If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
En annan fråga....hur f-n ser man skillnad på könen?
Jag vet faktiskt inte, är helt ny på den här typen av fisk. De här två tror jag är från samma generation eller kull så att säga och storleksskillnaden är markant på alla sätt. Det är väl som vanligt att hanen har längre fenor och är grövre i alla drag. Artbeskrivningen har en bra bild på hane o hona på samma bild.
Wee!! Funkade ju perfa!! Kör en till på Nothosar när jag ändå är igång. Bägge bilderna från senaste SKS Killiutställning i Köpenhamn. Tagna på frihand, med blixt snett framifrån.
Senast redigerad av PatrikMalmo; 09 February 2006, 11:44.
Patrik: Nu när du uppenbarligen har skaffat kamera kan du väl knäppa några bilder på dina kar och lägga upp? Vore kul o se, särskilt växtkar om du har nåt igång för tillfället.
Åh, kamera har jag haft länge. Det nya är en blixt. Har inte haft några bra möjligheter att publicera bilder på nätet innan, samt att det har varit en del annat. Eller mycket en del annat. Bilder går i perioder för mig.
Kör en äldre bild på mitt 50-liters i köket, tagen 3-4 månader efter uppstart. Inget high-tech kar, men det kommer ändå bubblor från bladen. Hade problem med trådalger vid fototillfället, men ett par Amano-räkor och lite guppy löste det med tiden. För mig personligen är kar som det på bilden bland det bästa - enkla att sköta och med murrigt intryck. Växter vid fototillfället: Bolbitis, Anubias, Javamossa (Christmas), Javaormbunke, Monosolenium, C. pteridoides, Hygrorhyza samt Heternanthera. Numera är karet omgjort och jag har trixat med bottenlagret. Ska se om det blir bilder på det framöver också.
Normalt sett är jag ingen "växtkarsfantast", men det här var nog topp 3 på alla jag sett. Så oerhört naturligt! Känns som om man verkligen kan få se denna lilla plätt i ett vattendrag. Behövs faktiskt inga fiskar i rent estetiskt, och då kan man va nöjd!
Trevliga detaljer är växterna som täcker en viss del av botten, samt det gröna mossliknande till vänster som ser ut att täcka en rot på höjden?
Kommentar