C. Moori sjuk eller skadad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofus
    Användare
    • February 2004
    • 190

    C. Moori sjuk eller skadad?

    Kom just hem från jobbet och upptäckte att bossen i ena malawkaret, en <15cm C. Moori satt bakom innerfiltret. Trodde först han var död, men såg sen att han andades. Han verkade itne svara på knackningar på rutan så jag tog tag i stjärtfenan som stack ut och skulle dra ut honom, men upptäckte att han satt fast! Drog lite mer, tänkte att han spjärnade emot, men han verkade faktiskt fastnaglad! Jag drog ändå inte hårt, ville inte skada fisken. Fick dra loss filtret för att han skulle komma därifrån, och då såg jag att han var ordentligt tilltygad åp ena sidan, den som satt fast mot pumpen, inte glaset! Det ser ut som om han är skavd, kanske mot filtret, men då ena ögat är lite immigt (han är förresten INTE pigg, simmar knappt) börjar jag lite lätt misstänka ögonätaren (också runt 15cm) som lite oskyldigt simmar omkring vid sidan om... Men det borde inte vara han, eftersom han flyttar på sig så fort just den här moorin gör minsta utfall, har aldrig sett honom ens försöka hetsa tillbaka...

    Kan det vara så att något har stressat honom under natten och han paniksimmat och naglat fast sig bakom pumpen? Nån annan med liknande erfaranheter?

    Och vad ska man göra åt stackarn? Han ser klart skadad ut runt fenan, gälarna och även en del fjäll på sidan ser skavda ut. och dessutom ögat har fått nån sorts smäll. Går det att medicinera något för att öka läkekraften? Jag bytte vatten igår och hade som vanligt i ca 1msk salt per 100L vatten för att hjälpa slemhinnorna, och det ska väl även i viss mån hjälpa läkningen?

    Så trist iaf, han var den dominanta fisken i karet, och började bli hur fin som helst
    1m³ afrika i vardagsrummet!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
    http://www.akvarieforening.se/
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #2
    salta och byta vatten är det bästa du kan göra.

    Dn s.k. ögonätaren äter inte ögon, D.compressiceps som den heter äter inte mer ögon än andra fiskar =)

    Jag tror att din cyrtocara moorii fått skadorna i p.g.a en panikrusning och sen klämt fast sig bakom filtret. Salta på så tror jag att det löser sig.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    Arbetssätt...