Diskus+ Crenicichla regani??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukas
    Användare
    • August 2002
    • 17

    Diskus+ Crenicichla regani??

    Hej!
    En kompis hade tänkt sälja ett par Crenicichla regani, och iochmed att de är lite ovanliga så blir man naturligtvis suktad att köpa dem. Men jag har ju tyvärr inget ledigt akvarium till dem, så enda möjligheten är att jag slänger ner dem i 250-litersburken tillsammans med mina vf diskus och ett gäng Corydoras.
    Går det???
    Det är inrett med sand, några snabbväxande växter och mycket rötter och stenar.
    Crenicichla paret är hos kompisen väldigt snälla, de jagar bara varandra ibland, men han har dem ihopp med någon storvuxen sydamerikansk ciklid, corydoras och ancistrus.
    Jag skulle gärna vilja testa om det går iaf.

    /Lukas

  • Lukas
    Användare
    • August 2002
    • 17

    #2
    Hej!
    Jaha, om ingen har några ivändningar så tror jag att jag köper paret ganska omgående.
    Ska jag kanska ta honan först några dagar och hanen sedan??
    Jag har pH 6.5 är det verkligen för högt för att deras rom ska kläckas??
    /Lukas

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Reganin ska vara rätt snäll. Den korta tid jag höll den så var den det. I ett större akvarium så skulle det nog inte vålla problem, men ditt akvarium låter lite litet. Jag saknar diskuserfarenhet men hade manat till försiktighet om det hade handlat om Scalare och regani, utan att direkt avråda. När de höll vuxna regani på Akvarielagret (i ett av utställningsakvarierna) var dessa rätt stora och bitska. En bekannt som hållit och odlat regani ett tag var även han förvånad över dessas beteende. Sedan lär vildfångade diskus vara känsligare också.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...