt neonrosa band genom kroppen som liknar glödbandstetrans. Min gissning är att den tillhör fam. hemigrammus. Detta är ingen art som finns med akvariets lexicon. Men jag har för mig att det fanns en riktigt tjock bok med en massa bilder som författades av Axelrod, i denna kanske svaret finns? Är det någon som vet eller har en gissning vad det är för art på denna beskrivning? (Tyvärr har jag ingen tillgång till digitalkamera får att lägga upp ett foto förtillfället)

Ja ja, nog om problematiken om artbestämming. Det skulle vara väldigt intressant om ni ville skriva vilka ovanligare arter av tetror (Hoppa över neontetra osv) som ni håller, eventuell speciell skötsel och om ni har några erfarenheter om hur ni fick tag på dessa.

Mvh

Pelle G
  • Stein
    Användare
    • October 2004
    • 50

Hei Gryni !

Søkte selv etter noen fine tetrar en gang på google, fant da en mengde bilder på kjente og ukjente (for meg) tetrar.

Kanskje du finner noe her ?

;-)
    //mvh Stein

Kommentar

• gryni
      Användare
      • February 2004
      • 63

Hej Stein!
      Ja, den länken var mycket bra. Den visar ju många arter av tetror som man sällan ser ut i handeln. Tyvärr hittade jag inte någon bild på arten jag tidigare försökte beskriva. Dock hittade jag en fin bild och info om Axelrodia stigmatias,
      ( Bild: http://www.fishbase.org/images/thumb...n_Axsti_f0.jpg )
      som en av de lite ovanligare tetror jag har hemma. Denna art köpte jag på en zoo-butik i Västerås som Hemigrammus sp. Denna art blir väldigt liten, mina är över 2 år och är max 2 cm långa. En annars väldigt lättskött och livlig art som det inte är några problem med att kombinera med andra tetra-arter.

Förövrigt är det ju en fördel med just tetror att man kan kombinera många arter tillsammans utan problem.

Såg även en bild på Hemigrammus ulreyi som fanns på länken. Detta är en art jag länge velat prova. Har t.o.m för mig att de fanns vf. H. ulreyi på en beställningslista från aquariummalawi i Örebro, (när dessa inte bara hade afrikanska ciklider). Är det någon som köpte några av dessa eller har/haft denna tetra och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Kommentar

• Midas_Tom
        Användare
        • March 2005
        • 809

gillade en tetra som fanns på länken stein skickade det va Brycon hilarii döds läcker!
        //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

Jag gillar rödmunstetror riktigt mycket, det är mina favoriter i mitt sydamerika-akvarium. Så himla vakcert röda om huvudet och de stimmar väldigt vackert fast det bara är 8 stycken kvar (hade en lite incident med 4st hungriga inkastensciklider, t. macantzatza). men de kanske inte klassas som ovanliga [:-)]

bild på mina fiskar...
          Senast redigerad av Jonas E; 12 November 2005, 18:31.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Tja, har ju mina Semaprochilodus taeniurus som jag brukar tjata om då och då
            En sorts tetra hur som helst!
            Trevlig om man vill ha stora tetror.
            Anders L

Kommentar

• Stein
              Användare
              • October 2004
              • 50

Brycon Hilari blir noe for stor for mit kar. [:-)]
              En av mine favoritter er Hyphessobrycon erythrostigma
              [Bleeding-heart tetra] de er bare [8]........
              //mvh Stein

Kommentar

• gryni
                Användare
                • February 2004
                • 63

Anli-
                Ja, dina Semaprochilodus taeniurus är grymt fina. Har kikat lite på de andra bilderna du lagt upp här på ciklid.se. Såg att du hade växter i akvariumet på bilden. Hur är de på att käka växter? Har själv haft en del arter av skivtetror, och i de fallen är ju inte växter något att tänka på, om inte som foder då...

Tetror modell större är ju riktigt coola. Tyvärr kräver väl stora tetror också riktigt stora akvarium. Har själv funderat på att skaffa någon rov-tetra, typ Boulengerella maculata, någon gång när man införskaffar ett riktigt stort akvarium. Dessa dyker ju då och då upp i handeln.
                ( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=420 )

Rödmunnarna är väl inte så ovanliga, men som sagt väldigt vackra. Är ju dessutom en av de arter där stim-beteendet är väldigt starkt vilket gör att den gör sig väldigt bra tex i ett syd-amerika kar med någon mindre ciklidart. Dessutom finns det ju två olika arter av "rödmunnstetra". Hemigrammus bleheri är väl den som är vanligast förekommande.

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Semaprochilodus taeniurus rör inga växter vad jag har sett. När det gäller skivtetror kan jag nästan säga det samma (tvärt i mot alla andra)... förrutom hornsärven som de trasade sönder.
                  Anders L

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Jag har en grupp med Brycinus longipinnis. Det är en västafrikansk tetra som blir ca 12 och är mycket livlig. Enda nackdelen är att dom går hårt åt växter, t o m Anubias.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Micke: de ser fina ut! Jag letar efter kompisar till min Tetraodon (kulfisk) som mördar allt sällskap, senast 4 kongotetror. Men din Brycinus longipinnis ser inte ut att vara ytlevande direkt. Det är nog enda chansen om de skall slippa bli avklippta på mitten när kulfisken surnar till.
                      Tips på någon ytorienterad tetra från afrika?
                      Anders L

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

anli,
                        om kulfisken redan har klippt kongotetror så vetitusan vad man ska rekommendera. Finns ju flera i den sizen eller snäppet större, men jag tror att de går samma öde till mötes. Lite trist, då det finns många verkligt fina tetror från Västafrika. Trist nog är de inte så vanliga i handeln.

Distichodus kanske kan funka? Om du hittar några i vettig size, alltså (och vettig art, en del blir rätt stora med tiden). Där lär du i vart fall inte få några växter kvar - en polare körde ett gäng sexfasciatus ett tag, och de gnagde till och med sönder plastväxterna (de åt dem inte, men testade väl då och då eftersom det såg ut som växter - och husse kan ju ha bytt ut plastväxten mot något ätbart under natten...).

Annars är bland de roligare tetrorna jag sett några strömlevande arter som en annan polare plockade med hem från en fångstresa i Uruguay. Krävdes rätt bra snurr på vattnet för att de skulle trivas, men de körde revir och hela molevitten. Inte så färgranna dock, men beteende värdigt en dvärgciklid.

Hilsen,

P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Ursprungligen postat av anli
                          Micke: de ser fina ut! Jag letar efter kompisar till min Tetraodon (kulfisk) som mördar allt sällskap, senast 4 kongotetror. Men din Brycinus longipinnis ser inte ut att vara ytlevande direkt. Det är nog enda chansen om de skall slippa bli avklippta på mitten när kulfisken surnar till.
                          Tips på någon ytorienterad tetra från afrika?

Ingen tetra men, har du funderat på fjärilsfisk?
                          Mvh Alex

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Ingen tetra men, har du funderat på fjärilsfisk?
                            Faktiskt så har jag det, kan funka i ett kar med lite mer vattendjup. Då kan det finnas en chans.
                            Anders L

Kommentar

• gryni
                              Användare
                              • February 2004
                              • 63

Micke- Brycinus longipinnis är ju helt klart lite ovanlig. Hur är den om du skulle jämföra med kongotetran?

Överhuvdtaget är ju afrikanska tetror rätt sällsynta i handeln om man bortser från just kongotetran. Men det börjar väl dyka upp fler och fler ciklider från västafrika så det är kanske inte omöjligt att det kommer dyka upp fler västafrikanska tetror också. Kanske man får se Adonistetran (Lepidarchus adonis) i butik. Har någon sett/haft den?

Anli- Om du skulle vilja prova tetror till kulfisken kanske någon art av "bilbuk" skulle kunna vara ett alternativ. De är ju väldigt ytorienterade och snabba simmare. Kan ju iofs bli ett dyrt experiment om det visar sig att kulfisken även får tag på dessa.

Kommentar

Arbetssätt...