Nytt kar med blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

    Nytt kar med blästersand

    Äntligen är det på plats (bilder kommer).

    Rokaden gick bra även om det var en helskottas massa meck med att placera fisk i olika småkar samtidigt som jag försökte behålla så mycket "gammal" filtermatta/sten som möjligt.

    Som titeln på denna tråden säger så har jag alltså blästersand nu istället för korallsand (vilket jag hade tidigare) och detta verkar uppskattas väldigt mycket av fiskarna (Malawi).

    De kör ner hela huvudet i sanden och silar den mellan gälarna. Kanske har de en del parasiter i gälarna som de inte kunnat göra av med innan. En av lite mindre Hongisarna försöker simma under sanden samtidigt som han fyller munnen med sand. Ser väldigt roligt ut.

    Nu är det bara att hålla tummarna att flytten inte tagit för hårt på dem...
    Senast redigerad av roccster; 05 November 2005, 12:01.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Trevligt Rickard!

    Jag såg en absolut skillnad på fiskarnas beteende när jag bytte till blästersanden. För mig blev det en hit. Jag kommer nog alltid att köra med blästersand hädanefter...ser ingen annan sand som kan matcha prisbilden, utseendet och funktionen för fiskarna.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      Fina repor i glaset om man inte passar sig
      Mewn helt ok om man vill ha fin sand. Tyvärr måste man ha lite tur med kulören för den växlar.
      Anders L

      Kommentar

      • terpentin
        Användare
        • February 2005
        • 135

        #4
        Ursprungligen postat av anli
        Fina repor i glaset om man inte passar sig
        Mewn helt ok om man vill ha fin sand. Tyvärr måste man ha lite tur med kulören för den växlar.
        hur passar man sig på bästa sätt då?
        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Vara extremt försiktig när man gör rent glaset... samma gäller för all kross-sand som tex råda. Se till att inga sandkorn hamnar på plastskrapan eller vad man nu använder. Säkrast är att använda handen så man känner om det råkar komma nåt korn i vägen.

          Själv kommer jag endast att ha rundkornig sand eller grus i alla nya dyra kar. Har lyckats sabba ett juwel 400 med råda (ok, lite klantig då) och två andra mindre kar har fått repor av blästersand trots försiktighet. Mitt 900 har finkornig sjösten och är fortfarande repfritt...
          Anders L

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

            #6
            Nyansen kan jag inte klaga på, har den där sköna, bruna havsandsfärgen. Men som Anli säger får man passa sig när man skrapar alger. Ser redan nu att det blir små moln som sjunker sakta när fiskarna stojjar så jag kan tänka mig att man får vara riktigt försiktig när man drar med isskrapan.

            Nu ska bara första dimman lägga sig sen blir det fotande av.

            Jo just det, någon som har ett bra tips på hur man får ut en mal ur en kalksten? Han har hittat ett sånt trevligt krypinn att jag inte har en chans att få ut honom. Just nu ligger stenen (med mal) i ett eget 30l i väntan på att han ska behaga titta ut.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Ursprungligen postat av roccster
              Nyansen kan jag inte klaga på, har den där sköna, bruna havsandsfärgen.
              Ja den e snygg... men i vissa påsar är den mer åt det rosa [:-)]
              Anders L

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

                #8
                Lite bilder

                Tyvärr så är jag extremt sunkig på att fota så ni får stå ut.

                Bilderna blev ganska ljusa, därav ser man inte färgen på sanden samt att modulerna nästan lyser...

                Hela karet:


                Modul vänster:


                Modul höger:


                Som jag sa tidigare så har jag alltså skurit en stor modul (H) till två vilka fungerar som filterkamare. Jag tyckte det var roligare att göra filterkammarna så här eftersom det gjorde dem lite mer unika. I mitten har jag modul G.

                Det jag känner just nu är att den blå folien kanske är något ljus. Skulle vilja haft en ännu mörkare men det får bli nästa gång jag tömmer (aldrig om ni frågar min fru ).

                Sen är jag inte helt nöjd med kolstenarna (får nog byta plats med sjysta grå stenar istället).

                Kom nu gärna med kommentarer!
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                Arbetssätt...