Favorittanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Visst är många foton på featherfins snygga, men jag tycker dock att dessa arter i verkligheten är för bleka i färgerna. Man ska nog föredra beteendet före färger om man ska ha dessa...

    Fotona ger ofta en förskönad bild då färgerna exponeras t ex vid blixtfotografering. Sedan finns ju Photoshop...;-)

    Jag har långt ifrån sett alla arter utav gruppen featherfins så min kommentar skall nog ses utifrån den erfarenhet jag har av dessa...och inte som en gällande generell uppfattning från min sida om gruppen featherfins. Det finns en del arter som verkligen visar dessa färger också...IRL...vill säga...
    Senast redigerad av StefanL; 05 November 2005, 15:11.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #17
      Stefan, du har nog inte sett så många olika arter featherfins då, i alla fall inte några som mår riktigt bra. Har du inte ägt några featherfins någon gång så borde du nästan inte uttala dig ;-)

      Det är rätt att många arter furcifer inte visar så mycket alltid, men är de dominanta och mår bra visar de färg hela tiden.

      När det gäller just ventralis, boops och nasuta så visar de färg hela tiden sålänge de är dominantaoch mår bra. Det svåra med dessa fiskar är att de just måste vara klart dominerande i akvariet och att de är i god kondition. Har ni haft featherfins själva så vet ni vad jag menar, det går inte att stå emot dem. Artena i Opthalmotilapia-gruppen visar solid färg som inte bara syns i vissa vinklar som det är med furcifer.

      Fotona ger oftast en helt korrekt bild av hur de ser ut i verkligheten när det gäller ventalis, boops och nasuta. När det gäller foai och furcifer så hänger allt på hur ljuset träffar dem. Mina furcifer var gråa sillar i ett halvår tills de en dag grävt en grop och hannen var helt mörk på huvudet och över ryggen. Hela sidan på fisken gnistrade i blått när han visade upp sig i vissa vinklar. När det gäller foai visas detta mer eller mindre konstant i olika andra färger.

      Photoshop behövs inte till dessa fiskar, de är redan alldeles för vakra [:-)]
      Senast redigerad av Jonas E; 05 November 2005, 16:03.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Ja då har jag väl bara haft oturen att se bleka...sillar...

        Nej då, visst har jag sett färg på dom, men inte direkt skarpa mättade färger utan mer antydan till färg...de där ibland sprakande färgerna ser jag inte IRL...men de finns ju där...visst. Som arter är featherfins vackra...där håller jag med dig. Men så vackra utan PS? Njae där får jag nog övertygas lite mer innan jag håller med...;-) Men jag är absolut inte omöjlig...

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #19
          Har du inte sett dem på andra ställen än försäljningsakvarium eller underdominerade av andra arter så har du ingen aning om hur de kommer att se ut.

          Det fanns ju inte Photoshop i de gamla goda dagarna då man kallade dem för sagociklider. De fick inte namnet för att de såg fula ut.....
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #20
            Helt enig med Jonas - när det gäller färgprakt/beteende så är Featherfins väl värda benämningen "Akvariefiskarnas Konung". Men de måste "funka" i karet för att färga ut ordentligt. Har man väl sett det en enda gång så är man helt med på vad jag och Jonas menar - de kan faktiskt se grannare ut än på de värsta bilderna (trots Photoshop!!).

            Egentligen samma sak med många sandciklider och Cyps. I butikerna ser de rätt trista ut. Silversillar eller bruna sillar. Matta färger, om de alls har några. Jo, jo. I eget kar där de får härja fritt... MUMS!!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • October 2004
              • 439

              #21
              Featherfins, Cyprichromis, Xenotilapia är alla i någon form favoriter som simmar hos mig, men den absolut coolaste av dem alla är Paracyprichromis nigripinnis! I en burk med BTN-moduler som även skapar rejält med 'överhäng' ovanifrån så är dessa fiskar, i mitt tycke, svårslagna.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Jo jag har faktiskt sett dem i privata akvarium också, men troligen inte i en optimal situation för arterna...

                Kul att lära sig något nytt...trodde faktiskt att det gråa/silvriga/transparenta...smått trista...var överhängande och dominerande hos dessa fiskarter. Men så är det ju också så att om man väl får kärlek för en art så ser man ju betydligt mer fördelar än en person som tittar på arten objektivt. Min kärlek till Tropheus och Malawi kan säkerligen upplevas som överdrivet vältalande om just denna grupp...men så är det ju när man blivit "biten".

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #23
                  Utav de som jag själv haft så är Neolamprologus buesheri mina favoriter. Förutom att jag tycker dom är snygga så är dom väldigt intressanta att sitta och kolla på. Jag har ett par vars relation hela tiden förändras. T ex var honan i början helt utmobbad för att senare ta åtskilliga initiativ mot lek. Idag är hon klart pilskast och även jämbördig med hannen. Dom är t o m ute på frivattnet tillsammans då och då vilket tog ett år ungefär. Jag har tyvärr inte fått dom att leka ännu. Vet ej varför men två förklaringar kan vara att jag har dom i ett 100-liters akvarium samt att där även finns en grupp Julidochromis transcriptus som förökar sig som kaniner och finns irriterande överallt.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    #24
                    har tyvärr aldrig testat featherfins mycket pga att jag inte har sett dom utfärgade..visst har ja sett bilder etc..och då är dom mycket vackra men min undran om man har en grupp i dominans så blir det väl bara typ en hanne som färgar eller!? tänker mej ett akvarie-standard mått som 150-200 cm
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      L stappersi är klart favoriten. snyggast av snäcklekarna och med mest personlighet

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #26
                        Specmats: jag har sett ett 540 med 3 dominanta O.ventralis-hannar. Det var en riktigt mäktig syn. Dock var de ungdjur men två stycken bör visa full färg i ett 540, definitivt. Sålänge det finns stenar att dela av med.

                        Jag själv hämtade 16st O.vetralis sumbu och 15st C.furcifer isanga idag, de är inte stora men om något år bör de vara igång och färga...
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

                          #27
                          Den första Tanganyikafisken jag skaffade mig var Princessan av Burundi. Dom var precis nyinkomna och jag var bara tvungen att ha sådana. Dessa är fortfarande mina favoriter men nu är det Cyprichromisar, och Calochromisar som är mina favisar.
                          Har haft ett gäng furcifer och letar efter foae eller furcifer samt ett antal nigripinnis. Förhoppningsvis blir mitt 950 liters klart innan jul så att tomten kommer med ett gäng foae eller furcifer.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • akva99
                            Användare
                            • September 2005
                            • 527

                            #28
                            fick se ett par eretmodus cyanostictus par skifta över äggen (ämbrium) från honan över till hanen idag vilket var en häftig syn.så nu fortsätter han förhoppningsvis att ruva ca 14 dagar.
                            peter

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

                              #29
                              akva99: Höjdpunkten i min akvaristiska bana var just det ögonblicket, att se mina första hästnosar byta yngel. Jag har inte varit med om häftigare hittills även om det kanske snart kommer (xenotilapia-paret som jag visat tidigare i tråden som ska byta, sålänge honan håller 9-10 dagar till). Håll tummarna [:-)]
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • TroffeMicke
                                Användare
                                • February 2004
                                • 412

                                #30
                                Stefan.....

                                Du är välkommen hem för att se en Foae i oförskönad upplaga.
                                Jag kan garantera dig att dom är bättre i färg än på de kort dom Cutekid satte in på min ena hanne i en annan tråd.
                                Mvh.Micke

                                http://www.troffemicke.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...