Flytväxt som tål värme?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • February 2004
    • 285

Flytväxt som tål värme?

Jag undrar om det finns någon flytväxt som tål drygt 30 grader? Någon växtfantast som vet kanske....

Mvh Elin
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Andmat !!!!
    Mvh Alex

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Tippar att de flesta flytväxter tål +30 grader om deras andra behov är tillgodosedda, dvs ljus och näring. Just näring/gödning är som jag ser det ett större "problem" än temperaturen.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mård
        Användare
        • February 2004
        • 285

ok. Det låter ju bra. Någon andmat vill jag inte ha Alex...de är ju rena ogräset bara Jag får väl försöka hålla den jag köpt vid liv. Tycker dock att bladen börjar se lite sunkiga ut....Tack för svaren
        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

Hej!

Vad har du köpt för någon då?

Vissa flytväxter är svårare som tex musselblomma och vattenhyacint medan andra som tex flytormbunke är bus enkla. min favorit är nog denna:

snygg och lagom snabb tillväxt.

Mvh

olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Det där är väl andmat? Eller så är det väldigt likt...

Andmat växer något fruktansvärt när den får fart...blir som ogräs...men en väldigt bra flytväxt om man önskar ha det.

Mindre bra är det om man har fart på vattenytan för då kan de där små flyga runt i karet vilket inte är så tilltalande.

Kommentar

• olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

Hej!

Nej det där är inte andmat, detta är andmat:

jag tycker själv att andmat är en ren nyttoväxt men smaken är ju olika förståss.

Mvh

olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Sedär...jag tyckte också att namnet inte stämde, men det var länge sedan jag haft de där flytväxterna i mina kar. Som det ser ut nu så har jag nog haft båda...fast trott att det varit samma...hehe...dvs Lemna minor.

Kommentar

• Helenai
                  Användare
                  • October 2004
                  • 269

Jag tycker att musselblommorna är lättare än Limnobium laevigatum. Så fort den senare inte trivs "försvinner" rottrådarna. :-(

Jag gjorde också dumheten för några månader sedan att försöka få musselblommorna (Pistia stratoides) att s a s hålla sig längs bakkanten med hjälp av trådar som flöt på vattnet. De gillade de INTE, och försvann varenda en. Ett liv i frihet eller så får det vara...

Men båda har växt helt OK i varmt vatten hos mig. Har haft 28-30 °C i de karen. Ljus har de fått av 2-3 st (flera år gamla) lysrör om 30 W. Ramperna ligger dock cirka 10 cm ovan vattenytan p g a att de vilar på en fururam. Inga täckglas, det tror jag är en viktig parameter för flytväxter (jag vet att det är olämpligt ur elektrisk synpunkt, men ibland får man välja).
                  Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

Arbetssätt...