Tempsänkning på natten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Team Performance

    Tempsänkning på natten

    Jag har kopplat doppvärmaren till samma timer som lysrören mest för att testa hur mycket temperaturen sjunker till att börja med. Det visar sig sjunka mindre än 2 grader med 20 grader inomhustemp(25 i akvariet dagtid). Borde inte denna sänkning av temp innebära mindre förbrukning av syre under natten eftersom den biologiska aktiviteten minskar. I så fall borde det vara bra eftersom växterna inte producerar syre på natten. Någon som vet eller har synpunkter på detta?
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    #2
    Visst skulle det kunna sänka syreförbrukningen under natten. Men frågan du måste ställa dig är om du verkligen har problem med syrebrist på nätterna samt om du verkligen vill utsätta fiskarna för dessa svängningar. För egen del så är svaret nej på bägge frågorna. När jag hade riktigt mycket fisk i mitt tätbevuxna växtakvarium misstänkte jag att svävalgerna hade med just nattlig syrebrist att göra. Min lösning på det var oxidator, en oöverträffad metod att höja upp syrenivåerna och öka på nerbrytningen i karet. Svävalgerna kom aldrig tillbaka, sen om det berodde på oxidatorn eller något annat kan jag inte svara på.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    Arbetssätt...