En bra kombination?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midas_Tom
    Användare
    • March 2005
    • 809

    #16
    bra sagt!! trevliga fiskar!!
    //tom

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

    Kommentar

    • gladhertha
      Användare
      • March 2005
      • 49

      #17
      Jovisst är dom fina, men det blir lite begränsat. Sen vill jag ju gärna ha diskus.
      /Hanna
      540l
      112l
      63l
      21l
      12l

      Kommentar

      • gladhertha
        Användare
        • March 2005
        • 49

        #18
        Karet uppstartat!

        Nu är i alla fall karet "igång". Sand, lite sten och vatten och filter i alla fall. När tempen har gått upp tillräckligt stoppar jag ner en rot med en javaormbunke på. Imorgon köper jag två rötter, 30kg sand och 1-2 svärdplantor.
        /Hanna
        540l
        112l
        63l
        21l
        12l

        Kommentar

        • sydamerikanen
          Användare
          • October 2005
          • 108

          #19
          Satsa på enbart jordätare eller altum, choklader, heckelii...

          Läste denna tråd lite väl sent, men kan av erfarenhet säga att jordätare (geophagus-sorterna typ topajos "orange-head") är för stirriga för choklader (och även altum). Om nu någon lyckats med att kombinera altumar eller scalarer med topajos, så kan det säkert funka om man har uppsikt, men tumregeln är nog ändå att kombinera rätt fiskar med avseende på deras beteende och karaktär.

          Choklader funkar utmärkt med altumar och kanske även diskus förutsatt att man har uppsikt vid utfodringen. Alexander har en viktig poäng i att diskus har lätt att sluta äta, eftersom de inte tar för sig vilket ju jordätare gör. Känns spontant att du får ägna väldigt mycket tid åt att se till att diskusar trivs med fiskar med mycket fart i.

          Chokladerna däremot är mycket lugna och fredliga mot mindre arter,vilket jag tycker är en stor fördel. Dessutom rör de inte växterna, vilket jordätare gärna gör. Själv har jag små nycklar till mina som de knappt bryr sig om. Jag skulle personligen rekommendera att antingen kombinera riktigt stora choklader med mindre jordätare alt. antingen satsa enbart på jordätare i grupper eller choklader, altum + snällare jordätare typ a. heckelii. De sistnämnda letar jag själv efter till mina choklader...

          Choklader blir bara vackrare med åldern med långa fenstrålar och grön-röd teckning. Hanarna börjar utveckla puckel vid ca. 20 cm. Helt klart underskattad art enligt min mening, eftersom man oftast ser små exemplar i affärerna.
          Senast redigerad av sydamerikanen; 13 November 2005, 19:20.
          375L Sydamerika med rötter och växter
          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

          Min Zoon

          Kommentar

          • gladhertha
            Användare
            • March 2005
            • 49

            #20
            Ursprungligen postat av sydamerikanen
            Läste denna tråd lite väl sent, men kan av erfarenhet säga att jordätare (geophagus-sorterna typ topajos "orange-head") är för stirriga för choklader (och även altum). Om nu någon lyckats med att kombinera altumar eller scalarer med topajos, så kan det säkert funka om man har uppsikt, men tumregeln är nog ändå att kombinera rätt fiskar med avseende på deras beteende och karaktär.

            Choklader funkar utmärkt med altumar och kanske även diskus förutsatt att man har uppsikt vid utfodringen. Alexander har en viktig poäng i att diskus har lätt att sluta äta, eftersom de inte tar för sig vilket ju jordätare gör. Chokladrna är mycket fredliga mot mindre arter ,vilket jag tycker är en stor fördel. Dessutom rör de inte växterna, vilket jordätare gärna gör. Själv har jag små nycklar till mina som de knappt bryr sig om. Jag skulle personligen rekommendera att antingen kombinera riktigt stora choklader med mindre jordätare alt. antingen satsa enbart på jordätare i grupper eller choklader, altum + snällare jordätare typ a. heckelii. De sistnämnda letar jag själv efter till mina choklader...

            Glöm inte att chokader blir otroligt vackra . Choklader är jättevackra när det når ca 20 cm med långa fenstrålar och grön-röd teckning. Hanarna börjar utveckla puckel vid denna storlek. Helt klart underskattade enligt min mening, eftersom man oftast ser små exemplar i affärerna.
            hmm. det ända ni ger mig är funderare. Jo, jag är ju hemligt kär i choklader p.g.a deras skönhet och trogna parbildande.
            men ändå, jordätare......och ändå scalarer och diskus. Jag får tänka igenom allt. Ska titta lite på alla fiskar "live" så jag kan få en uppfattning vad jag ger mig in på.

            Och om jag kör på jordätare kör jag såklart inte på choklader också, blir lite för mycket. Tänker ha antingen diskus eller scalarer och antingen jordätare eller choklader, och sedan kanske några bovilianska fjärilar. Jag vet inte än. Kommer först börja med fiskar om 2 veckor så..
            /Hanna
            540l
            112l
            63l
            21l
            12l

            Kommentar

            Arbetssätt...